Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus bidt voor Zijn vijanden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus bidt voor Zijn vijanden

Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen (Lukas 23:34m)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is vrijdagmorgen, even na negenen in de ochtend. Zojuist is een groep mensen aangekomen bij Golgotha. Onder aan de kruisheuvel wordt een dwarsbalk neergelegd. De Heere Jezus strekt Zich er vrijwillig op uit. Dan nemen de soldaten ijzeren nagels die ze door de handen van Christus heen drijven. En Christus láát Zich nagelen aan het kruis. Wanneer de Heere Jezus zo met Zijn armen vastgeslagen is aan de dwarsbalk, tillen de vier soldaten Hem aan de dwarsbalk omhoog en bevestigen ze die balk aan de staande vloekpaal. En dan slaan ze de nagels ook door Zijn voeten. Hoe tekent Gods Woord hier onze natuurlijke vijandschap tegen God en tegen Christus. Wij kruisigen Hem!

Wat doet de Heere Jezus, als dit zo pijnlijke en smartelijke lijden Hem treft? Hij bidt! Wat bidt Hij? Het eerste woord dat over Zijn lippen komt, is: Vader. Heel Zijn aardse leven was gericht op de eer van Zijn Vader. Heel Zijn aardse leven was een biddend leven. En datzelfde kenmerkt ook Zijn laatste uren. Hij bidt. En Zijn gebed is op God gericht: Vader. Tegelijk geeft Christus met dat woord profetisch onderwijs aan dwaze, onwetende, blinde zondaren. Want met het woord Vader zegt Hij ook nog één keer, Wie Hij werkelijk is. Gods Zoon. Straks zal de hoofdman, die ook door dit woord onderwezen is, het belijden: Waarlijk, Deze was Gods Zoon.

Nog meer spreekt Christus: vergeef het hun. Hoort u dat? Christus bidt voor vijanden. Onder omstandigheden dat wij niet meer aan onze vrienden zouden denken, bidt Hij voor Zijn vijanden. Hij bidt voor hen die Hem zojuist aan het kruis hebben genageld. Vier heidense, Romeinse soldaten, die nu onder het kruis zitten en Zijn klederen verdobbelen. Hij bidt voor degenen die uitzinnig van haat geroepen hebben: Kruis Hem, kruis Hem. Hij bidt voor de mensen die om het kruis heen staan te spotten en te roepen. Christus bidt voor vijanden. O, dingt Hij in dit gebed niet naar de hand van u, verloren, doodschuldige zondaar? Verklaart Hij in dit kruiswoord niet Zijn diepe en onbegrijpelijke zondaarsliefde aan vijanden? Onbekeerde lezer(es), dat dát uw hart zou verbreken.

De lijdende Zaligmaker voegt er nog iets aan toe: want zij weten niet wat zij doen. Is dat zo? Wisten de soldaten echt niet wat ze deden? Wisten ze niet dat ze een Onschuldige kruisigden? Hadden ze Pilatus niet horen zeggen: Ik vind geen schuld in deze Mens? En de Joden die hadden geroepen: Kruis Hem! Wisten die niet wat ze deden? Hadden zij niet Zijn woorden gehoord? Hadden zij niet Zijn wonderen gezien? Hadden ze niet het licht van de Schriften, die zo duidelijk getuigden dat Hij de Messias was? Ach, de mensen hadden wel iets gezien. En gehoord. En ze hadden de lamp van de Schrift wel. Maar in hun hart en in hun verstand is het nacht. Ze zien niet, dat ze de Heere der heerlijkheid kruisigen.
Zo blind zijn wij. Blind voor wat zonde werkelijk is. En blind voor Wie Christus werkelijk is.

Nee, de laatste woorden van Christus’ gebed zijn geen verontschuldiging. Christus pleit niet op het feit dat het nog wel meevalt met de schuld van Zijn vijanden, omdat deze mensen nu eenmaal ook niet weten wat ze doen. Integendeel. Hij tekent juist de diepe verlorenheid waarin wij van nature liggen. Vader, vergeef het hun… want hun toestand is zó erg, zó verloren, dat ze totaal blind zijn. Dat ze vijandig blind zijn. Ook aan het kruis verkleint en verdoezelt Christus de zonde niet, maar toont Hij het echte karakter van uw en mijn zonde. Ook vanaf het kruis is Hij Leraar in de ellende.

