Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maarten Luther, Loflied op Gods goedheid, Psalm 65, gebonden, 78 blz., € 11,50, Uitgeverij Den Hertog, Houten, ISBN 978-90-331-2624-6.

Het boekje is een preek van Luther over Psalm 65. Luther hield deze preek in 1534. De Psalm wordt tekst voor tekst behandeld. Bij elk vers wordt eerst de Luthervertaling weergegeven, daarna de Statenvertaling. Op blz. 76 spreekt Luther over vers 12b van Psalm 65 ‘En Uw voetstappen druipen van vettigheid.’ We lezen daar het volgende: “Daarom zeggen ook degenen die onderwijs geven in de akkerbouw, dat de voetstappen van de Heere de akker vet moeten maken. Want er is geen betere mest om de akker te bemesten dan die welke van de schoenen van de Heere valt. Dat is, dat waar hij Zelf telkens heeft gelopen of Zijn voetstap heeft gezet, de akker vet zal worden en goed zal dragen. Wij moeten Hem dan ook wel danken dat Hij daar Zelf loopt en toezicht houdt, als wij Hem in plaats van hebzuchtig te zijn maar de ruimte geven en alles bij Hem zouden zoeken. Immers, waar God niet wandelt, kan ook niets gelukken. Daar zijn de voetstappen van de duivel, en die zorgt ervoor dat alles sterft en te gronde gaat.”

Ds. W. Visscher, Ik kom haastelijk, Overdenkingen over de Openbaringen, gebonden, 139 blz., € 16,50, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978-94-6278-0613.

De auteur is predikant van de gereformeerde gemeente van Amersfoort. De kernboodschap van het boek Openbaring is dat het Lam zal overwinnen. Dit boek is het laatste deel uit een serie van vijf over het boek Openbaringen. Behandeld wordt Openbaring 17 t/m 22. De Heere leidt de geschiedenis naar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde waarop gerechtigheid wonen zal. Het slot van het boek Openbaring laat zien hoe het zal aflopen met Gods vijanden. Zij zullen door het Lam overwonnen worden. Voor Gods Kerk wacht een heerlijke toekomst. We besluiten met enkele woorden uit de laatste preek die in dit boek is opgenomen: “We gaan op de eeuwigheid aan. Ons leven moet verklaard liggen in Gods Woord. We kunnen niet behouden worden door het spreken van mensen. We kunnen alleen behouden worden door het spreken Gods in onze ziel. Het gaat erom: ‘Ik heb het zelf uit Zijne mond gehoord.’ En als dat waar wordt, dan begrijpen we niet meteen het hele Woord. Dat blijft een voortdurende worsteling en een voortdurende strijd. Maar dan hebben we wel Gods hele Woord lief. Dan mag er niets af en dan hoeft er ook helemaal niets bij.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 december 2014

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 december 2014

Bewaar het pand | 12 Pagina's