Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Mennonietengemeenten onder het Bolsjewisme - pagina 13

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

De Mennonietengemeenten onder het Bolsjewisme - pagina 13

2 minuten leestijd

9 bevrediging van het geslachtsleven gelijk gesteld werd met het drinken van een glas water. Hij z e g t : bij de liefde zijn twee betrokken, een derde, een nieuw leven kan ontstaan ; het belang der Gemeenschap is hierbij dus gemoeid. Hierop grondt hij een nieuw verantwoordelijkheidsgevoel in de nieuwe socialistische geslachtsmoraal. De tot nu toe geldende godsdienstige opvatting van het huwelijk, met alle verplichtingen, die deze opvatting meebracht, wordt nu als belachelijk ouderwetsch beschouwd, ja zelf als schadelijk. Hoe deze begrippen overal zijn doorgedrongen, blijkt wel uit het feit, dat zelfs in de doopsgezinde gemeenten, waar vroeger echtscheiding en een daarop volgend nieuw huwelijk bijna ondenkbaar zou zijn geweest, de nieuwe moraal onder de jonge generatie aanhang vindt. Het kind moet voortdurend meer aan den invloed der ouders onttrokken worden. Reeds in de kinderbewaarplaatsen krijgt het de eerste indrukken van den nieuwen socialistischen geest. Ook in de doopsgezinde scholen worden de uren, die vroeger aan het godsdienstonderwijs waren gewijd, nu gebruikt om de kinderen in de grondbeginselen van het Marxisme in te leiden. Al de platheden van de Marxistisch-atheist.ische wereldbeschouwing worden hier in het ontvankelijke kindergemoed ingeplant. Het conflict, waarvoor de doopsgezinde onderwijzer zich geplaatst ziet, is niet minder ernstig. Voor hem was het godsdienstonderwijs in de meeste gevallen de kern van het geheel, nu is hij gedwongen atheistische kringen onder zijn leerlingen te vormen en deze leerlingen zijn het, die hem in al zijn uitingen moeten controleeren. Bijna alleen bij begrafenissen is tegenwoordig nog sprake van een gezamelijke godsdienstoefening. Terwijl in de streek, waar ik gewoond heb, nooit meer kerk gehouden wordt, werd tijdens de begrafenis van mijn vader al het werk stilgelegd en verstomde zelfs de dorschmachine. En bijna de geheele bevolking nam aan de begrafenis deel. Al meent men heerschappij te voeren over het geheele leven, in tegenwoordigheid van den dood komen de oude godsdienstige gevoelens weer boven en worden die openlijk door allen erkend. Officieel is de godsdienst nog altijd niet verboden. Naar verzekerd wordt, heeft de bevolking er vrijwillig afstand van gedaan. Maar vóór dit vrijwillig afstand doen een feit werd, zijn ontelbaar vele groote en kleine middelen gebruikt, die een andere houding vrijwel onmogelijk maakten. Niemand waagt het bij een raads-vergadering tegen het voorstel van een atheïst te protesteeren, die het kerkgebouw voor een

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 1934

Brochures (TUA) | 22 Pagina's

De Mennonietengemeenten onder het Bolsjewisme - pagina 13

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 1934

Brochures (TUA) | 22 Pagina's

PDF Bekijken