Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. A.T. Huijser e.a., Een Woord ter rechter tijd, gebonden, 181 blz., € 18,50, Uitgeverij ‘de Ramshoorn’, Goes, ISBN 9789461150769.

De preken zijn afkomstig van zeven predikanten die in 2014 dienden in de classis Dordrecht van de Gereformeerde Gemeenten. Dit boek bevat negen preken die passen bij de kerkelijke feest- en gedenkdagen en behandelen teksten uit Oude en Nieuwe Testament. Heilsfeit en heilsbeleving worden aan de orde gesteld. De titel van het boek is ontleend aan Jesaja 50:4. De opbrengst is bestemd voor het bouwfonds van de Gereformeerde Gemeente te Sliedrecht. Er is bijvoorbeeld een lijdenspreek opgenomen over Johannes 12:24 ‘Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Indien het tarwegraan in de aarde niet valt en sterft, zo blijft hetzelve alleen; maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort.’ Thema: Vruchtbaar sterven. 1.De weg van het tarwegraan; 2.De weg van de Borg; 3.De weg van de Kerk.


Ds. A.T. Vergunst, Brug naar Genesis deel 2, € 10,95, 93 blz., paperback, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978-90-336-04669.

De auteur is predikant in Waupun, USA. Op een eenvoudige manier probeert de schrijver een brug te slaan tussen Genesis 6 t/m 11 en jongeren van 12 jaar en ouder. Er is ook een Engelse versie beschikbaar. Elke dag worden een paar verzen uit Genesis gelezen, daarna volgt en toepassing, enkele gedachten over dit Bijbelgedeelte, in de hoop dat die leiden tot overdenking en gebed.


Ds. W. Harinck, Ook zij horen erbij, Gedachten over kinderen in de kerk, paperback, 92 blz., € 9,95, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978-94-6278-0286.

Dit boekje is uitgegeven in de serie ‘Pastorale gedachten’. Ds. W. Harinck is predikant van de Gereformeerde Gemeenten. Het is een verblijdende zaak dat jonge kinderen de kerkdienst bijwonen. De auteur pleit ervoor hiermee jong te beginnen. Hij zet terecht vraagtekens bij kindernevendiensten. Dit kan ertoe leiden dat kinderen niet of heel moeilijk leren een gewone kerkdienst in zijn geheel bij te wonen. De taak van de ouders wordt benadrukt. We zijn er niet klaar mee onze kinderen mee te nemen naar de kerk, als we thuiskomen moeten we proberen met hen over de preek na te praten. De auteur gaat ook in op de vraag hoe we om dienen te gaan met indrukken die er bij heel jonge kinderen ook al kunnen zijn. Kortom, een praktisch, leerzaam boekje.


Ds. J.M.J. Kieviet, Tot Mijn gedachtenis, Over het Avondmaalsformulier, gebonden, 360 blz., € 22,95, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978-94-6278-1696.

