Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Je geweten of je leven!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Je geweten of je leven!

Daniël 5:22 En gij, Bélsazar, zijn zoon! hebt uw hart niet vernederd, alhoewel gij dit alles wel geweten hebt.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je hoort dat vreemde woord weleens in de kerk: consciëntie. We komen het onder andere tegen in de Catechismus (zondag 23) en in het Avondmaalsformulier (3e punt van de zelfbeproeving). In onze taal heet dat het geweten. Het Latijnse woord consciëntie betekent letterlijk: meeweten. Zo wordt dat stemmetje in ons genoemd. Het geweten weet mee. Dat waarschuwt ons als we verkeerde dingen (willen) doen. En als je geweten spreekt, dan kun je twee dingen doen. Je kunt er naar luisteren of je kunt er overheen leven. De Bijbel zegt dat er mensen zijn die hun geweten met een brandijzer toeschroeien. Maar dat is levensgevaarlijk. Als je tegen beter weten in de zonde doet. Als je over de waarschuwingen heen leeft. Dat kost je je leven. En daarom: je geweten of je leven!

Daniël houdt een toespraak of -beter gezegd- een preek tegen koning Belsazar. In die preek herinnert Daniël de koning aan zijn grootvader Nebukadnezar. Hoe machtig hij was. Maar toen werd hij hoogmoedig. En toen heeft de Heere op een ontzaggelijke manier ingegrepen. Toen is die grote koning Nebukadnezar zijn verstand kwijtgeraakt en is een beest gelijk geworden. En dan spreekt Daniël Belsazar aan en beschuldigt hij hem ervan dat hij over deze dingen heeft heengeleefd. Je hebt er geen lering uit getrokken. Je hebt je leven niet gebeterd. Er is geen bekering gekomen, integendeel. En zo hoort deze man voor de laatste keer het Woord van God. En als hij straks gedood wordt en voor eeuwig verloren gaat, dan kan Belsazar niet zeggen dat hij het niet geweten heeft en dat hij niet gewaarschuwd is. in het slot van dit hoofdstuk lezen we hoe er op een aangrijpende manier een einde komt aan deze spottende koning.

Laten we nu oppassen dat we niet denken: ‘ach ja dat was Belsazar’. Net zoals we kunnen denken: ‘ach ja dat was Charlie Hebdo. Dat waren spotters’. Maar laten we onszelf afvragen wat dit ons te zeggen heeft. Want de Heere houdt ons in deze Belsazar wel een spiegel voor. En al zijn er veel punten van verschil aan te wijzen, er zijn ook zeker punten van overeenkomst. Want de geschiedenissen in de Bijbel zijn ons niet overgeleverd als een verhaal alleen. Nee de Heere wil er ons iets mee leren. En hier wordt ons het waarschuwende voorbeeld voorgehouden van een mens die maar blijft vasthouden aan de zonde en maar blijft volharden in het kwaad. En dat ondanks de waarschuwingen en ondanks de voorbeelden die hij in zijn leven gehad heeft. Belsazar heeft het meegemaakt, of in ieder geval heeft hij er over horen vertellen, wat er met zijn grootvader Nebukadnezar is gebeurd. Hij heeft het van dichtbij in zijn familie meegemaakt dat er met God niet te spotten valt. Zijn eigen opa heeft als een beest in het veld gelopen. Met lange haren en nagels als klauwen. En toch, ondanks dat hij het wist. Tegen beter weten in is hij toch in de voetsporen van zijn opa gegaan. Nu heeft God gesproken. Nu heeft God gewaarschuwd. Nu heeft God aan Belsazar laten weten: Ik ben God en niemand meer. Maar Belsazar heeft zich willens en wetens tegen God verzet. En hij heeft het zelfs aangedurfd om de vaten uit de tempel van deze God te nemen en daarmee te spotten. Dan heeft hij het toch helemaal aan zichzelf te danken als hij verloren gaat? Dan heeft hij door zijn goddeloos gedrag toch zijn eigen graf gegraven?

Jawel. Maar, als we dat zo zeggen, laten we dan niet alleen aan Belsazar denken. Want nogmaals, de Heere laat ons in Zijn Woord, ook in deze geschiedenis en in deze Belsazar in een spiegel kijken. Wie van ons is er bezig om zich tegen de roepstemmen van God in te verharden? Hoe vaak heeft de Heere het niet tegen ons gezegd: bekeert u, waarom zoudt ge toch sterven? Hoeveel geschiedenissen uit de Bijbel hebben wij al gehoord, waaruit overduidelijk blijkt dat er met God niet valt te spotten? En deze geschiedenissen en de oproepen tot bekering die zijn door de Heere onderstreept met roepstemmen. Je hebt het wellicht meegemaakt. Een aangrijpend sterfgeval. Of je hebt zelf een ongeluk gehad. En de schrik zat er goed in. En je hebt een poosje voorzichtig aan gedaan met de auto of met de scooter. Maar inmiddels is de schrik verdwenen en je bent het alweer bijna vergeten. En je hebt je hart niet vernederd. En je bent toch niet tot bekering gekomen. Noem ik jouw naam? Doe jij dat, over je geweten heenleven? En dat terwijl je weet dat je leven zomaar ineens voorbij kan zijn! En het komt nooit meer terug. Daarom: je geweten of je leven!

makempeneers@kliksafe.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 maart 2015

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Je geweten of je leven!

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 maart 2015

Bewaar het pand | 12 Pagina's