Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Mennonietengemeenten onder het Bolsjewisme - pagina 14

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

De Mennonietengemeenten onder het Bolsjewisme - pagina 14

2 minuten leestijd

10 ander doel wil beschikbaar stellen. Hij zou zich daarmee als vijand van den socialistischen opbouw doen kennen. In de streek, waar ik woonde, zijn de. helft der predikers verbannen en de kerken worden gebruikt voor voortgezet onderwijs. Van een naburige doopsgezinde nederzetting werd mij bericht, dat er in dit najaar nog een dankdag voor den oogst was gehouden, die door meer dan 1000 menschen werd bijgewoond. Een der predikers sprak over het w o o r d : Betaalt den Heer uwe geloften! Als gevolg hiervan werden de predikers beboet met een zware extra belasting. De eenige wien men geloften heeft te betalen, is de Regeering! Deze legt dan ook in het dagelijksch leven zóó volkomen beslag op den mensch, dat voor hem nauwelijks de mogelijkheid overblijft over geestelijke en godsdienstige vragen na te denken. In Moskou wordt tegenwoordig van iedere tien kerken nog slechts ééne voor godsdienstige doeleinden gebruikt. Als bewijs voor de armoede der gemeenteleden en der predikanten diene het volgende : de kerkgangers sparen in de week wat zij kunnen en leggen bij den ingang van de kerk een stuk brood, een ei, of wat aardappelen neer, opdat de predikant iets te eten zal hebben en zoo mogelijk iets zal kunnen uitdeelen aan de allerarmsten in zijn gemeente. — Waar heden ten dage bijna alle kerkelijke gemeenten opgehouden hebben te bestaan, of althans bijna al hun invloed hebben verloren, is het vooral voor de jeugd buitengewoon moeilijk staande te blijven in het geloof, nu zij de steun missen van een in Christus geloovende en Hem belijdende gemeente. Nog ongeveer een jaar geleden schreef mij een familielid een brief, die getuigde van een vreugdevolle geloofsverzekerdheid, maar in de laatste zomervacantie liet hij zich door zijn school als propagandist voor het atheïsme naar zijn geboortedorp zenden. Dubbel moeilijk is het voor de jonge mannen, die in het leger moeten dienen. Tot aan de Revolutie waren alle Doopsgezinden vrij van militairen dienst. Onder de Sovjetregeering was het mogelijk voor hen, die gewetensbezwaren hadden, vrijstelling te krijgen, na een onderzoek door den volksrechter. Zoo kreeg ook ik met een groep jonge mannen indertijd vrijstelling. Deze vrijstelling werd ons verleend op grond, dat onze voorouders terwille van dit beginsel van Jand tot land getrokken waren en dat uit ondervraging gebleken was, dat ook wij nog volgens dit zelfde beginsel leefden. Op 't oogenblik is van deze hooge opvatting van gewetensvrijheid weinig meer over, men maakt nu den enkeling murw door een dikwijls onmenschelijke behandeling.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 1934

Brochures (TUA) | 22 Pagina's

De Mennonietengemeenten onder het Bolsjewisme - pagina 14

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 1934

Brochures (TUA) | 22 Pagina's

PDF Bekijken