Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vorm en wezen van de huwelijkssluiting naar de oud-oostersche rechtsopvatting - pagina 16

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vorm en wezen van de huwelijkssluiting naar de oud-oostersche rechtsopvatting - pagina 16

Openbare les, gehouden bij den aanvang van zijn lessen als privaat-docent in de Oostersche rechtsgeschiedenis en de Grieksch-Egyptische papyrologie aan de..Rijks-Universiteit te Leiden op Woensdag 31 Januari 1934

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

wat andere oud-oostersche rechtsstelsels, die sterker patriarchale trekken vertoonen, zooals b.v. hetassyrische en het bijbelsche recht, niet doen. Zelfs de vrouw, die door een ziekte, tengevolge waarvan zij mismaakt wordt (labum), den man niet meer aanstaat, kan volgens den Codex van Hammurabi tegen haar zin niet uit het huis verstooten worden, veeleer moet haar man, zoolang zij leeft, voor haar zorgen, ook wanneer hij voor dit geval een bij-vrouw kiest (§ 148). Stellig dragen de reeds genoemde bepalingen van den Codex van Hammurabi in hoofdzaak het karakter van een sociale hervorming, waarvan we niet weten, of ze ooit tot practijk is geworden 72). Verder geeft van een zekere vrijheid der vrouw deze omstandigheid blijk, dat bij wijziging in de familierechtelijke betrekkingen van haar kinderen, zooals b. v. bij het afstand doen ter adoptie, zij in de oud-babylonische contracten steeds naast den man als contractante optreedt 73 ). Volgens alle oud-oostersche rechtsopvattingen heeft zij het recht, vermogen te bezitten, al mist zij het recht, erover te beschikken en erover te procedeeren. Haar vermogen wordt door haar man beheerd 74 ). Voorts wordt er gezorgd, dat zij na den dood van haar man niet aan de genade of ongenade van de broeders of de kinderen overgeleverd wordt, deels door een aanspraak op verzorging, deels door bijzondere erf-overeenkomsten, die gedurende het huwelijk gesloten worden 75). Dergelijke erf-overeenkomsten zijn ons uit verschillende tijden bekend 75 "), reeds uit den oud-babylonischen tijd, waar zij trouwens tot nu toe uitsluitend voor het zuiden van het land zijn bewezen 76 ). Wat het recht van gijzeling betreft, kon, zoolang dit stelsel bestond, ieder familielid door den schuldeischer als gijzelaar worden genomen; de vrouw nam hierbij geen andere plaats in dan de kinderen. Volgens den Codex van Hammurabi werd dit recht van den vader, vrouw en kinderen te verkoopen, resp. het recht van

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 31 januari 1934

Brochures (TUA) | 45 Pagina's

Vorm en wezen van de huwelijkssluiting naar de oud-oostersche rechtsopvatting - pagina 16

Bekijk de hele uitgave van woensdag 31 januari 1934

Brochures (TUA) | 45 Pagina's