Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wel den strijd in, doch niet in 't harnas - pagina 37

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wel den strijd in, doch niet in 't harnas - pagina 37

Antwoord aan I. de Wolff, geref. predt. te Mussel, en verder aan vele gereformeerden

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

33 de moeite wilt doen het beeld van den knecht bovengenoemd «nog eens weer voor U w aandacht te roepen, zult U heel gemakkelijk 'het antwoord kunnen geven. En dan denk ik vooral aan die „knechten", die het onkruid en ook de koren „bloemen" aanzien voor koren, of veronderstellen, dat het „koren" is, of precies werken, alsof er geen onkruid is. Arme knecht! Arm(e) korenveld (gemeente). En hoe werken zulke knechten? Veel te eenzijdig. Er wordt eenzijdig gezaaid, gemest etc. (Ik voel de klappen, maar ik moet doorgaan). Het oog van zulke dienstknechten is niet open voor het zaad (het W o o r d ) den akker (gemeente), voor het onkruid (hypocriet niet alleen, maar in onzen tijd vooral de naam- en vormchristen; daar ben ik juist ihet meest bevreesd voor, temeer omdat vele gemeenten van de geref. kerken zoo opgevoed worden). Ik zeg het, ds. de W o l f f , met het rouwkleed aan! En ik vraag U, en ik vraag het alle geref., vooral, die zich ook het preeken van vroeger, in de oude chr. geref. kerk nog kunnen herinneren, hoe is het mogelijk, dat een dominee in een der grootste steden van ons land, kan preeken over de gelijkenis van den zaaier en aan het slot van zijn preek gekomen durft zeggen: En 'gel., nu is vanmorgen hier in dit Godshuis het zaad gezaaid en het is gevallen in goede aarde en het brenge voort 30- en 60- en 100-voudige vrucht. Amen! Dat is dan de z.g.n. toepassing! Kan het armer? En dat voor eene schare mensohen van ruim duizend, waar allicht menschen bij zijn, die een gedeelte van den dag des Heeren gebruiken voor bioscoopbezoek, cafébezoek, voetballen, autorijden voor plezier, de .helft van den Zondag in Scheveningen door brengen en erger. W e hadden dien predikant meerdere keeren gehoord. W e kenden hem voor droevig-oppervlakkig. Toen hij dan ook den tekst aflas, dachten we: Hoe zal dat nu vanmorgen gaan? Nu moet hij toch straks in d e toepassing (hoe komt het, dat van de 10 preeken van geref. er vast 8 bij zijn zonder toepassing?) toch vast vierderlei

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 1934

Brochures (TUA) | 70 Pagina's

Wel den strijd in, doch niet in 't harnas - pagina 37

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 1934

Brochures (TUA) | 70 Pagina's