Dit keurig uitgegeven boek begint met een voorwoord van ds. P. den Butter. Daarin staat dat ds. Kieviet aandacht geeft aan pastorale en leerstellige zaken en dat hij citeert-uit geschriften die in het verleden verschenen zijn aangaande het sacrament van het Heilig Avondmaal. De auteur kent de gereformeerde verzoeningsleer en weet die duidelijk te maken aan zijn lezers. Eerder schreef ds. Kieviet over het sacrament van het Heilig Avondmaal in het blad ‘Bewaar het Pand.’ Een goede zaak dat deze artikelen nu in boekvorm zijn uitgekomen. Aanbevolen ter lezing en overdenking. Om u een indruk te geven van de inhoud van het boek citeer ik wat we aantreffen op blz. 194 en 195 uit hoofdstuk 41. Borglijden. “Maar nu spitst het formulier die dienst van de Heere Jezus toch toe op het einde van Zijn leven. Wat we zojuist gezien hebben, blijft recht overeind staan. Maar de gehoorzaamheid van de Heere Jezus aan Zijn Vader en aan de missie die Deze Hem heeft opgedragen, is toch wel bijzonder aan het slot van Zijn aardse leven gebleken. Daar gaat ons formulier nu nader op in. Op het lijden van de Heere Jezus in Gethsémané, op Gabbatha en op Golgotha. Olevianus heeft dit heel ordelijk beschreven. Naar de orde van de fasen van het lijden van Christus. Ik wijs in dat verband op de volgende zinsneden van ons formulier: De Heere Jezus heeft ‘het bloedige zweet in de hof uitgedrukt... 'Dat wijst op Zijn diepe lijden in de hof Gethsémané. Hij heeft ‘ontallijke (=ontelbare) smaadheden geleden...’ De Heere Jezus is bespot, bespuwd, gehoond en gelasterd. Dat vond vooral plaats toen Hij terechtstond voor de hogepriester en voor Pilatus. Hij is als een spotkoning aan het volk tentoongesteld. De Heere Jezus is ‘onschuldig ter dood veroordeeld... ” lk vind geen schuld in Hem’, verklaarde Pilatus. Ten bewijze daarvan waste hij zijn handen. Maar desondanks gaf hij Hem over om gekruisigd te worden. Ten slotte heeft Christus ‘Zijn gezegend lichaam aan het kruis laten nagelen... ’ Hij gaf Zich over aan de smadelijke, smartelijke en vervloekte dood aan het kruis. Het was aan datzelfde kruishout dat Hij Zich ‘vernederde tot in de allerdiepste versmaadheid en angst der hel...’ Zijn nederdaling ter helle toen Zijn Vader Hem verliet gedurende de drie volle uren duisternis." Tenslotte citeren we uit een stukje van Kohlbrugge wat aan het eind van hoofdstuk 41 wordt weergegeven op blz. 198 “ Gelijk Hij het in Gethsémané maakte, toen Hij zeide: Indien gij Mij zoekt, zo laat dezen heengaan!, zo ook op de weg naar Golgotha, toen Hij Zijn kruis droeg. Dat wil toch niets anders zeggen dan: Uw vloek is Mijn vloek, uw smaad Mijn smaad, uw schan de Mijn schande, uw schuld Mijn schuld, uw straf Mijn straf. Ik ruil met u, verslagen gemoed. Ik ruil met u, verbrijzelde ziel, gij zult niet meer treurig en zo diep bedroefd zijn. Roem, gij onvruchtbare, en juich in de vreze Gods. Ik zweer u: wees gezegend met Mijn zegen, en wees een zegen. Al wat u beangstigt, is Mijn, en al wat u vrolijk maakt, dat zal het uwe zijn! Uw schuld heb Ik op Mij genomen, gij zijt vrijgesproken.!"


Jan van Reenen, Calvinisten van het eerste uur, Roeland en • Liesbette maken de goede keus, gebonden, 186 blz., €14,95, Uitgave ‘de Ramshoorn’ Goes, ISBN 9789461150622.

Dit spannende en leerzame boek verschijnt in de historische verhalenserie voor de jeugd. Het speelt zich af in het begin van de tachtigjarige oorlog in de Zuidelijke Nederlanden, het tegenwoordige België. We komen de hagepredikers Guido de Brés en Herman Moded tegen. De beeldenstorm vindt plaats met alle gevolgen van dien. Er wordt gestreden om de stad Valenciennes en de strijd van de bosgeuzen wordt getekend. Doelgroep: 10 jaar en ouder. Maar ook ouderen kunnen dit boek goed lezen om een indruk te krijgen van het begin van de reformatie in de Zuidelijke Nederlanden.


Lieneke Benschop, M.J. Ruissen (eindredactie), Een boerenknecht wordt Gods knecht, Uit het leven van ds. Johannes van der Poel (1909- 1981), Gebonden, 192 blz., € 14,95, Uitgeverij ‘de Ramshoorn’, Goes, ISBN 978941150349.

De uitgave die voor mij ligt is de aangepaste, verbeterde derde druk van dit boek. Dit boek kan jong en oud een goede indruk geven van het leven en werk van deze in zijn tijd zeer geliefde predikant die veel heeft mogen betekenen. Ds. Van der Poel is predikant geweest in Giessendam en Ede. Vaak is hij ziek geweest en mocht weer wonderlijk herstellen. In dit negende deel van de historische verhalenserie zijn veel historische gegevens uit het leven van ds. Joh. van der Poel verwerkt. Er liggen veel lessen in dit boek opgesloten. De armoede in vroeger dagen en gebedsworstelingen om uitkomst, het eenzijdige werk van God in de bekering en zaliging van zondaren.


