Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Echt liefhebben is onbegrensd 2 Joh:1

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Echt liefhebben is onbegrensd 2 Joh:1

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Elke brief heefteen adres. Wanneer her gaar over het opschrift dan is her verschillend. Een zakelijkc brief met enkele mededelingen is doorgaans algemeen. Het kopje kan vermelden de bekende letters: L.S., den lezer heil. In de aan hef van de brief kan ook spreken de verhouding tussen afzender en geadresseerde. De verbondenheid en toegenegenheid kunnen blijken. Dit bemerken we ook bij de brieven die doorJohannes geschreven zijn.

Liefde tot de gemeente(n)
De gemeente(n) waaraan hij schrijft heeft hij hartelijk lief. Liefde die niet vraagt maar geeft. In woord en daad. Johannes zag het liefhebben als zijn heilige plicht. Persoonlijk en ambtelijk. Onvergetelijk is voor hem het levensvoorbeeld door zijn Meester gegeven en het gebod wat Hij heeft meegegeven. Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt, gelijk Ik u liefgehad heb, dat ook gij elkander liefhebt. Hieraan zullen zij allen bekennen, dat gij Mijn discipelen zijt, zo gij liefde hebt onder elkander (Joh. 13:34, 35). Nu was Johannes zich goed bewust dat de echte, ware liefde en zo het liefhebben vrucht is van de werking van de Heere in het leven. Zeker, de liefde door de algemene genade gewerkt, mag niet onderschat worden en het liefhebben is ook Goddelijke roeping. Zij werpt zegen af. Maar ze is slechts tijdelijk. Alhoewel zij van betekenis is voor dit leven. Zij neemt een einde. De kruisverdienste van Christus is eeuwig. Vandaar dat ’s Heeren liefde niet vergaat, maar blijft tot in eeuwigheid. Het wonder van liefhebben heeft ook Johannes getroffen. ’s Heeren daad deed hem belijden: wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad (1 Joh. 4:19). Bij deze belijdenis heeft hij gevoegd: wij weten, dat wij overgegaan zijn uit de dood in het leven, dewijl wij de broeders liefhebben (1 Joh. 3:14). Als her goed is beheerst die liefde van de Heere bijzonder het leven van een predikant. De belijdenis van 'geliefde gemeente’ is dan geen leus, maar een levensdaad. Het is opvallend dat Johannes schrijft dat hij in waarheid liefheeft. We kunnen ons afvragen of dit zo moet. Want het woorcl dat voor liefhebben wordt gebruikt spreekt al van echte, ware liefde. Johannes wil door die bijvoeging benadrukken: twijfel nooit aan mijn liefde. Niets zal de liefde temperen. Her liefhebben blijft. Laat die gedachte ook tot steun zijn. We zijn niet bij elkaar, maar ik leef voor de gemeente en het gebed voor de gemeente is er steeds. Een predikant weet van verhuizen. Hij komt soms in verschillende gemeenten. Wanneer de achterliggende gemeente(n) afgeschreven zijn en geen plaats meer hebben in het leven, dan is er geen roeping van de Heere geweest. Als het goed is, blijft elke gemeente spreken.

