Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vorm en wezen van de huwelijkssluiting naar de oud-oostersche rechtsopvatting - pagina 18

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Vorm en wezen van de huwelijkssluiting naar de oud-oostersche rechtsopvatting - pagina 18

Openbare les, gehouden bij den aanvang van zijn lessen als privaat-docent in de Oostersche rechtsgeschiedenis en de Grieksch-Egyptische papyrologie aan de..Rijks-Universiteit te Leiden op Woensdag 31 Januari 1934

2 minuten leestijd

16

huwelijkscontract af te zien. Degeen, die over de bruid de macht uitoefent, moet dan tweemaal het bedrag van den bruidprijs teruggeven, terwijl de bruidegom door het feit van zijn terugtreden van dezen prijs afstand doet. De prijs heeft dus het karakter van een arrha poenitentialis, van een rouwgeld, gekregen 86) 87). Dat deze arrha-functie van den bruidprijs op een hervorming van Hammurabi berust, blijkt hieruit, dat het Assyrische recht en de Bijbel een terugtreden van den vader der bruid niet toestaan, wel echter de hethietische wetten en wel op dezelfde voorwaarden als de Codex van Hammurabi 88 ). Wat nu betreft de functie van den prijs, voor de bruid betaald, deze schijnt in het oudbabylonisch recht gediend te hebben, om de vrouw bij eventueele scheiding, misschien ook voor het geval van overlijden van den man, financieel te beschermen. Zoo stemmen de oorkonden hierin overeen, dat het geld in werkelijkheid het eigendom van de vrouw is, wanneer telkens van h a a r ^tirhatum" 89) wordt gesproken. In den regel werd haar deze door haar vader onmiddellijk ter hand gesteld, nadat de echtelijke gemeenschap had plaats gehad90). Evengoed echter kon de tirhatum door hem zelf beheerd worden 91). Het zou ons te ver voeren, als wij ons met de verdere zeer gecompliceerde kwesties van het huwelijksgoederenrecht gingen bezighouden, dat bij alle oudoostersche volken verschillend is92). Opgemerkt zij slechts, dat de reformator Hammurabi klaarblijkelijk naast dit tirhatum-huwelijk, waarbij de prijs van de vrouw aan den vader der bruid voldaan werd, een tweede huwelijksvorm ingevoerd heeft, waarbij alleen de vrouw een huwelijksgift kreeg. In ieder geval treffen we ook een huwelijk aan zonder de betaling der tirhatum 93). Hierdoor zou het ook te verklaren zijn, dat, gelijk wij reeds vermeld hebben, de absoluut bindende kracht der overdracht van de bruidprijs ter zijde gesteld en deze slechts de functie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 31 januari 1934

Brochures (TUA) | 45 Pagina's

Vorm en wezen van de huwelijkssluiting naar de oud-oostersche rechtsopvatting - pagina 18

Bekijk de hele uitgave van woensdag 31 januari 1934

Brochures (TUA) | 45 Pagina's

PDF Bekijken