Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

W. Schippers, De stroper. Als het geweten spreekt…, gebonden, 102 blz., € 13,95, Uitgeverij ‘de Ramshoorn’, Goes, ISBN 9789461150707

Deel 45 van de Schippersserie is nu verschenen. Er zullen nog twee delen verschijnen, dan is de serie compleet. Het eigenlijke verhaal is maar kort, het eindigt op blz. 28 van het boek. Vervolgens wordt de levensloop van Willem Schippers beschreven. Dan volgt een bijdrage over Willem Schippers als schrijver. Daaruit blijkt dat er heel wat zaken uit zijn persoonlijke levensomstandigheden in zijn boeken zijn weergegeven en verwerkt. Het eerste boekje dat werd uitgegeven is het nu verschenen deeltje. Het telde maar 24 pagina’s. Het boek eindigt met een overzicht van al de boeken die Willem Schippers geschreven heeft.

P. de Zeeuw JGzn, John Knox. De hervormer van Schotland. Gebonden, 172 blz., 14,95 euro (abonnementsprijs 9,95 euro), Uitgeverij ‘de Ramshoorn’, Goes, ISBN 9789461150844.

Het boek is bestemd voor 10 jaar en ouder. Het boek is samengesteld uit twee boeken van P. de Zeeuw over het leven van John Knox. De bewerker, M.J. Ruissen, heeft het laatste hoofdstuk van deel 1 weggelaten en een slothoofdstuk aan deel 2 toegevoegd. Het boek geeft een goed beeld van het leven en de arbeid van John Knox. John Knox werd predikant in St. Andrews. Maar een Frans leger verovert deze plaats en John Knox wordt gevangen genomen. Als galeislaaf werd hij vastgeketend op de roeibank. John Knox mocht vast geloven dat hij weer terug zou keren in zijn gemeente. Zo is het ook gebeurd. Na twee jaar kreeg John Knox zijn vrijheid weer terug. Opnieuw kon hij preken in St. Andrews en later werd hij predikant in Edinburgh. John Knox had nooit het aangezicht van een mens gevreesd. Zonder aanzien des persoons heeft hij zelfs de koningin (Maria Stuart) gewaarschuwd. Hij kende ijver voor Gods eer, was trouw aan de reformatorische beginselen en oefende de tucht uit. John Knox, de hervormer van Schotland, mocht van grote betekenis zijn voor de reformatie van het kerkelijke leven in Schotland.

Jannie Koetsier- Schokker, De verloren soldaat gevonden, gebonden, 84 blz., 6,50 euro, Uitgave Gereformeerde Bijbelstichting, Leerdam, ISBN 978-90-72186-86-7.

Een jongen van 17 jaar wil zelf uitmaken hoe hij leeft en gaat in militaire dienst. Hoe het verder met hem afloopt wordt in dit verantwoorde boekje weergegeven. Het is een ontroerend en waargebeurd verhaal. Geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar.

Andrew Gray, De verborgenheid van het geloof ontsloten, 142 blz., gebonden, 15,90 euro, uitgeverij Den Hertog, Houten, ISBN 978-70-331-2727-4.

Andrew Gray (1633-1656) werd op jonge leeftijd in 1653 predikant in het Schotse Glasgow. Hij diende de gemeente tot aan zijn overlijden. Het nu verschenen boekje bevat zes preken naar aanleiding van 1 Johannes 3:23 ‘En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus.’ De vertaling gaat terug op een uitgave uit 1715 gedrukt in Glasgow. Deze uitgave bevatte negen preken: zes over 1 Johannes 3:23, twee over Hebreeën 2:3 en één over Psalm 89:49. Omdat deze preken niet aansloten bij het thema van de verborgenheid van het geloof zijn ze niet in dit boek opgenomen. Het boek bevat wel een inleiding door twee collega’s van Gray: Robert Traill en John Stirling. Veel goede dingen kwamen we tegen bij het lezen van dit boek. In de tweede preek besteedt Gray veel aandacht aan het verschil tussen het ware geloof en het tijdgeloof. Op blz. 49 lezen we: “Ten tweede. Ook dit verschil is er tussen deze twee: het tijdgeloof neemt Christus aan als Zaligmaker, tot rechtvaardigheid, naar het neemt Christus niet aan als Vorst, en tot heiligmaking. Het rechtvaardigmakende geloof echter neemt Christus niet alleen als Zaligmaker aan, maar ook als Vorst. Salomo kwam erachter wie de ware moeder van het kind was doordat zij die niet de moeder van het kind was, het wilde laten doorsnijden. Dan kunnen we zeggen dat zij die Christus in Zijn ambten willen scheiden, er blijk van geven dat ze niet behoren tot degenen die werkelijk deel gekregen hebben aan de aanneming tot kinderen. Dit wordt ook enigszins aangeduid in Johannes 5 vers 66. Daar verlieten Hem velen die Zijn discipelen waren – mensen die eens geloofden – omdat Zijn gebod moeilijk was: deze rede is hard, wie kan dezelve horen? Het is zeker dat het voor een christen een grotere moeilijkheid is om Christus als Vorst aan te nemen dan als Zaligmaker. Immers, daarin moet hij zich volkomen aan Christus overgeven, om daar nooit meer op terug te komen. O, dat u een dusdanig zicht op Christus zou krijgen, dat u ertoe gedrongen werd om voor Hem uit te roepen, en dat zonder vleierij: Waarlijk, ik ben Uw knecht, ik ben Uw knecht! Heeft Hij nooit uw hart genomen met één van Zijn ogen, met een keten van Zijn hals? Geloof me, zij die Hem zien, geloven dat Zijn geboden niet zwaar zijn.” We lezen op blz. 50 “Zijn er niet sommigen – misschien wel hier – die menen werkelijk te geloven, maar die toch nooit enigermate hebben gebeefd onder de ontdekkende en veroordelende kracht van de Wet? Zou het niet iets raadselachtigs zijn als een vrouw zou baren zonder weeën? En zou het dan in het christelijk geloof niet iets raadselachtigs zijn als iemand zou geloven voordat hij de smarten van de nieuwe geboorte had ervaren? Ik ben bang dat velen onder ons de godsdienst zomaar hebben opgepakt.” Tenslotte nog enkele regels van blz. 60 “ Wij willen dat u zult weten dat er nu een liefelijke overeenstemming tot stand gebracht wordt tussen Mozes en Christus, tussen de Wet en het Evangelie. De Wet brengt ons tot Christus als Zaligmaker, en Christus brengt ons weer terug naar de Wet als regel voor onze wandel, waaraan wij ons hebben te onderwerpen.”

