De geestelijke wapenrusting (13)
En neemt de helm der zaligheid… (Efeze 6: 17a)
Wanneer we met elkaar het bekende gedeelte over de geestelijke wapenrusting lezen, zien we langzaam maar zeker de gestalte van een zwaar gewapende soldaat oprijzen.
Helm
Paulus heeft tot nu toe gewezen op vier onderdelen van zijn wapenrusting:
• zijn gordel (de waarheid);
• zijn borstwapen (de gerechtigheid);
• zijn schoenen (de bereidheid);
• zijn schild (het geloof).
Na dat alles richt de apostel onze aandacht op zijn helm.
Een Romeinse soldaat droeg zijn (koperen) helm om het hoofd en ook stukken van het gezicht te beschermen. Soms diende de helm er ook toe, om de vijand schrik aan te jagen.
Welnu, die helm is ook een onderdeel van de geestelijke wapenrusting. De apostel schrijft: ‘En neemt de helm der zaligheid’.
Met die woorden spoort de apostel de gelovigen aan om twee dingen te doen. Ze moeten terugblikken én vooruitblikken.
Terugblikken
Allereerst worden ze aangespoord om terug te blikken op het wonder dat in hun leven gebeurd is. Ze zijn immers tot de zaligheid gebracht. Bij dat wonder moeten ze - met hun gedachten en met hun hart – steeds stilstaan. Het is alsof Paulus zegt: Bedenk eens hoe u zalig geworden bent.
Eigenlijk heeft Paulus de Efeziërs daar eerder in zijn brief al twee keer aan herinnerd.
Leest u dat om te beginnen nog eens na in Efeze 2. In dat hoofdstuk heeft de apostel enerzijds in donkere tinten getekend, wie de gelovigen in Efeze eertijds waren. Ze waren geestelijk dood. En niet alleen dat. Ze hebben die doodstaat ook nog actief uitgeleefd in zonden en misdaden. Zo verloren waren zij!
Daartegenover schildert hij dan het wonder van Gods genade. God is rijk geweest in barmhartigheid. Hij heeft de Efeziërs met Zijn grote liefde liefgehad. Hij heeft hen door een wonder van wedergeboorte levend gemaakt. En uit genade zijn de Efeziërs zalig (!) geworden. Ze zijn tot de zaligheid gebracht.
Op een andere manier lezen we dat ook al in Efeze 1: 13. Daar staat dat de Efeziërs het Woord hunner zaligheid (!) hebben gehoord. En dat ze dit Woord mochten geloven.
Verschillende bedoelingen
Als de apostel zo met de Efeziërs terugblikt op het wonder van hun zaligheid, heeft hij daarmee verschillende bedoelingen. Hij wil ootmoed wekken in het hart van de Efeziërs: wie waren ze, toen God hen vond? Hij wil verwondering en liefde wekken in hun hart: zouden ze de Heere niet hartelijk liefhebben, nu Hij hen zo heeft liefgehad? Hij wil hen opwekken tot de strijd. En daarin is nodig dat ze ook gebruik maken van de helm der zaligheid.
Het is trouwens hetzelfde wat de apostel ook zelf vaak heeft gedaan in zijn verantwoording en in zijn brieven. Leest u bijvoorbeeld het relaas van zijn bekering in Handelingen 22 en 26. Leest u zijn terugblik in verwondering in 1 Timotheüs 1: 12-17. Op al die plaatsen wapent de apostel zich ook met de helm der zaligheid!
De vraag is: Kunnen wij ook zo terugblikken? Weten we van donker én licht in ons leven? Van het donker van onze schuld en verlorenheid? Van het licht van Gods reddende genade? Alleen dan kan de aansporing van de apostel ons gelden: en neemt de helm der zaligheid.
Vooruitblikken
Als de apostel schrijft: en neemt de helm der zaligheid, spoort hij de gelovigen ook aan om vooruit te blikken. Naar de zaligheid die weggelegd is voor allen die de Heere vrezen.
Dat wordt nog duidelijker vanuit 1 Thessalonicensen 5: 8. We lezen daar namelijk over de helm van de hoop (!) der zaligheid.
Wanneer een christen mag overdenken welke zaligheid er uit genade voor hem is weggelegd, zal dat voor hem zijn als een helm in de strijd. James Fergusson schrijft in dit verband: ‘Deze genade van de hoop op goede gronden heft het hart omhoog (Psalm 16: 9). Het houdt het hoofd veilig en boven water, zodat de christen niet zinkt (2 Kor. 4: 16; Rom. 5: 3-4). Het verschaft hem zoveel christelijke moed, dat het hem afschrikwekkend maakt voor zijn tegenstander (1 Sam. 17: 45)’.
Hoop in de strijd
De duivel zal allerlei listen gebruiken om een christen tegen te staan. Maar de hoop der zaligheid is een machtig wapen in de strijd tegen al deze aanvechtingen. Fergusson noemt enkele voorbeelden:
• Gods kinderen kunnen erg bedroefd zijn over geliefden die hen ontvallen zijn. De hoop der zaligheid zal hen echter troost geven.
• Gods kinderen kunnen verleid worden door de begeerten en zorgen van deze wereld, zodat ze het deel in dit leven zoeken. De hoop der zaligheid zal hen echter aansporen om van al het aardse af te zien.
• Gods kinderen kunnen ontmoedigd worden wanneer zij te maken hebben met lijden omwille van het Evangelie. De hoop der zaligheid zal hen echter staande doen blijven.
• Gods kinderen kunnen vrezen voor de dood, als de koning der verschrikking. De hoop der zaligheid zal hen nieuwe moed geven!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 15 november 2016
Bewaar het pand | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 15 november 2016
Bewaar het pand | 12 Pagina's