Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BOEKBESPREKINGEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BOEKBESPREKINGEN

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wulfert Floor, Verhoring van het gebed, gebonden, 69 blz., € 9,95, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978-94-0290-4048.

Dit geschenkboekje is samengesteld door Mw. J. Kranendonk- Gijssen. Wulfert Floor (1818-1876) heeft veel oefeningen uitgesproken. In dit boekje treft u drie oefeningen aan over het gebed. Dit boekje is inderdaad geschikt om weg te geven. Treffend is wat we lezen over Gods goedheid op blz. 67 en 68: “De Heere is goed. Anders was u allang van voor Zijn heilig aangezicht weggedaan. Dan had u al gebrand in de hel. Maar nu wordt u nog gewaarschuwd en gebeden om het heil van uw arme ziel te behartigen en u nog met God te laten verzoenen. O, dat u opgewekt mocht worden om een lankmoedig en goedertieren God te zoeken voordat uw dierbare tijd voor eeuwig voorbij is. U bent nu nog blind voor uw eeuwig belang. U jaagt en zoekt nog naar de wereld. Ik bid u, zie toch dat het goed van deze wereld zo ijdel, zo wankel en zo vergankelijk is. Salomo zegt: ‘Een komt uit het gevangenhuis om koning te zijn; terwijl een ander die in zijn koninkrijk geboren is, verarmt.(…) Ik heb knechten te paard gezien, en vorsten, gaande als knechten op de aarde. (…). Vermoei u niet om rijk te worden op de aarde. (…) Vermoei u niet om rijk te worden; want het goed zal zich gewisselijk vleugelen maken, gelijk een arend die naar de hemel vliegt.’” Het boekje besluit met deze woorden op blz. 69 “Kom dan, jongeling, man of grijsaard! O, kies toch voor uw arme ziel het beste deel terwijl de weg nog openstaat en een beminnelijke Jezus Zich nog aanbiedt. Ga in door de enge poort. Vlied nog van de toekomende toorn. Val voor Jezus neer en begin ernstig te roepen om Zijn Geest. Opdat u nog van uw zonde verlost, en op reis mocht raken naar een zalige eeuwigheid.”

Ds. G.J. van Aalst, Woorden van wijsheid voor onderwijsgevenden, gebonden, 110 blz., € 9,95, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978-94-0290-4642.

De auteur is predikant van de Gereformeerde Gemeente te Klaaswaal en docent praktische vakken aan de Theologische School van de Geref. Gemeenten te Rotterdam. Het ‘Woord vooraf’ bestaat uit enkele leerzame vragen en antwoorden uit de Grote Catechismus van Westminster (1648) over het vijfde gebod. Onderwijsgevenden hebben een belangrijke taak. Zij hoeven het in het onderwijs geven niet over zichzelf te hebben. We lezen op blz. 32 “Maar spreek goed over deze trouwe Verbondsgod en Hoorder van het gebed. Hij is het zo waard! Vertel maar Wie de Heere is voor een ellendige. Wie Hij wil zijn voor Zijn ellendig volk. Hoe goed het is om deze God (jong!) te zoeken en te vrezen. Laat het maar horen. Daar krijg je nooit veroordeling op.” Op blz. 57 klinkt door dat ons leven genadetijd is, voorbereiding op de grote eeuwigheid. We kunnen ons leven niet overdoen. Op blz. 58 wordt de vraag gesteld aan onderwijsgevenden of leerlingen dat aan hen merken. Op blz. 59 lezen we “Wat te denken van de kostbaarheid van de lestijd? Van de zorgvuldige voorbereiding van de les (wat merkbaar is in de structuur en het verloop ervan), het op tijd beginnen en op tijd ophouden. Laat toch merkbaar zijn, dat we de tijd ‘kostbaar achten.’ Laat elke vorm van dagdieverij en verborgen taakverzuim ons vreemd zijn. Want daar rust geen zegen op. De hand van de vlijtige daarentegen zal gezegend worden.” De auteur waarschuwt tegen een optimistisch kindbeeld en wijst naar het Bijbelse kindbeeld: aan allerhande ellendigheid, ja de verdoemenis zelf onderworpen maar ook in Christus geheiligd en daarom gedoopt (blz. 86). Op blz. 88 wordt geschreven over gewetensvorming. Het inscherpen van goede gewoonten zoals het morgen- en avondgebed. Voor onderwijsgevenden is dit boekje een aanrader.

Ds. B. Labee, Momenten uit het leven van Mozes, Elf overdenkingen, gebonden, 202 blz., € 14,95, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978-94-0290-4635.

De auteur is predikant van de Gereformeerde Gemeente te Veenendaal. Het nu verschenen boek bevat elf Bijbellezingen die in deze gemeente gehouden zijn. De opgenomen Bijbellezingen gaan tot en met de instelling van het Pascha. De negende Bijbellezing gaat over de verharding van de Farao onder de oordelen. Ernstige woorden lezen we op blz. 165 “Huichelachtige woorden klinken nog steeds heel vroom. Wordt uw bestaan daarin getekend? We hebben u niet over voor de schijngodsdienst die de breuk op het lichtst geneest. Waar men alleen van vrede roept. We lijken allemaal op Farao. We gaan rustig door met ons leven. Misschien heel godsdienstig. We leven door met die schoonschijnende woorden. Maar wat is het groot als we keer op keer als een verloren mens – ook na alles wat er gebeurd is – vanuit de diepte mogen roepen tot de Zaligmaker Die volkomen gepast is voor een volkomen verloren zondaar. Deze Zaligmaker en een arme zondaar komen bij elkaar door de schenking van de hemel. Door de bearbeiding van Gods Geest en door het dierbare Woord van de levende God. Onderzoek toch uzelf. Vraag veel of de Heere u niet verder wil verharden, maar of Hij u wil verbreken. Smeek of Hij wil geven dat u ontdekt wordt aan uw doodsbestaan en dat u bang wordt voor uzelf. Bedel toch om het Geesteswerk.”

A.C. Jacobsen- Bosma, Psalmboek voor jonge kinderen, gebonden, deel 2, € 8,95 Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978-94-0290-4116.

Dit tweede deel bevat opnieuw een selectie van 25 psalmverzen. Bij elk psalmvers is een kleurenillustratie opgenomen. Het boekje is een geschikt hulpmiddel om kleine kinderen al vroeg bekende psalmen aan te leren en hen vertrouwd te maken met de inhoud van deze psalmen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 december 2017

Bewaar het pand | 12 Pagina's

BOEKBESPREKINGEN

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 december 2017

Bewaar het pand | 12 Pagina's