R.M. McCheyne, Gestorven voor mij, 49 overdenkingen voor de lijdensweken, paperback, 103 blz., € 9,95, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978-94-6278-1962.

Het boekje bevat 49 meditaties over het lijden en sterven van Christus. McCheyne schildert de liefde van Christus voor de Zijnen. De opgenomen stukjes zijn door Mw. J. Kranendonk- Gijssen gekozen uit de vele preken van de jonge Schotse predikant. Ook buiten de lijdenstijd kunnen deze meditaties gelezen worden. Om u een indruk te geven van de inhoud geven wij de meditatie weer die opgenomen is op blz. 64 en 65 van het boekje over Psalm 22:7. “Christus zweeg stil onder Zijn lijden omdat Hij Liefde is. Door Zijn liefde tot verloren gaande zondaren, trad Hij met Zijn Vader in een verbond om in hun plaats de toorn te dragen. En Hij hield dat verbond uit liefde. Dezelfde liefde deed Hem zwijgen toen de soldaten Hem vastbonden met hun koorden. Die koorden waren dik en sterk, maar de koorden van Zijn liefde waren nog véél sterker. De nagels waarmee Zijn handen en voeten werden doorboord, hechtten Hem vast aan het kruis. Maar Zijn liefde was de sterkste nagel. Die was sterker dan de dood. Toen de Joden Hem beschuldigden en Hij niet één woord antwoordde, was het liefde tot zondaren, die Hem deed zwijgen. Toen Herodes Hem ondervraagde en Pilatus Hem veroordeelde, zei Zijn menselijke natuur die beefde voor het lijden: Ik ben niet schuldig. Maar Zijr liefde zei: Ja, ik ben schuldig aan alles!

Toen Zijn Vader Hem in de hof en aan het kruis verbrijzelde onder het ontzettend gewicht van de hevige doodsstrijd; toen de eeuwige toorn van de eeuwige God in die drie uren van doodsangst als een berg op Zijn hoofd werd gestapeld, toen Zijn gezegend hoofd door die zware last werd neergebogen, zei Zijn daarvoor terugschrikkende menselijke natuur: Ik heb nooit gezondigd, deze toorn is niet voor Mij; Ik hoef die niet te dragen. Maar Zijn liefde zei: Of Ik of Mijn volk moet die dragen; Ik zal die toorn voor hen dragen.

Gelovigen, ziet hoe lief Hij u gehad heeft? 0, Zijn liefde was sterker dan de dood. Een vloed van toorn zou deze liefde niet hebben kunnen uitblussen. Zijn liefde is als de diepte van de oceaan. Ja, Zijn liefde is even groot als de afstand tussen de hoogste troon in de hemel tot op de diepste bodem van de hel. Sommigen van u durven niet in Jezus geloven. Ach, is dat uw antwoord op de liefde die het zwijgende Lam van God aan u heeft bewezen? Hij wilde niet antwoorden toen Hij werd beschuldigd. Hij wilde niet tegenspreken toen Hij werd veroordeeld. Toen God Zijn toorn over Hem uitstortte, beriep Hij Zich niet op Zijn goddelijke reinheid, maar droeg Hij gewillig de toorn, opdat elke zondaar die op Hem zou zien, vrij zou kunnen heengaan. En wilt u ondanks dat niet zien op dit Lam van God? 0, u grieft Hem diep, en daarmee kruisigt u Hem opnieuw!”


Ds. P. van Ruitenburg, Maar één keer jong, paperback, 95 blz., € 9,90, Uitgeverij Den Hertog, Houten, ISBN 978-90-331-2657-4

