Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De lofzang van Elizabet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De lofzang van Elizabet

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

“En van waar komt mij dit, dat de moeder mijns Heeren tot mij komt”, Lukas 1:43

Er is rond het heilsfeit van Christus’ geboorte veel gezon-gen. Ook de vrouw van de priester Zacharias, de oude Elizabet heeft dat gedaan en wel bij het bezoek dat Maria haar bracht.

Dan komt de Heilige Geest over haar en gaat zij zingen in diepe vreugde, van rijke zegen, in grote verwondering en. met volle geloofszekerheid.

Terwijl Zacharias in ongeloof had gereageerd op de heer-lijke tijding van de hemel mag er bij de jonge Maria en de oude Elizabet geloof zijn. Elizabet werd vervuld met de Heilige Geest, zoals ook later op de pinksterdag zou gebeuren. Dan gaan mensen van Gods grote werken spre-ken!

Maria’s groet aan Elizabet is meer dan een oppervlakkig ‘goedendag’ geweest. Zij viel als het ware met de deur in huis. Want waar het hart vol van is, daar stroomt de mond van over.

Je smart met een ander delen is goed: gedeelde smart is halve smart. Maar je vreugde met een ander delen, zeker die goede, geheiligde vreugde, dat brengt dubbele vreugde! Er gebeurt iets wonderlijks bij Elizabet. Het kind in haar schoot reageert op een wonderlijke manier. Het springt op, ook van vreugde. Hij brengt een eregroet aan zijn Koning.

De vreugde in de Heere laat zien hoe groot het uitzien, het verlangen naar de vervulling van de belofte was! Hier vervult God Zijn belofte dat Hij vreugdeolie schenkt voor treurigheid, Jes. 61. Waar God Zich een Waarmaker van Zijn beloftewoord toont, vervult een diepe vreugde het hart, hetzelfde hart dat ook zo zuchten en tobben kan..

Elizabet roept uit: Gezegend zijt gij onder de vrouwen en gezegend is de vrucht uws buiks! Ze zingt van het grote voorrecht dat Maria ten deel valt en dat de beloofde Mes-sias tot rijke zegen zal zijn. De Heilige Geest verlicht haar oog en daarom ziet zij de komst van de Zaligmaker als een grote, onverdiende zegen van Boven. Terwijl de aarde vanwege de zonde onder de vloek ligt, een rechtvaardige vloek, komt God desondanks met de grootste zegen, al beloofd in het paradijs. De engel had tot Maria gezegd: Gij hebt genade bij God gevonden! Gods zegen is altijd pure genade. Later zou duidelijk worden dat de Heere Jezus Zelf een vloek zou worden, opdat de verbondszegen tot jood en heiden komen zou, Galaten 3. Maar de oude Elizabet mag er door het geloof al iets van ondervinden.

Die diepe vreugde om Gods rijke zegen brengt altijd tot verwondering en aanbidding. Elizabet vindt niets gewoon of vanzelfsprekend. Van waar overkomt mij dit? Het is groot en onbegrijpelijk hoe goed God is! De zaligheid in Christus, ervaren in het geloof, maakt altijd klein en verwonderd. Dat doet de zelfkennis. Zelfken-nis maakt het wonder een wonder! Elizabet zingt in een persoonlijk geloof: zij noemt Maria de moeder van haar Heere! Niet alleen de nog niet geboren Johannes erkent Maria’s zoon als de Koning, ook zijn oude moeder! Zij laat zo zien dat ook zij uitzag naar de Koning, de Verloss-er. Dat is immers het ware geloof: erkennen dat je een Redder nodig hebt, een Borg, een Middelaar, een Profeet, Priester en Koning!

Elizabet legt aan Maria uit wat Johannes deed toen Ma-ria binnen kwam. Dat doet zij ter bemoediging van de jonge Maria, die voor een grootse taak stond en een leven van zelfverloochening. Elizabet spreekt haar moed in en spreekt daarom tot Maria in een blijde en volle geloofsze-kerheid. Ze spreekt als profetes in Gods Naam: zalig is zij die heeft geloofd! Ze ziet in eigen huis de gevolgen van ongeloof: haar man zwijgt in alle talen. Elizabet roept op tot een standvastig geloof, ook als het moeilijk mocht worden. Ze spreekt in een voluit werkzaam geloof haar jonge nicht Maria bemoedigend toe dat alle beloofde dingen aangaande de Zaligmaker zeker vervuld zullen worden!

Hoe wonderlijk en onmogelijk alles ook schijnt, het komt goed! Een rijke les voor de Kerk van alle tijden en plaatsen. Het werk van Christus zal triomferen. Hij zal een echte Zaligmaker zijn, Die zondaren niet zal teleurstellen. Hij zal ons met God verzoenen. Hij zal alle dingen herstellen. De vijanden zullen vergaan en allen die op Hem hopen zullen zeker thuis komen. Om daar eeuwig te zingen van Gods goedertierenheden.

Misschien zit u als een stomme Zacharias bedrukt terneer en kunt u niets anders doen dan uzelf beschuldigen van ongeloof en hardheid van hart. Maar dan zal een lied als dat van Elizabet het hart gaande maken en doen uitzien naar de opening van hart en mond.

Als we nu niets verstaan wat er gebeurde in die wonder-lijke ontmoeting tussen Elizabet en Maria, dan verstaat u eigenlijk niets. Dan ziet u wezenlijk niets van de diepte van onze verlorenheid en de genade van Gods reddend handelen. Dan hoop ik toch dat dit zo spoedig mogelijk zal veranderen en dat het in de weg van advent echt kerst zal mogen worden!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 december 2017

Bewaar het pand | 12 Pagina's

De lofzang van Elizabet

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 december 2017

Bewaar het pand | 12 Pagina's