Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Water des Levens

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Water des Levens

Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke (Johannes 7 : 37)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij ontmoeten de Heere Jezus op het Loofhuttenfeest. Op dit feest moest Israël terugdenken aan de lange woestijnreis. Elke dag werd er ondermeer water uit de vijver Siloam gebracht naar de tempel. Dat gebeurde door middel van een optocht. Vooraan liepen twee priesters, die twee gouden kruiken droegen om wat water te halen. Op het tempelplein, bij het altaar werd het water uitgegoten, terwijl het volk zong: ‘Gijlieden zult water scheppen met vreugde uit de fonteinen des heils’. Het volk dacht dan aan Gods bewaring en onderhouding in de woestijn. Toen ze dagelijks werden begenadigd met manna, het hemelse brood, verzadigd en de HEERE in dat dorre oord, rivieren uit de steenrots voortbracht!
Maar wie heeft de betekenis ervan verstaan? Wie van al die mensen op het feest zag verlangend uit naar het Water des Levens? Was de steenrots in de woestijn geen heenwijzing naar de Heere Jezus Christus? Kijk en daarom staat Hij daar op het feest, temidden van het volk en dan roept Hij met luide stem: ‘Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke’

Een rijke uitnodiging voor mensen die dorsten naar het water des Levens. Wat is dorsten? De betekenis is meer dan behoefte hebben aan een glas water. Het geeft een gemis aan van iets dat we werkelijk nodig hebben. Een gemis vanuit een leeg hart, dat schreeuwt om vervulling. Het is ten diepste het gemis van God. Kent u dat gemis? Als een hert schreeuwt naar de waterstomen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U o God! Dan hebt u geestelijk gebrek! Ver bij God vandaan! U kunt de afstand tussen God en uzelf niet overbruggen, want de zonden en de schuld liggen ertussen. En toch… u verlangt zo naar God! Maar o, die zonden! Wat een smart! Wat een onmogelijkheid! Hoe zal ik rechtvaardig verschijnen voor God? Is er nog een Middel om aan de verdiende straf te ontkomen? Zou ik nog in genade aangenomen kunnen worden? Hoor dan het Evangelie! God zegt: Er is een plaats bij Mij! Als ontdekte zondaren dát gaan horen, wordt hun dorsten nog sterker, nog inniger. Er is niet alleen een dorst naar God, maar ook naar de Heere Jezus. Dan leert u zo verstaan wat een dichter een zong: ‘Geef mij Jezus of ik sterf, want buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf’. Kunt u ook niet meer buiten Hem leven? Hij komt tot u en Hij nodigt u tot Hem te komen. ‘Zo iemand dorst, die kome tot Mij….’

Nee, dat kunt u niet in eigen kracht. Het is een gave van de HEERE alleen. Niemand kan tot Mij komen, zegt de Heere Jezus, tenzij de Vader hem trekke. God de Vader trekt zondaren uit de duisternis tot het Licht der wereld. De Heilige Geest zal dan vrijmoedigheid geven om te komen. Zie het eens bij die bloedvloeiende vrouw. Wat had ze niet gedaan om beter te worden, maar het werd steeds erger. Hoe kwam dat? Ze was aan het verkeerde adres! Ze moest bij Jezus zijn. En toen ze van Hem hoorde, kwam er zo’n verlangen om tot Hem te gaan. Steeds sterker werd haar geloof en toen kwam het moment, dat ze niet meer in haar huis kón blijven. Ze moest… gedrongen door Gods Geest. Ze kon niet anders meer. O wat vermag het geloof. Dat dringt door alle bezwaren heen en geeft de wetenschap: ‘als ik alleen maar de zoom van Zijn kleed mag aanraken dan zal ik genezen zijn.’ Misschien zegt iemand: ‘zou ik ook welkom zijn bij Hem?’ Als u ziet op uzelf dan kan het nooit! Maar weet u wat de Heere nu zo dikwijls doet? Hij nodigt door Zijn Woord! O alle gij dorstigen, komt tot de wateren…
Hoort u het, arme zondaar. U bent welkom bij Hem. Ja Hij weet wel hoe u tobt en onwaardig bent. Daarom zegt Hij het ook zo: Die tot Mij komt zal ik NIET uitwerpen! Dat denkt u wel, maar dat doe Ik niet! Kom tot Mij en drink maar!

Wat wil dat zeggen? Dat de HEERE dat gemis in uw hart gaat vervullen.
Vervullen met Hemzelf en Zijn weldaden. Dan wordt de gemeenschap ervaren met de Heere. Dan neemt de Heere alle zorgen weg, alle bezwaren. Dan neemt Hij uw zonden weg. Dan is het weer goed tussen God en uw hart. Alles wat u mist is bij Hem te verkrijgen, om niet.
Zucht u misschien onder de last van uw zonden? Vlucht tot de Heere Jezus. Hij zegt: Zo iemand zucht onder het pak van zijn zonden, die kome tot Mij en drinke van Mijn bloed dat reinigt van alle zonde!
Is de kracht van de zonde zo groot? Ziet u zo tegen de dood op? Vlucht tot de Heere Jezus. Hij zegt: Zo iemand bezwijkt onder de kracht van de zonden, die kome tot Mijn dood! Want ik heb door Mijn dood de wereld overwonnen! Zo iemand bang is voor de dood, die kome ook tot Mijn dood! Ik heb de dood verslonden tot overwinning!
Vecht de satan u aan? Wordt u zo beproefd? Is uw lijden zo groot? O zie toch op Mijn lijden. Ik weet hoe zwak u bent, Mijn kind. Zie op Mijn wonden! Daar is balsem voor uw wonden!
Begeert u om heilig voor Mij te leven? Lukt het niet? Kun je zonder Mij niets doen? Zo iemand onbekwaam is tot enig goed, die kome tot Mijn gehoorzaamheid! Want wie in Mij blijft en Ik in hem, die draagt veel vrucht. Wat een rijkdom in deze Fontein! Bij Hem is alles te verkrijgen voor de tijd en voor de eeuwigheid. Hier, bij Hem, wordt het vette van Zijn huis gesmaakt, en een volle beek van wellust, maar hier, bij Hem, elk in liefde dronken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 14 april 2015

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Het Water des Levens

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 14 april 2015

Bewaar het pand | 12 Pagina's