In dit vlot geschreven boekje, bestaande uit stukjes van 2 bladzijden, dringt de auteur erop aan de jonge jaren zo goed mogelijk te gebruiken. Jong zijn is de beste tijd om de Heere te zoeken. In het voorwoord wijst ds. Van Ruitenburg erop dat de reis door dit leven een enkele reis is. Je kunt die reis nooit overdoen. Op blz. 18 en 19 waarschuwt ds. Van Ruitenburg tegen het verwaarlozen van de ziel. Hij wijst erop dat je huisdieren goed moet verzorgen. Gelukkig gebeurt dat in veel gevallen ook. Maar veel zielen worden verwaarloosd. “Beste vrienden, jouw lichaam en ziel zijn niet van jou en je moet goed weten wat je ermee doet, want je krijgt met de Eigenaar te maken, Die ons geschapen heeft.” Op de blz. 32 en 33 lezen we een stukje met als titel “Gewoon geloven?” Eerlijk gaat de auteur daarin om met zijn lezers. “Je mag gerust weten dat ik bezorgd ben over de invulling van geloven. Het wordt algemener (denk ik) onder jonge mensen dat iedereen zelf maar moet uitmaken wat geloven is. ‘Je moet daar niet moeilijk over doen. Geloven is gewoon geloven en dat moet je niet gaan definiëren. Geloven is gewoon in Jezus geloven en geloven dat Hij je Zaligmaker is. Je mag het niet verder invullen en dat hoeft ook niet, want dat is voorwaarden scheppen.’ Zo hoor ik over het geloof praten. Je zou gewoon moeten geloven dat God je al gekozen heeft.” Daartegenover schrijft de auteur terecht: “Geloven is niet accepteren dat je verbondskind bent en geloven dat het goed komt. Jezus bestrafte de Joden die geloofden dat ze Abrahams kinderen waren! Geloven is niet geloven dat je naar de hemel gaat. De Heere heeft sterk benadrukt dat er velen bij de hemelpoort teruggestuurd zullen worden. Ja, maar je mag niet twijfelen, zeg je. Wat bedoel je? Mogen ongelovigen niet twijfelen aan het feit dat ze ongelovigen zijn? Moet je geloven dat je zonden vergeven zijn, ook als ze niet vergeven zijn? Denkt je werkelijk dat geloven in vergeving helpt? Waar staat dat in de Bijbel? Weet je wat geloven is? Wanhopen aan jezelf en als een radeloze zondaar Jezus zoeken en vinden! Hem vinden in de Bijbel, de lieve Zoon van God, en niets anders te kunnen dan in Hem te geloven. Geloven in de Zoon van God, Die gekomen is om zondaren zalig te maken. Dat geloven is geen verstandelijk aannemen, maar een zaak van je hart. Liefde stroomt in je ziel en je zou alle zonden wel uit je hart willen uitroeien. Zalig zijn de armen van geest. Hunner is het Koninkrijk der hemelen! Laat je niet om de tuin leiden. Weet wat je verstaat onder geloven, watje een onkerkelijke moet antwoorden als die aan je vraagt wat geloven is.”


Ds. L. Terlouw, Woorden van wijsheid voor werkers in de gezondheidszorg, gebonden, 108 blz., € 9,95, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978-94-6278-0330.

De auteur, predikant van de Gereformeerde Gemeente te Barendrecht, heeft vroeger in verpleeghuis Salem te Ridderkerk gewerkt als geestelijk verzorger. Hij begon iedere werkweek met een weekopening waarin de Bijbel openging. In die weekopening werd ingegaan op vragen die de zorg stelt. Het boekje dat nu verschenen is, is grotendeels een weergave van datgene wat vroeger werd overdacht in deze bijeenkomsten. We geven iets door uit een overdenking over Job 2:13 ‘Alzo zaten zij met hem op de aarde, zeven dagen en zeven nachten; en niemand sprak tot hem een woord, want zij zagen dat de smart zeer groot was.’ We lezen dan op blz. 77 de volgende behartenswaardige woorden: “Wat zouden ook wij vandaag meer moeten zwijgen in het leed dat aan een medemens overkomt. We doen pratend ons werk en gaan pratend weer weg. Wat kunnen we uit verlegenheid praten en blijven praten. Zó zelfs, dat de ruimte voor een woord van de ander helemaal ontbreekt. Ook in het zwijgen kunnen we ons afsluiten voor de ander. Waar het echter om gaat is: Zwijgend door je oogpoort tot in het hart geraakt worden door de nood van de nader. Gevolgd door een zwijgen vol medeleven. De ander de ruimte gevend on na het ‘goedemorgen’, 'goedemiddag’ als eerste te spreken.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 24 maart 2015

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 24 maart 2015

Bewaar het pand | 12 Pagina's