Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Beekjes der rivier - pagina 8

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Beekjes der rivier - pagina 8

12 meditaties

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

MOZES EN CHRISTUS. W a n t de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid is door Jezus Christus geworden. Joh. 1 : 17.

Johannes, de Apostel der liefde, werd in de oude Christelijke kerk bij een adelaar vergeleken, en dat terecht. Want gelijk de arend onder 't vogelenheir begiftigd is met een scherpziend oog en met een machtigen wiekslag het zonlicht tegemoet vliegt, zoo heeft Johannes onder de Apostelenschaar bijzonder het voorrecht, om met scherpziend oog te blikken, en wel in de Godheid van den Heere Jezus en mag hij zich als op adelaarsschachten verheffen, om het zonnelicht des heils tegemoet te vliegen. Aanschouwt zijn stoute vlucht in dit eerste hoofdstuk van zijn Evangelie. In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God, zoo getuigt hij in het eerste vers, en in het veertiende vers meldt hij, dat het Woord Gods vleesch is geworden en onder ons gewoond heeft. Met adelaarsblik heeft hij Christus geschouwd, en wij, zoo gaat hij dan ook voort, hebben Zijne heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als des eeniggeborenen van den Vader, vol van genade en waarheid. Die volheid van genade en waarheid toont hij dan vervolgens aan, door een tegenstelling te maken tusschen Mozes en Christus, en zegt dan in het vers, hierboven afgedrukt, „want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid is door Jezus Christus geworden." Mozes was in het Oude Testament een bijzondere profeet, en zelfs in Jezus' dagen gingen de Farizeën er nog prat op, dat zij discipelen van Mozes waren. Doch Jezus is de meerdere van Mozes. Deze heeft Hem zelf geprofeteerd met de woorden: „Een Profeet uit het midden van u, uit uwe broederen als mij, zal de Heere uw God verwekken, naar Hem zult gij hooren." 9

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 30 april 1934

Brochures (TUA) | 49 Pagina's

Beekjes der rivier - pagina 8

Bekijk de hele uitgave van maandag 30 april 1934

Brochures (TUA) | 49 Pagina's