Méér nog: tegelijk is Hij ook de biddende Hogepriester. En zoals het gebed van de oudtestamentische hogepriester als het ware gegrond was op het offer dat eerst gebracht moest worden, zo is ook Zíjn gebed gegrond op bloed.

Want zie! Dezelfde Christus Die bidt voor Zijn vijanden, hangt hier met doorboorde handen en voeten, waaruit het bloed vloeit. Met een met doornen gekroond hoofd, waaruit het bloed vloeit. Met een opengegeselde rug, waaruit het bloed vloeit. Zie Hem daar hangen als het grote Offerlam. En op grond van Zijn eigen bloedgerechtigheid bidt Hij: Vader, vergeef deze door de zonde verblinde zondaren hun verschrikkelijke schuld. En leg hun schuld op Mij.

Christus bidt om vergeving. En daarin ligt óók opgesloten: Hij bidt om bekering. Want God schenkt nooit vergeving, waar Hij ook niet de bekering werkt. Dan krijgt dit woord een nog diepere klank. Dan vraagt de Heere Jezus aan Zijn Vader dus allereerst dit: Laat het zo zijn, Vader, dat de ogen van Mijn verblinde vijanden geopend worden voor het verschrikkelijke van hun zonde. Laat hun hart er onder verbroken worden. Laten ze ermee in de schuld komen. Laat het voor hen een last worden, die zo onhoudbaar zwaar wordt, dat ze er echt belang bij krijgen dat die vergeven wordt. Laat die schuld ook van hen afgenomen worden. Vergeven worden. Laat hen als vrijgesproken zondaren voor Mij mogen verschijnen. Dát bidt Christus. Hij pleit op Zijn eigen bloed. En Hij vraagt om Gods genadewerk in zondaarsharten.

Lezer(es), bent u een blinde zondaar? Blind voor Wie God werkelijk is? Blind voor uw schuld en ellende? Blind voor Christus? Zie hier een biddende Hogepriester, Die vraagt of blinde zielsogen geopend mogen worden. Of verloren zondaren hun schuld gaan zien. Bent u een ongevoelige zondaar? Hebt u een koud, ongevoelig en onverbroken hart? Zie hier een biddende Hogepriester, Die vraagt, of harde zondaarsharten verbroken mogen worden. Bent u een vermoeide en beladen zondaar, die het niet onder uw schuld kunt uithouden? Zie hier een biddende Hogepriester, Die op grond van Zijn eigen werk bidt om vergeving. O, stamel het deze grote Voorbidder toch na: Open mijn blinde ogen, verbreek mijn harde hart, vergeef mijn zware schuld. Op grond van Zijn voorbede en op grond van Zijn bloed.

Nog één gedachte. Wat ligt er in dit eerste kruiswoord veel onderwijs voor Gods kinderen. Vertroostend. Want Christus toont hier ook iets van Zijn ambt als de voorbiddende Hogepriester. Kind van God: als Hij aan het kruis al zó bad, hoe zal Hij dan op dit moment in de hemel niet voor ú bidden? Alzo Hij altijd leeft om voor hen te bidden. Altijd. Ook als u niet weet te bidden gelijk het behoort. Ook als u zo biddeloos kunt zijn. Ook als u tot uw smart nog zoveel vijandschap tegen Zijn wegen en leiding moet opmerken in uw eigen hart. Maar ook vermanend. Christus heeft u, kind van God, in deze dingen ook een voorbeeld nagelaten. Opdat u zou bidden voor uw vijanden! Zoals Stefanus het bad: Heere, reken hun deze zonde niet toe.


Dan ontstaat de vlucht; het zich verbergen; de vreze. O, die vreze, als een gesteldheid en gestemdheid der ziel, wat is dat een diep– ongelukkige toestand. Wie er nooit iets van leerde, hij kent nog niet wat ware ontdekking is. Hij zegge nog maar niet dat hij aan zichzelf al bekend is, en met ‘vlag en wimpel’ uit het werkverbond overgegaan is in het genadeverbond. Hij dient goed te weten wat hij deswege geworden is. En als de Heere waarlijk met ons gaat richten, dan kan dit ook niet uitblijven. Zeker, deze vreze is niet ons betaalmiddel, maar toch zal er voor de Borg geen rechte plaats zijn, als niet eerst gekend wordt waartoe Deze nodig is. En wat is dit? Dat Hij de vreze wegneemt.

G. Wisse, Uit de Verbondsschat.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 maart 2014

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Christus bidt voor Zijn vijanden

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 maart 2014

Bewaar het pand | 12 Pagina's