Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Opstanding

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Opstanding

Johannes Beukelman

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Matth. 28:1-4 Na de staat van de vernedering is de staat van de verhoging gevolgd. Na het lijden en sterven van Christus volgde Zijn opstanding uit dood en graf. Vrouwen gingen heen om het graf te bezien.

Bij Markus lezen wij dat de vrouwen kwamen om het lichaam van Jezus te zalven. Zij deden dat uit liefde. Zij gingen heel vroeg in de morgen. Deze vrouwen hadden alles voor Jezus over. Maar onder het gaan naar het graf rees de vraag hoe het zou moeten met de steen die voor het graf was gewenteld. De liefde tot jezus woog voor deze vrouwen zwaarder dan de steen voor het graf. We lezen er niet van dat de vrouwen ook dachten aan de verzegeling en aan de wachters. “De satan werpt zware stenen tegen, er staan gehele bergen tussen hen en Christus: zonden, verdrukkingen, wereldse inzichten, al wat bekoorlijk is voor het vlees, wat zijn dat niet al zo vele zware stenen, die afgewenteld moeten worden, eer men de verrezen Jezus vindt!’ God neemt de hinderpalen weg. De steen was afgewenteld. In Matth. 28:2 wordt beschreven hoe dit gebeurd is. Er geschiedde een grote aardbeving. Dit onderstreept de almacht van de eeuwige Godheid van Christus. Hij heeft dood, hel, duivel en wereld overwonnen. Een grote aardbeving, want het wonder van de opstanding was groot, en de Opgestane is groot, groot is de zegen voor de Kerk, de overwonnen vijand is groot en groot is de engel des Heren die neerdaalde uit de hemel. Engelen zijn krachtige helden die Gods woord doen, Psalm 103:20. Er is sprake van een engel des Heeren omdat deze engel handelde op bevel van de Allerhoogste. De engel kwam toe, wentelde de steen af en zat erop. De engel doodde de krijgsknechten niet. De engel wentelde de steen af. De Heere Jezus had dit Zelf ook kunnen doen, Hij had de hulp van een engel niet nodig. Hieruit blijkt dat de engelen Jezus dienen. De engel zat op de steen. Dit geeft aan dat de steen niet door mensen of door de aardbeving is verwijderd, maar door de engel. De gedaante van de engel was gelijk een bliksem en zijn kleding wit gelijk sneeuw. Dit onderstreept de overwinning van de Levensvorst en dat de verzoening is aangebracht. De wachters werden zeer verschrikt en werden als doden. Het waren heidense soldaten. Het woord dat voor ‘verschrikt’ wordt gebruikt is ook het woord voor aardbeving. Het betekent: schudden, bewegen, beven. Zij beefden voor de wraak van God. Zij vreesden dat zij gestraft zouden worden door de stadhouder. Zij werden als doden die niets meer konden doen. Uit dit alles blijkt dat Christus echt uit de doden is opgestaan: de aardbeving, de engel, het afwentelen van de steen, de uitwerking op de wachters. Het vrijlaten van een vogel bij de reiniging van een melaatse was een voorafschaduwing van de opstanding van Christus. Er valt ook te denken aan Jona. Hieruit blijkt dat Christus de ware en beloofde Messias is.

Toepassing: Het gold van de vrouwen dat zij niet behoefden te vrezen omdat Christus was opgestaan. Onderzoek uzelf of u net zo gesteld bent als deze vrouwen. De vrouwen waren bedroefd en bevreesd en hielden niet op Jezus te zoeken voordat zij enige zekerheid aangaande Hem hadden verkregen. Mag u dat herkennen in uw leven? De vrouwen hadden grote hoogachting voor Jezus. U ook? Is Hij u dierbaar? Het was de vrouwen om de Heere Jezus te doen. U ook, ook als dat gevaar of smaad met zich meebrengt? Als u dit alles mist, dan hebt u geen deel aan de opgestane Levensvorst, aan Zijn gerechtigheid, aan de zalige opstanding en aan het nieuwe leven. ‘Mens, lieve mens! Wat zult gij aan het avondmaal doen? Wij raden u dat af, gij zult uzelf daar een oordeel eten, volgens 1 Kor. 11:26.’ Dat dit onuitwisbare indruk zou maken. ‘Dan zou uw staat verwisseld worden van duister in licht, van droefheid in blijdschap, van vrees in vrede en van dood in leven.’ Begenadigden, u hebt deel gekregen aan de gerechtigheid van Jezus, het nieuwe leven en de hoop op een zalige opstanding. U kent de gestalte van de vrouwen. Wat ligt daarin een troost opgesloten. U bent machteloos tegen het geweld van uw vijanden. Maar u hebt een grote en machtige Heiland, Die verrezen is nadat Hij gestorven was. Hij heeft al uw vijanden overwonnen. U hebt veel dwaasheid, maar bij Jezus is wijsheid. Christus zal u voorgaan en leiden. Moet u klagen over uw geesteloosheid? Jezus zal u de Heilige Geest geven. De dood zal voor u een brug zijn om in het hemels Galilea in te gaan. U mag vrijmoedig aan het avondmaal gaan om te betuigen dat u alleen bij Jezus uw gerechtigheid en het leven zoekt. U hebt niets in uzelf, maar alles in Christus. U zult Christus eeuwig zien en Zijn heerlijkheid aanschouwen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 12 april 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's

De Opstanding

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 12 april 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's