Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Mennonietengemeenten onder het Bolsjewisme - pagina 8

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Mennonietengemeenten onder het Bolsjewisme - pagina 8

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

waaruit het proletariaat ten slotte als overwinnaar naar voren moet komen, met de verwerkelijking van het socialisme en de klassenlooze maatschappij als eindresultaat. Dit is, in enkele woorden samengevat, de blijde boodschap, het evangelie, dat in Rusland tegenwoordig millioenen ademloos doet hopen en hen de grootste ontberingen van het heden als niets doet tellen. — Men gelooft, dat door dit systeem iedere nood en alle problemen overwonnen zullen worden. Om hetgeen er in Rusland gebeurt, goed te begrijpen, moet men zich eens en voor altijd duidelijk maken, dat het Bolsjewisme er aanspraak op maakt beschouwd te worden als een absoluut evangelie, als een godsdienst, die onvoorwaardelijke eischen stelt, maar dan ook de geheele wereld in den meest radikalen zin van het woord zal veranderen en verbeteren. — Ik herinner mij in dit verband hoe ik jaren geleden in Charkow, vóór een spoorwegstation, in een onafzienbaar lange rij, uren moest staan wachten voor ik een spoorkaart kon koopen. Een politieagent hield toezicht en de stralende uitdrukking van zijn gezicht viel aan allen op. Eindelijk vroeg één van de wachtende vrouwen hem, waarom hij toch zoo vroolijk keek en zijn antwoord was : „hoe kan men in ons bevrijde Rusland anders dan vroolijk en gelukkig zijn ?" . . . Ongeloof en twijfel aan dit nieuwe evangelie is de ergste misdaad en wordt beschouwd als sabotage. Men moet het niet opvatten alsof men uit willekeur de gezinnen, den godsdienst, de traditie en het particuliere bedrijf wil vernietigen, dat zou alleen negatief zijn. Neen, het gaat hier om een zeer positief sterk geloof, dat de kracht in zich voelt een nieuwe wereld te scheppen, maar daarom dan ook niets naast zich dulden mag, dat dit opbouwende werk in gevaar zou brengen of kunnen vertragen. Wie meent, dat het in Rusland gaat om een slechts tijdelijke vrijheidsbeperking, vergist zich, hij miskent de grondbeginselen waaruit het Bolsjewisme leeft en werkt. Ik kom nu tot mijn eigenlijke o n d e r w e r p : het in daden omzetten van deze theorieën . . . Na het uitbreken van de Revolutie meende men, dat de tijd voor de verwezenlijking van het socialisme nu werkelijk gekomen was. Heden ten dage heeft men zich ingesteld op een langen weg, dien men nog zal hebben af te leggen. Officieel wordt deze gang van zaken toegeschreven aan het uitblijven van de wereldrevolutie, waarop men gerekend had, en aan de tegenwerking van de vijanden van het proletariaat, die altijd weer in het land zelf het hoofd opsteken. Middelen om het doel te bereiken, zijn: industrialiseering in zeer versneld tempo ;

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 1934

Brochures (TUA) | 22 Pagina's

De Mennonietengemeenten onder het Bolsjewisme - pagina 8

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 1934

Brochures (TUA) | 22 Pagina's