Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rapport over de leer van Ds. A.M. Berkhoff betreffende het duizendjarig rijk en de tweeërlei opstanding - pagina 69

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Rapport over de leer van Ds. A.M. Berkhoff betreffende het duizendjarig rijk en de tweeërlei opstanding - pagina 69

2 minuten leestijd

68 naar en doet er naar. Dan behoeft gij niet te vreezen, want dan zijt ge zalig. De zomer is voor ons niet het duizendjarig Rijk hier op aarde, maar de hemelsche vreugde in een nieuwen hemel en op een nieuwe aarde met enkel gerechtigheid. Trouwens, Jezus heeft ook niet gezegd, dat het hier nog eens zomer zal worden, maar het beeld van den uitspruitenden vijgeboom is hier door Jezus gekozen als een tijdsaanwijzing van de naderende verlossing en alzoo van het einde. Gelijk in de natuur de werking den naderenden zomer aangeeft, zoo in het wereldgebeuren de toekomst der voleindiging. En daarop hebben Gods Kinderen te letten. Dan kunnen zij daaruit opmerken, dat het nadert, maar meer niet, geen vaste tijdsberekening. Jezus heeft ook niet gezegd, dat Zijne discipelen bereid moesten wezen voor het duizendjarig rijk hier op aarde, maar voor Zijn komst op de wolken om te oordeelen, om een ieder naar zijn doen te vergelden en zijn eeuwig deel aan te wijzen. Door de wederkomst van Christus in twee tempo's te verdeelen, wordt de aandacht van het laatste afgeleid om zich geheel op het eerste te concentreeren en dat is een zeer ernstige fout, Het gaat om een nieuwen hemel en een nieuwe aarde, zonder zonde en God alles in allen.

IV. I.

DE H I S T O R I S C H E

Het Chiliasme is van Joodschen

ZIJDE.

oorsprong.

Deze stelling zal wel moeilijk kunnen worden tegengesproken en een nauwgezette bestudeering der Kerkgeschiedenis leert ons, dat het Chiliasme afstamt van het oude Judaïsme. Ja, de oude Joodsche opvattingen van een uitwendig Messiaansch Koninkrijk hebben haar volmaakte belichaming gevonden in het Chiliasme. Wanneer de oud-Joodsche geschriften nauwkeurig worden bestudeerd en wanneer men het Nieuwe Testament nauwkeurig leest, dan vinden wij daarin de waarheid van deze stelling bevestigd, dat „de Chiliastische verwachting van een aardsch Koninkrijk een erfenis is van de eschatologie der Joden" (Masselink, „Het duizendjarig Rijk"). Dat de Joden deze opvatting hebben ontleend aan de Babylonische eschatologie kunnen wij niet gelooven, veel liever schrijven wij het toe, aan hun vleeschelijke interpretatie van de O.T. Profetieën.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 5 september 1933

Brochures (TUA) | 83 Pagina's

Rapport over de leer van Ds. A.M. Berkhoff betreffende het duizendjarig rijk en de tweeërlei opstanding - pagina 69

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 5 september 1933

Brochures (TUA) | 83 Pagina's

PDF Bekijken