Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat is daarop uw antwoord?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat is daarop uw antwoord?

Daniël 3:34 Ten einde dezer dagen nu, hief ik, Nebukadnézar, mijn ogen op ten hemel, want mijn verstand kwam weer in mij…

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is daarop uw antwoord? Dat vraagt de ambtenaar van de burgerlijke stand aan een bruidspaar. Hij vraagt of ze elkaar als echtgenoten aannemen en of ze elkaar levenslange trouw willen beloven. En in de kerk stelt de dominee soortgelijke vragen, maar dan vanuit Gods Woord en voor Gods aangezicht. Maar dan wordt er dus een antwoord gevraagd. Een antwoord als reactie op het huwelijksaanzoek van de ander. Iets dergelijks vraagt de Heere ook van ons.

Nebukadnezar kreeg zijn verstand terug. Zijn geestesziekte werd genezen. Zijn dienaren hebben dat gezien en gehoord. Ze zagen dat de koning zijn verstand weer terugkreeg. Hij ging weer normaal gedrag vertonen en er kwamen weer zinnige woorden van zijn lippen. En dan wordt Nebukadnezar hersteld in zijn koningschap. Hij wordt verschoond, hij krijgt zijn kleren weer aan en hij neemt weer plaats op zijn troon. En één van de eerste dingen die hij dan doet, is een verhaal publiceren van zijn ervaringen. Waarin hij beschrijft wat er in de afgelopen tijd met hem is gebeurd en waarom dat is gebeurd. En hij vindt dat zo belangrijk, hij laat dat uitgeven, want iedereen moet het weten. Daniël heeft dit opgenomen in zijn boek en geleid door Gods Geest heeft het een plaats in de Bijbel gekregen. Maar voordat we gaan luisteren naar wat Nebukadnezar te zeggen heeft, wil ik nu eerst nog op iets anders wijzen. Namelijk op de moeite die de Heere heeft gedaan om deze heiden tot bekering te brengen. Twee droomboodschappen heeft Hij aan Nebukadnezar gegeven. Twee keer kreeg hij een profetische voorzegging van de dingen die gebeuren zouden. Hij heeft hem bij monde van Daniël ook nog eens heel direct en heel persoonlijk opgeroepen om tot bekering te komen, in vers 27. De Heere heeft tegen Nebukadnezar gezegd, dat hij zich om moest keren. En dat hij zich naar God zou toekeren.

Laten we daar even bij stilstaan. Want de Heere heeft ook aan jouw leven al heel veel werk besteed. Al heel vaak heeft de Heere laten zien dat Hij jouw behoud zoekt. Dat begon al toen je nog maar een klein kindje was. Toen al strekte de Heere Zijn handen naar je uit. En als teken daarvan werd je gedoopt. En denk eens aan al die keren dat je in de kerk bent geweest. Toen heeft de Heere bij jouw hart gestaan en op je hart geklopt: ‘Doe Mij open, doe Mij open!’ En vervolgens zijn er misschien wel heel ernstige roepstemmen in je leven geweest. De Heere heeft je heel persoonlijk geroepen door een ziekte, een ongeluk, of door een aangrijpend sterfgeval in je omgeving. Je hebt ook zegeningen van de Heere ontvangen. Je kreeg misschien wel heel veel zegeningen. Je bent geboren in ons welvarende Nederland, je kreeg gezondheid, een goed verstand, je kon naar school, je kon studeren, je kreeg een baan. Maar ook al waren er minder zegeningen, al kreeg je te maken met verdriet, zorgen en tegenslagen, dan nog bleef er zoveel over. En denk dan vooral aan de grote zegen van Gods Woord. Het is een voorrecht, zo lezen we in Romeinen 3, dat aan ons de woorden van God zijn toevertrouwd. De Heere Jezus zegt in Johannes 3: ‘Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft niet zou verderven, maar eeuwig zou leven’. Zie je hoeveel moeite de Heere van Zijn kant al heeft gedaan om je te behouden?

Waar hebben al die dingen jou gebracht? Wat is jouw antwoord op zoveel bemoeienis? Kwam er al bekering? Heb je al een afscheidsbrief geschreven aan de wereld? Brak jouw hart vanwege al die liefde die de Heere aan jou heeft betoond? Wat een zegen als dat zo mag zijn. Dat je omhoog zou kijken en de Heere prijzen. Die lof is betamelijk! De Heere is het zo waard.

Of was dat er allemaal niet? En zie je het leven als iets vanzelfsprekends? Maak je gebruik van al die zegeningen zonder erbij na te denken en zonder te danken? Maar wat moet dat voor de Gever van al die liefde zijn? Denk het je eens in. Hoe zou jij het vinden als je heel veel om iemand geeft, en hij doet net alsof je niet bestaat? Dat doet toch pijn, als je iemand vraagt om je vriend te zijn, en hij draait je zijn rug toe? Bovendien, als je zo met de Heere omgaat, dan blijft dat niet zonder gevolgen. Hij zegt: ‘Bekeer je, want waarom zou je sterven?’ Als je Zijn zondaarsliefde blijft negeren, dan kom je om. Denk daar alsjeblieft ook eens aan. En laat vandaag de dag mogen zijn, waarop je ootmoedig mag aannemen wat je wordt aangeboden. Hij is het, Die ons Zijne vriendschap biedt…

makempeneers@kliksafe.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 23 september 2014

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Wat is daarop uw antwoord?

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 23 september 2014

Bewaar het pand | 12 Pagina's