Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De godsdienst van Israël - pagina 5

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De godsdienst van Israël - pagina 5

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

lijk p r i m i t i e v e denkbeelden moet hebben gehad, zoodat ook zijn godsdienst aanvankelijk niet anders dan geesten- en dsemonengeloof k a n zijn geweest. Die opvatting is foutief gebleken. Israël is geen oud, maar een jong volk, d.w.z. daar waar Israël in het licht der historie a l s v o l k optreedt (tijdens Mozes), is het kuituurleven der vooraziatische volken alles behalve primitief. Integendeel: de opgravingen, der laatste 25 jaren vooral, hebben eiken twijfel weggenomen aan een eeuwenlange voorafgaande ontwikkeling in Babel, Egypte, Klein-Azië, Syrië en Palestina. Meer dan 1000 jaar vroeger hadden zich in Babel en Egypte staten gevormd, met een sociale wetgeving (wetboek van Hammoerabi), die noodzakelijk zelf weer eeuwen van ontwikkeling achter zich moet hebben. Die volken en kuituren der grijze oudheid stonden niet los naast elkaar. Er was een levendig verkeer. Tal van opgegraven documenten getuigen daarvan. Egyptische goden waren in Babel niet vreemd, Babylonische letterkunde werd in Egypte beoefend. Kanaan was ( ± 1400 voor Christus) aan Egypte onderworpen, de stadhouders van Jeruzalem, Megiddo, Sidon, Askelon, Gebal e.a. schreven brieven aan den Egyptischen farao in Babylonisch spijkerschrift. Ook onderling schreven Kanaaneesche vorsten elkaar in het Babylonisch, en het is wel zoo goed als zeker dat Israël, in Kanaan komende, daar mét de Babylonische taal ook de Babylonische litteratuur zal hebben, ontmoet. (Verhalen van schepping en zondvloed enz.). Kanaan zelf had een zeer gemengde bevolking, welke wij onder den naam Kanaanieten plegen samen te vatten. Daaronder behooren zoowel Semietische (Amorieten, Arameërs) als ook niet-Semietische volksstammen : Hethieten, Indogermanen of Ariërs, ieder met hun eigenaardigheden en kultus, maar over al deze volkenstammen heen lag als een net de Babylonische kuituur gespannen. 140

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1927

Brochures (TUA) | 49 Pagina's

De godsdienst van Israël - pagina 5

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1927

Brochures (TUA) | 49 Pagina's