Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoe antwoordt God?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoe antwoordt God?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe antwoordt de Heere op mijn gebed in persoonlijke omstandigheden? Met een promotie hangt een verhuizing samen en hoe kan ik weten wat de wil van de Heere is? Ik heb verkering met een jongen die wel heel serieus is, maar onkerkelijk? We kregen tot nog toe geen kinderen, mag ik een kind adopteren?

Zomaar een paar vragen ter illustratie van wat een zekere vraagsteller ons voorlegt. De vraag die hierbij gesteld wordt is: als deze dingen voor de Heere worden neergelegd, om Gods wil te mogen weten, hoe antwoordt de Heere mij dan? Laten we allereerst opmerken dat we de Heere niet naar de bekende weg moeten vragen. Als dingen ons uit Gods Woord duidelijk zijn hebben we het antwoord al van Hem ontvangen. In het geval van het aangaan van een relatie met een onkerkelijk iemand bijvoorbeeld zegt de Heere dat we geen juk mogen aantrekken met een ongelovige, 2 Kor. 6:14. Maar hoe antwoordt God mij op mijn persoonlijke vragen, waarin ik graag wil dat mij de weg gewezen wordt? Het antwoord is: eveneens door middel van Zijn Woord. Als we de Heere iets voorgelegd hebben, dan moeten wij op Zijn antwoord wachten.
De enige juiste manier van het wachten is biddend. Allereerst biddend in ootmoed, want we hebben niets verdiend. Maar ook pleitend, pleitend op Zijn belofte dat Hij wil schenken al wat ons ontbreekt, Psalm 81:11b. We moeten leren dat de Heere ons antwoorden wil omdat Hij het beloofd heeft en niet omdat wij bidden. Wij moeten leren dat Hij ons de weg wil wijzen om de verdienste van Christus. Daarom bidden wij in Jezus’ Naam. Dat is een oprecht gebed, een gebed in besef van onwaardigheid, afhankelijkheid en in een besef van de grootheid en goedheid van de Heere. Dit hebben we niet van onszelf. Wie kan er bidden zoals het behoort? Oprecht moeten we gemaakt worden en daarom horen we David bidden dat oprechtheid en vroomheid hem mogen behoeden. Behoeden voor trotsheid en rechthebbendheid.

Maar hoe antwoordt Hij nu? Door Zijn Woord, door de Bijbel. Maar dat betekent niet dat we in de Bijbel moeten gaan zoeken naar een antwoord, maar dat we goed moeten opletten als we uit de Bijbel lezen of als ons voorgelezen wordt of als we onder de prediking van het Woord verkeren. Waarom niet zelf zoeken? Omdat het hart arglistig is en we van nature op onszelf aan denken. We vinden dan al gauw iets wat ons wel van pas komt. We mogen overal om vragen, maar er zijn ook dingen waarom we moeten vragen: Uw wil geschiede, bijvoorbeeld.
Als we gewoon op volgorde lezen en ons vol verwachting onder de prediking van Gods Woord stellen, dan zullen we gewaar worden dat Hij spreekt, antwoordt, de weg wijst. Op een duidelijke, maar ook zo verrassende manier. Dan kan de Heere een bekend of onbekend woord uit de Bijbel gebruiken om ons de weg te wijzen. Een oude geschiedenis gaat voor ons leven en we horen in de verkondiging van die en die tekst duidelijk de stem van de Heere. En de Heilige Geest overtuigt ons dat het antwoord van de Heere is. Bij het vragen naar Gods wil als we voor een belangrijke beslissing staan in ons leven zal de Heere ons op Zijn tijd antwoord geven. Niet door een stem of droom, maar door middel van Zijn Woord. Laat Psalm 34 vers 5 moed geven: Ik heb de HEERE gezocht en Hij heeft mij geantwoord en mij uit al mijn vrezen gered!
De Heere heeft ons echter ook verantwoordelijkheidsbesef gegeven. Dat gebruikte Lot niet, toen hij ging verhuizen in de regio van het goddeloze Sodom. Wat een gevolgen heeft die daad gehad! Zo is het dwaas om in verband met een promotie naar een stad te gaan verhuizen met je gezin, als je daar niet kerken kunt. In een dergelijk geval hoef je de hemel niet om raad te vragen, want dan zegt bijvoorbeeld de geschiedenis van Lot ons al genoeg. Waarom zou deze geschiedenis immers in de Bijbel staan?

De vraagsteller komt zelf met een voorbeeld. Een van zijn kleinkinderen is nu al geruime tijd getrouwd, maar er komen geen kinderen. Is het dan Gods wil dat we er ons bij neerleggen? Of mogen we andere stappen ondernemen, adoptie dus. Gaan we zo niet tegen Gods wil in? Of is dat juist een weg die de Heere ons duidelijk wijst? Wel, dat zou heel goed kunnen! Er zijn immers wereldwijd zoveel kindertjes zonder goede verzorging en de Bijbel roept immers ook op tot barmhartigheid jegens onze arme medemens? Maar als we twijfelen: raad vragen aan de Heere! Vragen of Hij het maar duidelijk tegenhouden wil als het Zijn wil niet is. En vragen of Hij onze weg voorspoedig wil maken als Hij deze weg voor ons opent! Met andere woorden: Ken Hem in al uw wegen en Hij zal uw paden recht maken, Spreuken 3 vers 6. Zo maakt God ook in de weg van Zijn voorzienigheid Zijn wegen bekend.

Gelukkig zijn we als we in ons leven het geheim van het gebed tot God mogen kennen. Ken Hem in al uw wegen, zo hoorden we al, maar ken Hem bovenal met het oog op het ene nodige. Want als die vraag gaat leven in mijn hart: hoe word ik tot God bekeerd, hoe krijg ik een genadig God, welnu, dan zal God gewis en zeker antwoord geven: door Woord en Geest!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 augustus 2015

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Hoe antwoordt God?

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 augustus 2015

Bewaar het pand | 12 Pagina's