Vrouwe en haar kinderen
Johannes nu schrijft aan de uitverkoren vrouwe en haar kinderen. Een uitdrukking die opvallend is en vragen kan oproepen. Dat is in het verleden ook al 5ebeurd. Wat wordt in de eerste plaats bedoeld met het gezegde: vrouwe. In de vroege kerk waren er twee meningen. Men dacht aan een voorname vrouw, een moeder in Israël en haar kinderen. Maaide vraag kwam naar voren wie dan haar man was. Er waren er ook die zeiden dat Johannes met de uitdrukking vrouwe en haar kinderen de gemeente op het oog had. Deze gedachte is aannemelijk, want de gemeente wordt vrouwelijk aangeduid. Daarvoor is grond in de Heilige Schrift. In Efeze 5 wordt het huwelijk gezien als een afschaduwing van Christus en Zijn gemeente. Christus is de Bruidegom en de gemeente is Zijn bruid. Treffend is de vergelijking die Johannes geeft. Hij heeft her over het bezit van de bruid: die de bruid heeft, is de Bruidegom (Joh. 3:29). Weer gaat het over Christus en Zijn bruid. Zijn gemeente. Nu is die gemeente uitverkoren, zegt Johannes. Dat betekent dat zij door Christus is gesticht en dat zij de naam christelijk draagt. De gemeente is christelijk in alles war dat inhoudt. De leden zijn tweeledig gelijk dat van de ranken gezegd wordt (Joh. 15). Aan het getuigenis van Christus mogen we niet voorbijgaan als ook mogen we de uitdrukking 'uitverkoren' niet overtrekken en het mag ook niet leiden tot fatalisme. In de prediking dient een plaats te hebben wat de Dordtse Leerregels aangeven als de onfeilbare vruchten van de verkiezing in het Woord van God aan gegeven als daar zijn: het waar geloof in Christus, de droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid enz. en die kenmerken in zichzelf meteen geestelijke blijdschap en heilige vermaking waarnemen. De aansporing behoort er te zijn om die levenseigenschappen te kennen. Ook dient aan de orde te komen hoe die levenseigenschappen gekend worden in de praktijk van het geestelijke leven.

De waarheid kennen
Wat Johannes verder schrijft, moet ook de aandacht hebben. Het heeft ambtsdragers en leden van de gemeente wat te zeggen. Er wordt wat voorgehouden. Naast het doorgeven van zijn liefde tot de gemeente wijst hij ook op allen die de waarheid kennen. Ook zij kennen een band doordat zij de waarheid kennen. Dat werkwoord ‘kennen’ komen we bij Johannes veel tegen. Zowel in zijn evangelie als in zijn brieven. Het heeft een voorname plaats en dat is juist. Want ‘kennen’ is een levenskenmerk van het geestelijke leven. In het hogepriesterlijke gebed heeft Jezus tot Zijn Vader gebeden. En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt (Joh. 17:3). Het echte, ware, blijvende kennen geschiedt door de werking van Woord en Geest in hart en hoofd. Als beeld kunnen we denken aan wat geschreven staat van Lydia. Haar hart werd door de Heere geopend en zij nam acht op hetgeen van Paulus gesproken werd (Hand. 16:14). Dit ware kennen nu gaar het hele leven beheersen en leiden. De apostel spreekt van een kennen en een vervolgen te kennen. Het is Paulus persoonlijk niet vreemd. Paulus die wij hoog hebben staan wat de genade des Heeren betreft en ook wat zijn kennis, werklust en ijver betreft, zegt van zichzelf: Nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen gelijk ook ik gekend ben (1 Kor. 13:12). Lees er niet overheen. Ook ik! Prat gaan op, zich veel voelen of zich groot weten met zijn kennis is geen kenmerk van een dienstknecht van de Heere. De Heere werkt altijd op de zelfvernedering aan en de werking van de genade wordt daarbij bemerkt en gehoord. Niet ons, o Heere, niet ons, maar Uwe Naam geef eer. Zo was het ook bij Johannes en de liefde des Heeren drong hem om een hart onder de riem te steken. Aan wat hij van zichzelf zegt heeft hij, zoals we weten, toegevoegd: ‘maar ook allen die de waarheid gekend hebben.’ Allen die deelgenoot zijn van de genade van de Heere Jezus, de liefde van God de Vader en de gemeenschap van de Heilige Geest, weten zich aan jullie verbonden. Er is de overtuiging dat de Heere wereldwijd werkt. Ook nu. Het is ontroerend wanneer men in het Oosten of het Zuiden van de wereld hoort: wij bidden voor jullie. Dat is hopelijk toch niet beschamend? Laat de belijdenis: ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen, de vergeving der zonden, ons niet aanklagen. Dat die belijdenis ons dringe om contact te hebben met allen in ons land die de waarheid kennen. Dan zijn er in de kerkelijke muur openingen en dat doet wat. Het werpt vrucht af.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 15 mei 2012

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Echt liefhebben is onbegrensd 2 Joh:1

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 15 mei 2012

Bewaar het pand | 12 Pagina's