Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. A.C. Uitslag, De enige Troost, catechisatiemethode bij de Heidelbergse Catechismus, 6 delen, per stuk € 5,90, Uitgeverij Den Hertog, Houten.

In heel wat gemeenten, ook buiten de CGK, worden de boekjes van ds. Uitslag gebruikt. De methode is opnieuw uitgegeven, nu in een fris jasje. De catechisanten worden zelf ook aan het werk gezet. Er is ruimte om aantekeningen te maken. Dat zijn goede zaken. We hopen van harte dat de Heere het gebruik van deze boekjes onder de jeugd zal zegenen zodat de inhoud van de Heidelbergse Catechismus gekend mag worden met hoofd en hart.

Ds. William Carus Wilson, Wandel in de hemel, Het leven van Jane Dawson met brieven van John Newton, gebonden, 211 blz., € 17,95, Uitgeverij om Sions Wil, Alblasserdam, ISBN 978-94-6335-004-4.

Jane Dawson (1759-1826) werd geboren in een rijke familie, erfde op 21 jarige leeftijd een groot kapitaal en trouwde met een rijke landheer. Op blz. 80 lezen we: “Gisteren ontving ik het eerste gedeelte van mijn kapitaal sinds ik meerderjarig ben geworden. Heere, ik vraag om wijsheid om het op de juiste manier te gebruiken. Het is mij gegeven om het te gebruiken voor U. O, mag ik hierin onderwezen worden, en mag de Heere alle lof en eer ervan ontvangen.” Zij mocht al op jonge leeftijd de Heere vrezen. Als ze achttien is doet ze belijdenis en mag ze voor het eerst avondmaal houden. Zij kende een sterke verbondenheid met Gods kinderen. Op latere leeftijd mag ze zelf geestelijk onderwijs geven aan haar kinderen, maar ook aan anderen. De biografie is vertaald door Ruth Pieterman. Dit boek is het lezen waard. We lezen in het voorwoord op blz. 11 “Ook voor jonge mensen is deze biografie uiterst waardevol. Wat een zegen is vroege godzaligheid! Zij trekt het jeugdige gemoed af van de giftige stromen van deze ijdele wereld en voert het tot de beschouwing van voorwerpen die alleen blijvende genieting kunnen geven. Als een jonge christen zijn oog over de volgende bladzijden laat glijden, kan hij zien wat hij te verwachten heeft als hij de genademiddelen ijverig gebruikt.”

P. de Zeeuw JGzn, De Boerenoorlog, Hij en geen ander, gebonden, 112 blz., € 9,95 (abonnementsprijs 6,95), Uitgeverij ‘de Ramshoorn’, Goes, ISBN 978-94-6115-0875.

Een spannend verhaal uit de Tweede Boerenoorlog (1899-1902). Een goede zaak dat de jeugd kennis neemt van de strijd die in het verleden gevoerd werd in Zuid- Afrika tegen de Engelsen die gebruik maakten van concentratiekampen waar vrouwen en kinderen in werden opgesloten.

Ada Schouten- Verrips, Mijn ding of het jouwe? Over zelfverloochening in het leven van elke dag, paperback, 63 blz., € 7,95, Uitgeverij om Sions Wil, Alblasserdam, ISBN 978-94-6335-014-3.

Het boekje is ontstaan uit een lezing die in het voorjaar van 2015 werd gehouden. Onze tijd spreekt in het algemeen over zelfontplooiing, zelfacceptatie en zelfwaardering, niet over zelfverloochening. Ook binnen de Reformatorische gezindte is dat werkelijkheid. Stoppen met werken als je trouwt of je eerste kind krijgt, lijkt achterhaald te zijn. Vrouwen die alleen maar praten over man en kinderen worden wat meewarig aangekeken. Behartenswaardige woorden die we lezen op blz. 59 willen we aan u doorgeven: “Wanneer gaat het fout? Als zelfontplooiing louter en alleen om onszelf gaat, ons IK, ons welbevinden, onze carrière. Jezelf ontplooien dient dus neergezet te worden binnen het kader van Gods Koninkrijk. Niet mijn ik en alles van mij is belangrijk. Gaven en talenten goed besteden? Jazeker, maar wel in de eerste plaats voor de Heere. En in het verlengde daarvan in de eerste plaats voor de kleinste kring van mijn huishouden: mijn man en kinderen als God die mij gaf … Of wanneer je alleenstaand bent: je ouders, broers, zussen … Daarna pas voor de ander.”

Dr. Herman J. Selderhuis, Luther, Een mens zoekt God, gebonden, 333 blz., € 24,95, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978- 94-6278-6424.

