Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Boekbesprekingen

4 minuten leestijd

Ruth Bryan & ds. Arthur Triggs, De verborgenheid der godzaligheid. Briefwisseling tussen een maaier en een arenraapster, gebonden, 304 blz., € 24,90, Brevier uitgeverij, Kampen, ISBN 9789491583261.

Het boek begint met een gedegen historische inleiding. De verschillende opvattingen in het kerkelijke leven ten tijde van Ruth Bryan worden beschreven. Ruth Bryan is bekender geworden dan haar vader die predikant was in Nottingham. Ruth leefde van 1805- 1860. Er wordt informatie gegeven over de woonplaats van Ruth: Nottingham en over de kerkelijke gemeente waartoe zij behoorde: Sion Chapel. Voor zover er iets bekend is van de predikanten die hier gediend hebben, wordt dit weergegeven. Tijdens de vacante periode van ongeveer 20 jaar in Nottingham heeft ds. Arthur Triggs veel invloed gehad op het geestelijke leven van Ruth. Zij hebben elkaar veel brieven geschreven. Deze brieven, die in dit boek gepubliceerd zijn, zijn eerder in een kerkblad verschenen, maar nog nooit in boekvorm. De briefwisseling tussen Ruth en ds. Triggs is leerzaam en inhoudsrijk. Ruth Bryan stond een bevindelijke prediking van zonde en genade voor in de geest van Gadsby en Philpot. Zij vond haar rust alleen in het volbrachte werk van Christus en wist dat haar zaligheid in Hem volkomen vast lag. Ruth kon zich vinden in de bevindelijke prediking van Gill en zijn navolgers, maar ging niet mee met al hun leerstellingen. Zij behoorde tot de zogenaamde ‘high calvinists’ de minder uitgesproken stroming die strikt aan de gereformeerde leer vasthield, zoals bijvoorbeeld geformuleerd in de Dordtse Leerregels en de Westminster belijdenisgeschriften. Tenslotte geven wij een kenmerkend citaat door uit een brief van Ruth dat we lezen op blz. 82 en 83 “Aangezien mijn vertroostingen overvloedig zijn geweest en het jubeljaar is aangebroken, heeft het Zijn Goddelijke Majesteit goed gedacht mij voortdurend te laten zien dat ik niet moet geloven in mijn geloof, mij verblijden in mijn blijdschap, rusten op mijn hoop of mij vermaken in mijn zoete gewaarwordingen van liefde, maar dat ik door, boven en verder dan dit alles moet gaan, tot mijn lieve Jezus, de Fontein en het Fundament, uit Wie ik moet ontvangen en op Wie ik al mijn gewicht moet laten rusten. Ja, op alle uitwendige vertroostingen – hoe wettig ze ook zijn – staat zó de dood geschreven, dat ik mijn Christus moet genieten, anders zijn ze voor mij maar lege bolsters en schaduwen.”


C.H. Spurgeon, Mannen in het Nieuwe Testament, paperback, 126 blz., € 8,45, Uitgeverij P. Boekhout, Tholen, ISBN 978-90-75957-67-9

In dit boek zijn zeven preken van Spurgeon opgenomen. De preken gaan over Simeon, de blinde bedelaar, de eerste vijf discipelen, de eerste verschijning van de Heere Jezus voor Pilatus, Paulus, de hoofdman over honderd en Stefanus. We horen en lezen in onze tijd veel over vervolging en verdrukking van christenen in meerdere landen op het wereldrond. Sommigen komen op een wonderlijke wijze vrij, anderen worden omgebracht door hun vijanden. Daarom wil ik iets doorgeven uit de preek van Spurgeon over Stefanus. Terecht lezen we op blz. 110 dat het niet gaat over Stefanus, maar over de kracht van de Heilige Geest in Stefanus. Op blz. 116 staat dat Stefanus neerknielt en bidt door de kracht van de Heilige Geest: ‘Heere, reken hun deze zonde niet toe!’ Spurgeon zegt: “Het is het merkteken van een christen om geduldig te sterven met vergeving op zijn lippen.” Dat is het werk van de Heilige Geest in hen. Het is onbegrijpelijk voor de wereld dat dit gebeurt. Paulus hoorde dit gebed. Spurgeon zegt dat Paulus door dit sterfgebed voor God geboren werd (blz. 117). Tenslotte geven we enkele regels weer die we aantreffen op blz. 124 “We zien dat de verschijning van Jezus in de hemel de stenen niet tegenhield. Toen de Zoon des mensen met Sadrach, Mesach en Abednego in de brandende vuuroven verscheen (Daniël 3:25), verbrandde het vuur de drie heilige kinderen niet. Bij deze gelegenheid verbrandt het vuur Stefanus echter wel, hoewel de Zoon des mensen erbij is. Stefanus’ leven wordt niet gespaard. Hij sterft, net zoals gebeurd zou zijn als Jezus er niet bij was geweest. Dat is hoe het in deze bedeling gaat. De Heere Jezus komt niet tot ons om te voorkomen dat wij moeten lijden of om ons verdriet weg te nemen. Echter, Hij houdt ons daarin staande.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 15 juli 2014

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 15 juli 2014

Bewaar het pand | 12 Pagina's

PDF Bekijken