Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Apostolicum (6)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Apostolicum (6)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

We hebben een levende God. Een levende Jezus. Een levende Heilige Geest en Die zijn niet werkeloos. Zo heeft de drieenige God Zich aan ons geopenbaard. Het staat in het Woord. De Bijbel. Daarin is het onuitwisbaar, onveranderlijk vastgelegd. Mensen, zogenaamde theologen, kunnen met wijzigingen of zelfs aanvullingen komen.

Wat Luther heeft beleden en wat ook nu gezongen kan worden, blijft: Gods Woord houdt stand in eeuwigheid en zal geen duimbreed wijken. Door de drie-enige God leven wij en bewegen we ons. Hoe duidelijk heeft Paulus daarop gewezen. Hij heeft het gedaan op de Areopagus tijdens het gesprek met de filosofen van die tijd. Geen aangepast woord. Een Goddelijk getuigenis uit en naar de Schrift. Helder en klaar. Een levensvoorbeeld voor dienaren van het Woord. Overal behoort het Woord te spreken. 2 Tim. 4:2 mag niet tot het verleden behoren. Overal klonk het profetische Woord van Jezus Zelf. Onverkort. Niet aangepast. Gepast voor het moment en volledig naar de Schriften. Mozes, Profeten en de Psalmen. Welk een getuigenis gaf Jezus van Zichzelf voor Kajafas (Matth. 26:64). Welk een prediking liet Jezus horen staande voor de wereldlijke rechter en zijn lijfwacht. Openlijk werd door Jezus beleden Zijn Koningschap en Zijn rijk en waaraan Zijn onderdanen zijn te herkennen (Joh. 18:26 en 37). Nimmer is Jezus ingegaan op wat mensen graag horen. Vandaag lijkt er een aanvulling te zijn. Een kort pikant preekje. Het lied doet het. Psalmen zijn verouderd en orgelspel past niet meer bij onze tijd. Door een aangepast Woord of prediking wordt afscheid genomen van de blijvende opdracht door Jezus gegeven aan de discipelen (Lucas 24:47). Paulus heeft van die opdracht via via gehoord en als zendingsapostel ging hij er niet aan voorbij. Hij ging er van uit. Het beheerste zijn leven en zo zijn prediking. Gedreven door de liefde van Christus. Het ontroerende afscheidswoord tot de ouderlingen van Efeze (Hand. 20) heeft bijzonder ambtsdragers veel te zeggen. Niets heb ik achtergehouden van hetgeen nuttig was, dat ik u niet zou verkondigd hebben en geleerd hebben in het openbaar en bij de huizen betuigende beiden Joden en Grieken de bekering tot God en het geloof in onze Heere Jezus Christus. In het bevestigingsformulier staat: zo stelt Paulus zichzelf voor aan de herders tot een voorbeeld. Waarvan acte. Overal heeft Paulus gesproken of geschreven, maar altijd overeenkomstig de wil van de Heere. Door de wonderlijke leiding van de Heere kwam hij in contact met bijzondere gezelschappen, waar de Heere hem liet spreken. We weten van het gebeuren op de Adriatische Zee (Hand. 27). Denk ook aan wat we lezen in Hand. 26. Daar mogen we niet aan voorbij gaan. Het bevat lessen voor ons. Voor welk een gezelschap Paulus werd geplaatst en hoe hij gelegenheid kreeg om zich uit te spreken. Hij mocht het vrijuit doen. Paulus deed het en wees bijzonder op de daad en het spreken des Heeren en Zijn Goddelijke opdracht. Ogen te openen, te bekeren van de duisternis tot het licht en van de macht van de satan tot God opdat vergeving der zonden ontvangen wordt en een erfdeel onder de geheiligden door het geloof in Mij (Hand. 26:18). Stadhouder Festus kon de wartaal van Paulus niet langer aanhoren. Maar Paulus werd niet uit het veld geslagen. Machtigste Festus, ik raas niet. Ik weet het goed wat ik zeg en de koning weet van deze dingen. Agrippa heeft ervan gezien en gehoord. Let op wat Paulus daarna doet. Hij stelt een vraag en spreekt daarin van zekerheid. Gelooft gij o koning Agrippa de profeten? Ik weet dat gij ze gelooft. Op die zekerheid kan commentaar komen. Het leven en de levenswijze van Agrippa is geheel in strijd met geloven. Wat Paulus openlijk zegt is waar. Agrippa houdt wat Mozes en de profeten hebben geschreven voor waar. Hij heeft de Thora niet afgeschreven en zijn verhouding tot en zijn relatie met het Jodendom heeft hij niet vaarwel gezegd. Het is innerlijk niet tot een breuk gekomen. Er naar leven, dat is een andere zaak. Het leven van elke dag met een eigen levensstijl bepaalt hij zelf. Paulus spreekt Agrippa aan op zijn innerlijke overtuiging. Hoe die overtuiging en die zekerheid gekomen zijn, weten we niet. Maar dit is zeker, wat hij gehoord en gezien heeft is waar. Mozes en de profeten zijn niet langs hem heengegaan. De naam christen, het leven van een christen, zijn hem niet onbekend gebleven. Innerlijk had hij een bepaalde overtuiging. Hij heeft wat hij innerlijk voor waar zag niet aan de kant gezet, noch van zich geworpen of belachelijk gemaakt. Paulus sprak Agrippa aan op Gods voorzienige leiding en wat hij zo van Agrippa wist. Dat aanspreken op behoort ook vandaag te gebeuren. Er zijn wat randpersonen en dat aantal vermindert niet, juist het tegendeel. Geen gemeente gaat het voorbij. Wat een taak hebben ambtsdragers. Men laat dwalenden, afgedwaalden, toch niet gaan. Verloren schapen van het huis Israƫls. De Heere Jezus ging juist naar hen toe (Matth. 25:24). De uitdrukking herder en leraar is niet antiek. Voluit Bijbels. Kennen wij het levensbeeld van de Opperherder en uitnemende Leraar Jezus Christus?

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 24 mei 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Het Apostolicum (6)

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 24 mei 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's