In de inleiding schrijft de auteur “Dit boek wil een biografie van Luther zijn en geen geschiedenis van de Reformatie, hoewel die geschiedenis vanzelfsprekend wel het raamwerk is waarin Luther beschreven wordt. Luther wordt zo veel mogelijk beschreven vanuit zijn eigen woorden of met de woorden van zijn tijdgenoten. De vertalingen uit Luthers werken, brieven en tafelgesprekken zijn nieuw. Waar gebruikgemaakt is van bestaande vertalingen is dat in de noten aangegeven. Luther goed vertalen is echter bijna onmogelijk, want zijn taal is zo dynamisch als de man zelf. Ik hoop dat dit boek iets van die dynamiek overbrengt.” Goede wijn behoeft geen krans. We hebben dit boek met belangstelling gelezen. Er zou heel veel uit te citeren zijn. Over de 95 stellingen van Luther lezen we op de blz. 91 en 92 het volgeden: “Luther had de stellingen bedoeld voor een geleerdendiscussie in het Latijn en in Wittenberg, maar al snel werden ze gebruikt voor een discussie die in het Duits onder heel het volk gevoerd werd. En dat was geen discussie over de aflaat, maar over het gezag van de paus, het gezag van Gods Woord en over de betekenis van de sacramenten. In een samenleving waar kerk, religie en politiek zo met elkaar verbonden zijn, had de visie van Luther een enorme impact. Want als hij gelijk had, en niet de kerk maar het Woord beslissend is, en niet verdienste maar genade mensen rust geeft, dan is de machtspositie die de kerk heeft over mensen van de wieg tot na het graf er ten onrechte en komt de samenleving er compleet anders uit te zien.” Luther schrijft over gebed, meditatie en aanvechting. Op blz. 254 lezen we “Kennis van de Schrift krijgt een mens alleen in de weg van gebed om de Heilige Geest. Meditatie is het rustig overdenken, lezen, vergelijken en het op je in laten werken van het Woord. In de aanvechting wordt dan geleerd hoe krachtig en rijk het Woord van God is.” Tenslotte wil ik enkele zeer merkwaardige woorden van Luther weergeven over vrouwen. We lezen op blz. 196 “Vrouwen ontbreekt het aan sterkte en aan lichaamskracht, en aan verstand. Mannen hebben een brede borst en kleine heupen en daarom hebben ze ook meer verstand dan vrouwen, die een smalle borst hebben, brede heupen en een breed achterste. Daarom moeten ze thuis blijven, stil in huis zitten, de huishouding doen, kinderen baren en opvoeden.” De auteur noemt dit terecht onzinnige opmerkingen.

Ds. W. Silfhout, De Joodse wereld, Hoe kan het Jodendom ons christen- zijn verrijken?, gebonden, 168 blz., € 19,95, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978-94-6278-5687.

Er is in onze tijd meer belangstelling voor het Joodse volk dan vroeger. Velen brengen een bezoek aan het land Israël. De auteur is 2e voorzitter van het Deputaatschap voor Israël van de Gereformeerde Gemeenten. Hij behandelt in dit boek de geschiedenis van het Jodendom, hedendaags Jodendom, Joodse feesten, godsdienstige gebruiken en rituelen, Messiasverwachting Joodse godsdienst, Jodendom en christendom en tenslotte het Hebreeuwse alfabet, enige Hebreeuwse woorden en uitdrukkingen en het Joodse jaar. Als het gaat over de Messiasverwachting van het Jodendom wordt er niet alleen gekeken naar het verleden, maar komt ook de vraag aan de orde hoe daar vandaag over wordt gedacht. De conclusie van de auteur is dat er wezenlijke verschillen zijn tussen de christelijke en de Joodse toekomstverwachting. We lezen op blz. 150 en 151 “1.Voor de christenen heeft de verlossing al plaatsgevonden. De Heere Jezus is immers tweeduizend jaar gelden gestorven en opgestaan uit de doden. De verlossing is weliswaar nog niet compleet; dit zal gebeuren bij de wederkomst van Christus. Daarentegen is voor de Joden de verlossing nog steeds toekomst. 2.Binnen het jodendom is het messiaanse rijk niet een geestelijk gebeuren, maar zuiver een materiële zaak. De messias zal regeren in het huidige Jeruzalem en niet in een geestelijk Jeruzalem in de hemel. 3.Verlossing is niet iets wat in het hart van de mens plaatsvindt, maar is een materiële gebeurtenis.” Het is een goede zaak zich in het J odendom te verdiepen om te beter het christen- zijn te kunnen verstaan.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 november 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 november 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's