Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zware Rouw

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zware Rouw

Abraham Hellenbroek

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jeremia 7:29a Scheer uw hoofdhaar af, o Jeruzalem, en werp het weg, en verhef een weeklage op de hoge plaatsen, want de HEERE heeft het geslacht Zijner verbolgenheid verworpen en verlaten.

Goddelozen vleien zich met het vooruitzicht van geluk en voorspoed. Maar er komen tranen en weeklage. Het goddeloze Juda heeft dit ook ondervonden. De valse vrede verandert in tranen en rouwklage. God geeft Juda over aan het verderf.

Treuren
De Heere zal niet langer Zijn gunst aan Juda betonen, Juda zal worden overgegeven aan het uiterste verderf. Het zorgeloze Juda wordt aangesproken. In de oorspronkelijke taal ontbreken de woorden ‘o Jeruzalem.’ Om de betekenis van de tekst te verduidelijken hebben de Statenvertalers de woorden ‘o Jeruzalem’ toegevoegd. God zegt tot Juda: ‘Scheer uw hoofdhaar af.’ Bij grote droefheid schoor men zelf het eigen hoofdhaar af. ‘Hoofdhaar’ betekent lang gegroeid haar. Om het haar van een Nazireeër aan te duiden wordt hetzelfde woord gebruikt als in onze tekst. Een Nazireeër mocht zijn hoofd niet scheren. Het hoofdhaar is een sieraad voor de mens. Maar dat sieraad past niet in dagen van grote droefheid. Grote droefheid doet de kroon van het hoofd vallen. Soms werd het haar in tijden van droefheid ook uitgetrokken. Vele heidense volkeren schoren het hoofdhaar af in tijden van droefheid. De heidenen schoren soms het hoofdhaar af om het te offeren aan de afgoden. Het allermeest werd het hoofdhaar afgeschoren vanwege droefheid en leed. Vaak vond het plaats bij sterfgevallen, bij het graf of bij het lijk, als een offer aan de afgoden en tot verzoening van de geest van de gestorvene. Van Job lezen wij dat hij zijn mantel scheurde en zijn hoofd schoor en op de aarde viel. God wil dat Juda het hoofdhaar zal afscheren als teken van allergrootste droefheid. Bij zware rouw werd het hele hoofd geschoren. Er naderde een schrikkelijk onheil voor Juda, dus de allerzwaarste rouw is noodzakelijk. “En werpt het weg“. Juda had zich schandelijk verontreinigd. Als een verontreinigde, zondige Nazireeër, moest zij nu het haar afscheren en wegwerpen omdat zij tegen de Heere overtreden hadden.

Toepassing
Er is reden tot droefheid over het rampzalig lot van het Joodse volk. De Heere geeft het volk van Juda over aan het verderf. De Heere laat Juda in druk en treurigheid vergaan. ‘Scheer uw hoofdhaar af, o Jeruzalem, en werp het weg en verhef een weeklage op de hoge plaatsen; want de HEERE heeft het geslacht Zijner verbolgenheid verworpen en verlaten.’ De Heere beware Nederland ervoor dat hetzelfde zou gebeuren, dat de Heere dezelfde woorden zou spreken tot Nederland als tot Juda: Scheer uw hoofdhaar af, o Nederland en werp het weg. Hebben wij dat niet verdiend dat de Heere ons zou overgeven aan het verderf? Hebben wij het niet verdiend treurig neer te zitten? De Heere heeft zo lang gewacht op een droefheid tot bekering. Hij zou ons door omkering bedroefd kunnen maken. Nederland is zorgeloos. Het wordt niet opgemerkt wat er in Frankrijk is gebeurd. Het hoofdhaar van de Kerk in Frankrijk is afgeschoren. Alle heerlijkheid is van die Kerk weggeworpen. Wat zal het lot van Nederland zijn als alles blijft zoals het is, als we onbekeerlijk blijven? De Heere zal ook eens dat vonnis uitroepen over u: Scheer uw hoofdhaar af en werp het weg. Indien wij weigeren tot de Heere te komen, zal het zeker gebeuren. Het zal ons net zo gaan als Juda. Op alle hoofden zal kaalheid zijn. De Heere zal ons eens aanspreken in Zijn toorn: Maak u kaal en scheer u. Dan zullen wij zelf treuren en anderen zullen over ons treuren. Och, dat wij nog leerden wijs te worden. Dat wij nog opwaakten tot bekering om dat oordeel af te wenden. En wilt u daartoe een middel weten? Er is geen beter middel dan uw harige schedel van uw zorgeloze trotsheid en opgeblazenheid te ontdoen. Het haar kan hovaardij en grootsheid uitbeelden. Scheer dat zondige haar dan af. Verlaat die opgeblazenheid, die trotsheid, waardoor u zo verfoeilijk bent voor God. O, keer weder tot de nederigheid, tot de eenvoudigheid van uw vaderen. Trek het woeste haar van de goddeloosheid uit en leer zo nederig voor de Heere te zijn. Maar toon aan de andere zijde ook een inwendige droefheid in uw hart over uw zonde voordat u een uitwendige droefheid moet tonen over uw ellende. Schend niet zozeer uw haar, maar scheur uw hart en bekeer u tot de Heere. Een droefheid die naar God is, die is de Heere aangenaam. Zo zou u bevrijd worden van alle rampspoeden. De Heere zou u bewaren in het bezit van Zijn genade. Hij zou u overvloedig zegenen. Hij zou u vreugde, vrede en voorspoed doen genieten tot in lengte van dagen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 december 2014

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Zware Rouw

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 december 2014

Bewaar het pand | 12 Pagina's