Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een onbekende Jezus

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Een onbekende Jezus

4 minuten leestijd

Minder dan 10% van alle Bijbelse verhalen gaat over Jezus. In het overgrote deel van de Bijbel is Hij onbekend. Ook van Zijn eigen leven weten we nauwelijks iets. De laatste drie jaar van Zijn leven kennen we, maar van de tien keer zo lange periode tussen Zijn geboorte en Zijn omwandeling op aarde, weten we eigenlijk niets. Een onbekende Jezus. Maar is dat zo? Gaat het in de Bijbel echt zo weinig over Hem? Of zijn wij blind voor Hem? Ik denk het laatste. Zullen we eens kijken wat de Jozefsgeschiedenis ons daarover leert?

De broers worden bij Jozef gebracht. Probeer het je eens in te denken wat dat voor hem geweest. Daar kwamen ze aan, die 10 mannen. En hij heeft ze direct herkend. Maar Jozef was onherkenbaar voor hen. Die 21 jaar hebben hem natuurlijk ouder gemaakt. Maar vooral was hij onherkenbaar omdat hij de Egyptische onderkoning was. Als hij eruit heeft gezien zoals de oude schilderingen laten zien, dan was hij volgens de normen van de Egyptische adel geschoren, opgemaakt en gekleed. Onherkenbaar voor zijn broers.

Jozef gaat met hen spreken. En dat doet hij bepaald niet vriendelijk. Hij sprak hard met hen. Niet omdat hij een hekel aan hen had, maar omdat hij hen lief had. Verder in het hoofdstuk lezen we hoe Jozef weende over hen. Maar Jozef wil hen op hun plaats brengen. Als hij nu direct had gezegd: ‘ Ik ben Jozef, leeft mijn vader nog?’, dan zou de kans groot zijn dat zijn broers nooit tot schuldbelijdenis waren gekomen. Ze zouden wel ontzettend geschrokken zijn, maar het is niet ondenkbaar dat ze vervolgens weer jaloers zouden worden om wat Jozef bereikt had. En dat wil Jozef veranderen.

Ik heb al eerder geschreven dat de Jozefsgeschiedenis niet alleen een wonderlijk en spannend verhaal is uit lang vervlogen tijden, maar dat het ook hier over de Heere Jezus gaat. Dat kunnen we lezen in Johannes 5:39. Daar zegt de Heere Jezus: ‘Onderzoekt de Schriften en die zijn het, die van Mij getuigen’. Dus ook Genesis getuigt van Hem. Het is dus helemaal niet waar dat het slechts in 10% van de Bijbel over Jezus gaat. Integendeel. Het gaat op elke bladzijde over Hem! Het gaat over Hem in de schepping, en in de zondvloed, en in de geschiedenissen van het volk Israel, en in de offerfienst, en in de profetieën, het gaat allemaal over Jezus! Namelijk over de genade die God in Zijn Zoon openbaart.

Er zijn vele problemen in het herkennen van Jezus. Niet alleen dat Hij Zich heeft gehuld in oudtestamentische woorden en dat we daardoor heen moeten leren zien. Het is vooral een geestelijk probleem. Er is voor Hem geen plaats in ons leven. Wij moeten Hem leren waarderen. En wanneer is dat? Dat is als je leert buigen onder het recht van God. Dat betekent dat je gaat erkennen dat je tegen God gezondigd hebt en dat je straf verdiend hebt. Daar wil de Heere jou hebben. Dan spreekt Hij harde woorden. ‘Vervloekt is en iegelijk die niet bijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen’ (Galaten 3:10). De Catechismus zegt dat Christus door de hoofdsom (samenvatting) van de wet ons leert hoe groot onze zonden en ellenden zijn.

Jozef stond in zijn koninklijke majesteit voor zijn broers en hij sprak hard met hen. Zo spreekt ook Christus hard als Hij door Zijn Geest je overtuigt van zonde. Dan is Hij de Koning Die Zich in Zijn wetgevende en rechtsprekende macht openbaart. Mijn ziel herdenk met heilig beven / Hoe God met majesteit bekleed / Zijn wet op Horeb heeft gegeven.

Maar áchter dat majesteitelijke kleed schuilt een liefdevol hart. Jozef had zijn broers hartelijk lief. Ook nu ze nog niet in de schuld waren gekomen. En zo is het ook met Christus. In alles wat Hij doet, wordt Hij gedreven door liefde tot verloren zondaren. Ook als Hij hard met hen spreekt. En al herkennen zij Hem niet, Hij weet precies wie ze zijn en wat ze nodig hebben.

Jonge mensen, buig eens voor die schijnbaar harde, maar in wezen zo liefdevolle Koning en belijdt het: ‘Heere Jezus, ik kom uit Kanaän. Ik kom uit een land waar de dood heerst. Waar niets is om van te leven. Maar Gij hebt de woorden van het eeuwige leven. O God, wees mij de zondaar genadig’.

www.bewaarhetpand.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 21 maart 2017

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Een onbekende Jezus

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 21 maart 2017

Bewaar het pand | 12 Pagina's

PDF Bekijken