Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De matigheid in het licht der Heilige Schrift - pagina 5

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De matigheid in het licht der Heilige Schrift - pagina 5

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

w e l k e wij alle daden beoordeelen. Alleen, men moet een deskundige zijn op zedelijk terrein om dezen maatstaf recht te k u n n e n h a n t e e r e n , gelijk de musicus of de b o u w k u n d i g e op zijn terrein den toon aangeeft. Die deskundige is de r e c h t s c h a p e n man, die de zuivere rede bezit. Zooals de musicus in zijn compositie het juiste midden vindt door zijn musicaal talent, zoo vindt de r e c h t s c h a p e n man het juiste midden in het zedelijk handelen door zijn zuivere rede. Door zijn a a n g e b o r e n en a a n g e k w e e k t inzicht in het juiste midden. Dit heeft Aristoteles nu zoo tot in onderdeelen uitgew e r k t , dat hij alle deugden in het midden tusschen t w e e ondeugden stelt. D a p p e r h e i d is het juiste midden tusschen lafheid en roekeloosheid; zelfbeheersching het juiste midden tusschen genotzucht en onverschilligheid. Vrijgevigheid s t a a t midden tusschen gierigheid en spilzucht; k a r a k ter of b u r g e r t r o t s , tusschen zelfoverschatting en z e l f v e r n e d e r i n g ; zachtmoedigheid tusschen opvliegendheid en onaandoenlijkheid; de goede omgangstoon tusschen vleierij en o n b e s c h o f t h e i d ; de waarachtigheid tusschen praalzucht en s c h u c h t e r h e i d ; de rechtvaardigheid midden tusschen een teveel en teweinig aan zijn n a a s t e g e v e n . De maatstaf om de juiste m a a t te vinden, moet volgens Aristoteles dus niet gezocht w o r d e n in een idee of w e t van het goede die van buiten af, door openbaring, tot den mensch komt, m a a r in het menschelijk leven zelf. Van een goddelijke w e t , die o n v o o r w a a r d e l i j k e g e h o o r z a a m heid eischt, w e e t hij niet. Hij kende slechts den mensch, wien, zooals Romeinen 2 dat aanwijst, de w e t Gods gegrift is op de tafelen des harten. Die mensch is s t a n d a a r d van goed en k w a a d . Het pad der deugd loopt telkens zoo, als de b r a v e en v e r s t a n d i g e man het afbakent. En dan teekent Aristoteles ons zulk een voorbeeld van deugdzaamheid in den g r o o t h a r t i g e : Een man, die zijn eigen persoonlijkheid niet te hoog noch te laag schat. T e g e n over aanzienlijken is hij fier, tot geringen daalt hij g a a r n e

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1927

Brochures (TUA) | 20 Pagina's

De matigheid in het licht der Heilige Schrift - pagina 5

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1927

Brochures (TUA) | 20 Pagina's