SMYTEGELT
En bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods. Efeze 3:19
De preek over Efeze 3:19 is niet volledig. Er is maar een gedeelte van deze preek bewaard gebleven. Toch is het een goede zaak kennis te nemen van de inhoud van het eerste deel van de preek wat wel bewaard is gebleven. De liefde van Christus staat centraal. Smijtegelt begint zijn preek over Efeze 3:19 zoals gebruikelijk voor hem met een inleiding. Die inleiding gaat over Hooglied 3: 9 en 10. Daar lezen we: ‘De koning Salomo heeft zich een koets gemaakt van het hout van Libanon. De pilaren derzelve maakte hij van zilver, haar vloer van goud, haar gehemelte van purper; het binnenste was bespreid met de liefde van de dochteren van Jeruzalem.’ Koning Salomo was een type van de Heere Jezus Christus. Salomo laat iets zien van de Heere Jezus Christus. Smijtegelt trekt meerdere lijnen van Salomo naar Christus. Christus is de Vredevorst. “Ja, de vrede, de koets, is het Evangelie van de heerlijkheid van de zalige God, waardoor het verbond der genade in het grote werk der verlossing gepredikt en geopenbaard wordt.” Het woord der waarheid is de wagen waarop de Koning voorspoedig rijdt in Zijn heerlijkheid. Deze Koning heeft de dood overwonnen en het leven in onsterfelijkheid aan het licht gebracht door het Evangelie. Het hout van Libanon is gewoonlijk cederhout. Cederhout geeft aan dat het Evangelie eeuwig is. De zilveren pilaren geven de gehoorzaamheid van Christus aan. De beloften van genade zijn in Christus ja en amen. De waarheid staat vast. De gouden vloer is het evangelie dat ondersteunt, kracht geeft en vruchtbaar maakt. Het purperen gehemelte betekent de kracht en de waardigheid van de voldoening van Christus door Zijn bloed. Christus beschermt en beschut het Evangelie. Het binnenste was bespreid met de liefde van de dochteren van Jeruzalem. Dat is de liefde van God en van Christus die de gelovigen heiligt om voor Hem te leven. “Deze kostelijke koets heeft Hij Zelf gemaakt, want het is het Evangelie van Jezus Christus. Hij heeft het gemaakt voor Zichzelf, tot Zijn heerlijkheid, en ook voor de gelovigen tot hun zaligheid…” In het Evangelie is overal de liefde van Christus te zien. Om die liefde gaat het in Efeze 3:19. In Efeze 2 staat dat Christus onze Vrede is. Vrede voor heidenen en voor Joden. De liefde van Christus gaat de kennis te boven. Het gaat om de liefde van Christus en de grootheid van die liefde. Christus heeft de zaligheid voor Zijn Kerk verworven en past die verworven zaligheid ook toe door Woord en Geest. Hij is door God de Vader verordineerd (aangewezen en bestemd van eeuwigheid) en bekwaam gemaakt door Gods Geest. In de liefde van Christus is alles te vinden wat tot een goede, volmaakte en zalige liefde behoort. Wie delen in Zijn onuitsprekelijk grote liefde? Wie zijn de voorwerpen van de liefde van Christus? Niet de engelen of de duivelen. Wel de gemeente van de levende God, Zijn vrienden, Zijn schapen, al de Zijnen in de wereld. Het zijn degenen die door de Vader aan Christus gegeven zijn. Het is het zaad dat aan Hem beloofd was. Zij zijn het eigendom van Christus. Het zijn de uitverkoren Joden en heidenen. Hoe kunnen zij omschreven worden die delen in de liefde van Christus? Als ellendigen. Als zondaren die de straf van God verdiend hebben. Zij staan schuldig tegenover God. Zij zijn in Adam gevallen. Zij zijn van zichzelf onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Het zijn vijanden van God. Het zijn tegenstanders van de Koning der koningen. Dit wordt duidelijk beschreven in Romeinen 5, in Efeze 2 en Titus 3. Wie mag delen in de liefde van Christus leert zich ook als zo’n ellendeling kennen. Hebt u zich als een ellendeling leren kennen? Zijn uw ogen daarvoor geopend? Hebt u dat mogen en moeten beamen en belijden voor God in de binnenkamer? Christus heeft zulke mensen lief. Dat tekent de onbegrijpelijk grote liefde van Hem jegens de Zijnen. Christus zoekt het goede voor de Zijnen. De liefde van Christus is een eeuwige liefde. Die liefde was er al voordat de Zijnen leefden in deze wereld. Christus was van eeuwigheid bereid in deze wereld te komen om gehoorzaam te zijn en om te lijden en te sterven en dat alles in plaats van de Zijnen. Christus wilde de ware menselijke natuur aannemen. Na volbracht Borgwerk doet Christus al de Zijnen goed. Hij geeft genade voor genade, wijsheid, rechtvaardigheid, heiligheid, heerlijkheid en een volkomen verlossing. In de tijd komt Christus met Zijn liefde tot de Zijnen. Hij komt tot hen in voorspoed en in tegenspoed. Hij komt ook tot hen door Zijn Woord en door de sacramenten. Hij klopt aan de deur van hun hart. Nadat Hij in het hart en leven der Zijnen is gekomen beschouwt Christus hen met welgevallen. Hij ziet dan immers Zijn Eigen werk in hen. Daar verblijdt hij Zich over en daar verlustigt Hij Zich in. Christus is ten hemel gevaren om plaats te bereiden voor Zijn volk in de hemel. Hij zal wederkomen en hen tot Zich nemen. De liefde van Christus is een volmaakte liefde. De liefde van Christus werkt wederliefde in het hart van Gods kinderen. De liefde van Christus doet Gods kinderen vrede smaken, blijdschap, lust en genoegen in Christus. Gods kinderen berusten in de liefde van Christus en zij roepen uit: ‘De HEERE is het Deel mijner erve.” (Psalm 16:5). De liefde heeft veel eigenschappen: zij is goedertieren, genadig en barmhartig. Zij is een eenvoudige, innige, familiaire, gemeenschappelijke liefde.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 7 november 2017
Bewaar het pand | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 7 november 2017
Bewaar het pand | 12 Pagina's