Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Belijdenis doen - pagina 16

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Belijdenis doen - pagina 16

2 minuten leestijd

heiligden. Dat Van Lodesteijn zich ongestraft aan de bediening van het avondmaal heeft kunnen onttrekken, is een bewijs, dat een groot deel der kerk de gevoelens, die hem tot die daad noopten, deelde. De verandering in de avondmaalspractijk, die zich langzamerhand baan breekt en waardoor het aantal avondmaalsgangers steeds kleiner wordt, is een gevolg daarvan, dat de gevoelens, die Van Lodesteijn tot zijn daad dreven, algemeen goedgekeurd werden in de kerk en onder de predikanten. Met ernst trad men in de prediking op tegen alle onbekeerden en onbegenadigden, hen vermanende zich van het avondmaal te onthouden, opdat hun gericht en verdoemenis niet des te zwaarder werd. Men zag niet, gelijk velen het in onze dagen nog niet zien, dat men op die wijze de klemtoon anders ging leggen dan in het avondmaalsformulier. Immers daar wordt wel geëischt kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid ; zelfs wordt gezegd : die dit getuigenis in hunne harten niet gevoelen, die eten en drinken zichzelf een oordeel; maar daarna volgt geen bizondere waarschuwing tegen onbegenadigden, doch tegen hen, die aan overtredingen van Gods wet, a a n een leven in de zonde, zich schuldig weten. 16

/

Deze verandering in avondmaalspractijk begon velen te verontrusten. Het aantal avondmaalsgangers werd steeds kleiner. Zelfs het meerendeel van de begenadigden durfde niet meer avondmaal vieren, omdat zij niet durfden zeggen, d a t zij begenadigd waren. De hoogachting werd tot een vrees, die voor het avondmaal deed terugschrikken. „Hierdoor is het, dat des Heeren kinderen door de sacramenten verward, moedeloos en duister worden, dat zij hun troost, moed en opgewektheid verliezen, dat zij naderen tot des Heeren tafel, alsof die een valstrik ware, welke een jaloersch God gespannen had om hen daarin te vangen en wegens deze en gene gebreken dood te slaan als Uza, toen hij de ark aanraakte". Met schrik zag men in deze lijn in de toekomst zich een kerk ontwikkelen zonder avondmaal. In onze dagen vinden velen dat niet erg ; zulk een kerk heeft zelfs voor tal van menschen onder ons een bizondere bekoring, wat heel goed te begrijpen is, omdat zulks tot stilling van h u n consciëntie kan dienen. In de achttiende eeuw stond men echter nog te dicht bij de reformatie, om zich een kerk te kunnen denken zonder avondmaal. Men besefte, dat een godsdienstige vergadering zonder avond-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1934

Brochures (TUA) | 66 Pagina's

Belijdenis doen - pagina 16

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1934

Brochures (TUA) | 66 Pagina's

PDF Bekijken