Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De geestelijke wapenrusting (5)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geestelijke wapenrusting (5)

…en aangedaan hebbende het borstwapen der gerechtigheid… (Efeze 6: 14b)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op beeldende wijze schrijft Paulus in Efeze 6 over de geestelijke strijd in het leven van de gelovigen. De apostel gebruikt het aansprekende beeld van een wapenuitrusting van een Romeins soldaat. Wellicht heeft hij dat beeld letterlijk voor ogen gehad, toen hij de Efezebrief schreef. Hij werd immers dag in dag uit bewaakt door een Romeins soldaat (Handelingen 28: 16).

Borstwapen
Het eerste onderdeel van die wapenuitrusting was – zo zagen we vorige keer – de gordel. Het was volgens de apostel een beeld voor de waarheid van Gods Woord én voor de oprechtheid van een christen. Allebei deze zaken moeten een christen ‘aankleven’.

Nu vraagt een tweede onderdeel van de wapenrusting onze aandacht: het borstwapen. Zo’n borstwapen – of borstharnas – bestond in de tijd van Paulus uit stroken staal die met bronzen gespen aan elkaar verbonden waren. Deze constructie zorgde ervoor dat een soldaat zich enerzijds goed kon bewegen, anderzijds ook goed beschermd was. Want het harnas bedekte zijn schouders, borst en buik.

Het is dit beeld dat Paulus voor ogen heeft, als hij schrijft: ‘en aangedaan hebbende het borstwapen der gerechtigheid’.

Gerechtigheid
Intussen is het nog niet zo gemakkelijk om vast te stellen, wát de apostel hier met ‘gerechtigheid’ bedoelt. De Engelse schrijver Paul Baynes (ca. 1573-1617) wijst er in zijn uitvoerige verklaring van de Efezebrief op, dat dit woord in drie verschillende betekenissen kan voorkomen:
• Het kan in de eerste plaats een aanduiding zijn voor de toegerekende gerechtigheid van Christus.
• In de tweede plaats kan het verwijzen naar de ‘inklevende gerechtigheid’, die Gods kinderen ontvangen hebben in de wedergeboorte.
• Tenslotte kan het gebruikt worden in de betekenis van een heilige levenswandel.

Volgens Baynes wordt het woord ‘gerechtigheid’ hier in de derde betekenis gebruikt. Het heeft dus volgens hem betrekking op de levenswandel.

Baynes gaat daarmee in het voetspoor van Calvijn, die schrijft: ‘Sommigen hebben hier, naar mijn oordeel ontijdig, gesproken van de onverdiende gerechtigheid of van de toerekening der rechtvaardigheid, die in de vergeving der zonden gelegen is: want Paulus spreekt van de heiligheid des levens’.

De kanttekeningen van de Statenvertaling wijzen in een vergelijkbare richting. Volgens hen wordt in Efeze 6: 14 met ‘gerechtigheid’ bedoeld: ‘godzaligheid des levens, en een goede consciëntie’.

Zacharias en Elisabet
Ook James Fergusson, de Schotse schrijver wiens verklaring we in deze artikelenreeks volgen, kiest voor deze uitleg. Al legt hij wel een nauwe verbinding tussen de ‘inklevende gerechtigheid’ en de ‘heilige levenswandel’. Hij schrijft: ‘Het tweede onderdeel van de wapenrusting is ‘gerechtigheid’: niet de toegerekende gerechtigheid van Christus – deze lijkt te worden begrepen onder het schild des geloofs – maar de inklevende gerechtigheid van een heilige levenswandel waardoor we geneigd worden en in overeenstemming daarmee ons inspannen om aan God en de medemens te geven wat wij hen verschuldigd zijn en waar zij recht op hebben, in overeenstemming met beide tafels van de wet.’

Fergusson wijst dan op het voorbeeld van Zacharias en Elisabet. Van hen lezen we in Lukas 1: 6: ‘En zij waren beiden rechtvaardig voor God, wandelende in al de geboden en rechten des Heeren onberispelijk’.

Van levensbelang
Zonder borstwapen was een Romeins soldaat buitengewoon kwetsbaar. Iedere slag of pijl die hem trof, kon dan het hart raken. Of andere vitale organen van het lichaam. Het borstwapen was dus van levensbelang.

Dat geldt geestelijk ook voor een heilige levenswandel. Fergusson: ‘Zonder dit deel van de wapenrusting zijn we blootgesteld aan en liggen we open voor verscheidene dodelijke slagen en gevaarlijke verleidingen van onze geestelijke tegenstander’.

Gevaren
In het vervolg noemt Fergusson dan allerlei gevaren, wanneer een christen een slordig leven leidt en het borstwapen der gerechtigheid dus niet draagt.

Zo zal de duivel bij het ontbreken van dit borstwapen gemakkelijk ons aandeel in Gods genade kunnen betwisten. Een slordig leven leidt tot veel onzekerheid. Maar waar een christen dit borstwapen wel draagt, geldt: ‘En het werk der gerechtigheid zal vrede zijn; en de werking der gerechtigheid zal zijn gerustheid en zekerheid tot in eeuwigheid’ (Jesaja 32: 17).

Een ander gevaar is, dat Gods kinderen zonder het borstwapen der gerechtigheid makkelijk geneigd zullen zijn de geboden van de Heere te overtreden. Terwijl anderzijds geldt: ‘De gerechtigheid des oprechten maakt zijn werk recht’ (Spreuken 11: 5).

Een derde gevaar: Als onze levenswandel niet oprecht en in overeenstemming met Gods wil is, zullen we ook minder troost ontvangen uit Gods voorzienige leiding. De vraag kan dan makkelijk opkomen: Is het niet vanwege mijn zonde en onheilige levenswandel, dat deze dingen mij treffen? Anderzijds kan het te midden van allerlei tegenspoed tot diepe troost zijn als we mogen weten in de weg van de Heere te gaan.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 5 juli 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's

De geestelijke wapenrusting (5)

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 5 juli 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's