Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geloofsbelijdenis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geloofsbelijdenis

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de veel gemeenten wordt en is in deze weken aandacht geschonken aan jongeren die belijdenis van hun geloof afl eggen. Zowel voor de jongeren zelf alsook voor de kerkenraden is het een zaak van biddende overweging.

In bovenstaande regels heb ik wellicht een verkeerde uitdrukking gebruikt. Doen jongeren belijdenis van “hun” geloof? We kunnen het woord “geloof” op twee manieren opvatten. In het latijn hebben we de bekende uitdrukkingen: fi des qua en fi des quae creditur. In het eerste geval gaat het om het persoonlijke geloof van een christen (het geloof waardoor geloofd wordt); in het tweede geval gaat het om belijdenis van de geloofswaarheid (het geloof dat geloofd wordt). Waarvan doet nu een catechisant belijdenis, van zijn persoonlijke geloof of van de geloofsinhoud?
We gaan het veiligst als we denken aan de tweede mogelijkheid. We doen geen belijdenis van “ons” geloof. Dat zou een zwakke en wankele basis zijn. Dat zou dan ook betekenen dat jongeren het anker werpen in het eigen schip. Het gevaar is er altijd weer dat we het geloof opvatten als een geloof in het feit dat ik geloof; het is anders: het geloof richt zich altijd op Christus, op een grond buiten de zondaar.
Maar vervallen we zodoende niet in het gevaar van wat wel genoemd wordt: belijdenis der waarheid? Hieronder wordt verstaan dat jongeren instemming betuigen met de leer van de kerk, zonder dat zij die leer persoonlijk hebben leren omhelzen met een waar geloof.
Toch is het zuiver om te spreken over belijdenis doen van de geloofsinhoud, van de leer. Immers, ook in dat geval behoren we te denken aan een levend geloof. Het is toch duidelijk dat men niet geloven kan in de waarheid, zonder dat men daar persoonlijk weet van heeft? Kan iemand zeggen: ik weet dat God bestaat, zonder dat hij God kent en met die God rekening houdt? Als dat laatste het geval is, dan is dat geen geloof, dan heeft hij de leer, de Bijbel niet recht verstaan. Geen kerkenraad mag een jongere toelaten als deze zou zeggen: ik geloof met mijn verstand in God, maar mijn hart kent Hem niet. Zo’n kerkenraad zou het historisch geloof in de hand werken. Wie werkelijk de waarheid belijdt, komt niet toe met een formele en uitwendige belijdenis.
Het persoonlijke element ligt ook uitgedrukt in het woord “belijdenis”. Het woord betekent: hetzelfde zeggen. Het woord is een staande uitdrukking voor het levend geloof van de kerk der eeuwen. Als de twaalf artikelen worden gelezen, zegt de voorganger ook namens u, als belijdend lid: “Ik geloof”.
Een kerkenraad kan niet anders dan geloof vragen van de aspirant leden. Maar kunnen mensen geloven op bevel? Toch moet een kerkenraad deze eis stellen; de Heere eist toch ook “heden” het geloof van ieder mens?
Daarmee zegt een kerkenraad niet dat dus nu ook deze jongeren een levend geloof bezitten. Daarover kan de kerk geen oordeel uitspreken. Naar het oordeel der liefde mag dat worden gehoopt, maar alleen de Heere is de Kenner der harten. Dus wel belijdenis des geloofs!
In de geschiedenis van de kamerling geeft de Heere Zelf duidelijk onderwijs. De Moorman wil gedoopt worden, hij wil zijn geloof daarbij belijden. “Ziedaar water, wat verhindert mij gedoopt te worden?” (Hand. 8:36)
Filippus voldoet niet zo maar aan zijn verzoek. Hij geeft een zwaarwegend antwoord: “Indien ge van ganser harte gelooft, is het geoorloofd”. Dat is een bijna onmogelijke voorwaarde. Filippus doet op deze wijze een onderzoek naar het geestelijke gehalte van het geloof van de kamerling. Zo moet ook een kerkenraad trachten te peilen of er sprake is van een persoonlijk en oprecht geloof. Een te zware opgave? Wie kan nu zeggen dat hij van ganser harte gelooft? Wie kan geloven zonder dat ongeloof daarbij vermengd is, wie kent zijn eigen hart naar waarheid, wie kan uitspreken dat zijn hart geheel vervuld is met heilbespiegelingen? Wie kan een belofte afl eggen voor het hele leven? De kosten moeten overrekend worden. Lydia liet het oordeel over haar geloof aan Paulus over: “Indien gij hebt geoordeeld, dat ik de Heere getrouw ben, zo kom in mijn huis” (Hand. 16:15).
Het antwoord dat de Moorman geeft, is verrassend. Hij zegt niet dat hij het oprecht meent of dat het bij hem waarheid is. Zijn belijdenis is niet gericht op de vastheid van het eigen hart. Hij werpt het anker buiten het schip. ”Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is”.
Zijn belijdenis betreft de geloofsinhoud. Dat geloof in Christus is de enige mogelijkheid voor hem. Wie dat in waarheid gelooft, kan belijdenis doen. De Heere zegt er Zelf van: Wie Mij belijden zal voor de mensen, die zal ook Ik belijden voor Mijn Vader. Kennen we Hem, hebben we iets van Hem gezien? Filippus heeft hieraan genoeg. Hij aanvaardt deze belijdenis. Ook dat is veelzeggend. Let er nu ook op wat de kamerling niet zegt. Hij zegt niet: Ik geloof dat mijn zonden vergeven zijn. Of nog meer wat weer verder gaat. Alles op zijn tijd. Filippus had hem dat wel uitgelegd, maar blijkbaar is dat voor dit moment nog te veel. Geen grote woorden, maar oprecht geloof. Op meer andere Schriftplaatsen gaat het vooral ook vaak om de Persoon van de Heere Jezus. Denk aan de blindgeborene in Johannes 9. “Gelooft gij in de Zoon van God?” Moge het de catechisanten en alle belijdende leden gegeven zijn, om Hem zo te kennen, niet als een verlicht profeet, maar als de Zoon van God, als de Koning Israëls, als Jezus, de Zone Davids.
Hoe deed u belijdenis? Uw belijden kan alleen maar gegrond zijn in Hem, Die de goede belijdenis beleden heeft voor Pontius Pilatus.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 26 april 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Geloofsbelijdenis

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 26 april 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's