Samuel Rutherford, Zijn genade zij met u. Een selectie uit de brieven, gebonden, 128 blz., euro, Uitgeverij Den Hertog, Houten, ISBN 978-90-331-2739-7.

Samuel Rutherford leefde van 1600-1661. Hij heeft meer dan 350 brieven geschreven. Hij schreef niet alleen brieven aan hooggeplaatste personen, hij schreef ook aan mensen van geringe afkomst. In 1674 verschenen de brieven van Rutherford voor het eerst ook in het Nederlands, vertaald door Jacobus Koelman. S. Houtekamer heeft een selectie uit de brieven van Rutherford samengesteld en voorzien van aantekeningen over het leven van de geadresseerden. In het voorwoord lezen wij het volgende: “Rutherford was een vaardig schrijver. Wanneer zijn hart overvloeide van liefde tot Christus, schreef hij soms vele brieven op één dag. Hij bezat de gave om in een paar regels uitdrukking te geven aan zijn diepste gevoelens. Zijn brieven zijn vol leven en warmte. Hij weet treurenden te troosten, vermoeiden te bemoedigen en bovenal goed van Christus te spreken. Al zijn brieven leiden altijd naar Christus en Zijn gerechtigheid.” Toen Rutherford verbannen was naar Aberdeen schreef hij ondermeer het volgende (blz. 112 en 113): “Ik sta op zo’n goede voet met Christus en word zo vriendelijk door Hem onthaald als een verbannen, verdrukte gevangene van Christus maar te beurt kan vallen. Ik ben nog steeds welkom in Zijn huis. Hij kent mijn klop, en Hij laat een arme vriend binnenkomen. Onder deze zwarte, ruwe boom van het kruis van Christus, heeft Hij mij dronken gemaakt met Zijn liefde. Hij heeft mijn hart met Zich meegenomen naar de hemel. Moge hij het lang en goed in Zijn bezit houden. Ik zou niet graag Christus willen ruilen voor al de vreugden die een mens of een engel naast Hem zou kunnen uitdenken. Wie heeft zo’n reden om met eerbied over Christus te spreken als ik? Christus is Koning over alle kruisen en Hij heeft van Zijn heiligen kleine koningen gemaakt onder Hem. Hij kan rijden en overwinnen op zwakkere lichamen dan ik heb (als er al zwakkere kunnen zijn) en Zijn paard zal niet vallen of struikelen….O, de diepten van de liefde van Christus! Zij is niet te peilen. Och, of deze blinde wereld Zijn schoonheid eens mocht aanschouwen. Als ik met Hem wil afrekenen voor Zijn weldaden aan mij bewezen, dan moet ik in verwondering stilstaan en als een arme schuldenaar, die niets heeft om te betalen, weggaan. Vrije vergiffenis is de betaling. Ik zou willen dat ik Hem hoog zou kunnen verheffen, want Zijn liefde heeft mij krank gemaakt en ik zou sterven als ik Hem niet echt in bezit zou krijgen.” Philpot oordeelde als volgt over de inhoudsvolle brieven van Rutherford: ”Welk een gewicht en kracht spreekt eruit! Hoe zwak en pover is vergeleken hiermee al onze prediking.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 15 december 2015

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 15 december 2015

Bewaar het pand | 12 Pagina's