Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Orpa en Ruth

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Orpa en Ruth

En Orpa kuste haar schoonmoeder, maar Ruth kleefde haar aan. Ruth 1: 14b

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Orpa
Orpa was weduwe geworden. Zij had onderwijs van Naomi gehad. Naomi zal verteld hebben van de schepping en de val, van de moederbelofte waarin de geboorte van Christus werd beloofd, Die de kop van de slang zou vermorzelen, van het geloof van Abraham en de belofte aan Abraham, van de uittocht uit Egypte, van het Pascha wat heen wees naar Christus, van de woestijnreis, van het ingaan in Kanaän, van Gods rechtvaardigheid, barmhartigheid, lankmoedigheid en liefde. Het leek of dit onderwijs vrucht had afgeworpen bij Orpa. Aanvankelijk ging zij met Naomi mee. Ook Orpa sprak het uit: “wij zullen zekerlijk met u wederkeren naar uw volk.” Er klonk geen enkele aarzeling in deze woorden door. Het waren veelbelovende woorden. Toen Naomi eerlijk alle consequenties onder de aandacht bracht, nam Orpa afscheid van Naomi: “en Orpa kuste haar schoonmoeder.” Wat zal dat pijn gedaan hebben in het hart van Naomi. Orpa ging terug naar haar volk en naar haar afgoden. We lezen er niet van dat dit ooit anders is geworden. Orpa ging wenend haar eeuwige ondergang tegemoet. Alle onderwijs van Naomi zou eeuwig tegen haar gaan getuigen. Zij heeft van de weg gehoord, maar heeft de weg niet bewandeld.

Het kan soms lijken dat er vrucht is op het zaaien van het Woord. Beloften worden gedaan, de afgoden worden vaarwel gezegd en met zondige gewoonten wordt gebroken. Het lijkt alsof er afscheid is genomen van de afgoden en de vreze Gods gekend mag worden. Maar wat komen er een teleurstellingen voor. Mensen waar je goede gedachten van hebt, keren soms toch weer terug naar hun vorige leven. Het is bij hen zoals Gods Woord zegt: de hond is wedergekeerd tot zijn uitbraaksel en de gewassen zeug tot de wenteling in het slijk. Als dat nooit meer verandert, betekent dat de eeuwige ondergang. Wat doet dit pijn in het hart van predikers en andere ambtsdragers.

Ruth
Het welbehagen des HEEREN zal gelukkiglijk voortgaan. Dat gold van de tijd van Naomi, dat geldt ook onze tijd. Ruth was een gekende van eeuwigheid. Ruth stond geschreven in het boek des levens des Lams. Ook voor Ruth zou de Zaligmaker Zijn leven geven en Zijn bloed storten. Daarom staat er het woordje “maar” in onze tekst. Wat een tegenstelling met Orpa. “Maar Ruth kleefde haar aan.” Ruth was door Gods almacht en naar Zijn vrijmacht losgemaakt van het volk van Moab en van de afgoden van Moab. Geen mens was in staat om dat te bewerkstelligen Naomi kon dat niet. Maar de Heere heeft het gedaan. Hij werkte het wonder van de wedergeboorte en de waarachtige bekering in hart en leven van Ruth. Moab en de afgoden van Moab waren haar de dood geworden. Zij was van harte verbonden aan het volk van Naomi en de God van Naomi. Zij beleefde dat het dienen van de afgoden de eeuwige dood zou betekenen. Zij zocht bij de God van Naomi het leven en de zaligheid. Het onderwijs van Naomi had vrucht in haar leven mogen afwerpen door Gods genade.

Zo mag ook de prediking in onze tijd vrucht afwerpen. De Heere maakt naar Zijn welbehagen los van de afgoden. Door het wondervolle werken van God komt er een band aan de Heere, aan Zijn Woord, aan Zijn dienst en aan Zijn volk. Wat de Heere begint zal Hij voortzetten en voleindigen. Wat is het een onbegrijpelijk groot wonder vrucht op de prediking te mogen zien. Die vrucht komt er niet door de inspanningen van predikers zonder meer. Het is de Heere Die hun arbeid met Zijn zegen bekroont. Van die vrucht op de prediking geldt: “Door U, door U alleen, om ’t eeuwig welbehagen.” Kent u het gebed: Uw Koninkrijk kome?

Lijkt u op Orpa of lijkt u op Ruth? Van nature kleven wij de afgoden van deze wereld aan. We voelen ons op ons gemak bij mensen die vol zijn van wereldse zaken en voelen ons ongemakkelijk bij mensen die de Heere echt mogen vrezen. Bent u nog dood in de zonden en de misdaden? Smeek dat de Heere prediking van Zijn Woord toepast in uw hart en leven.

Was uw leven in het verleden anders dan nu? Nam u meer tijd voor de overdenking van Gods Woord? Gingen wereldse zaken de deur uit? Brak u met zonden en wereldse vrienden? Maar is na verloop van tijd alles weer geworden zoals het was? Dan lijkt u op Orpa. Bekeert u daarvan!

Zalig het leven van Ruth te mogen kennen. De brug naar de wereld werd opgehaald. Het gezelschap van Gods kinderen wordt gezocht. Een rijke toekomst wacht. Want Christus heeft de zaligheid verworven voor Zijn Kerk. Het wordt vervuld: ‘Ik leef en gij zult leven.’ Eeuwig leven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 12 augustus 2014

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Orpa en Ruth

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 12 augustus 2014

Bewaar het pand | 12 Pagina's