Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nieuw-Germaansche theologie - pagina 4

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuw-Germaansche theologie - pagina 4

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

sche patrimonium aandient. Van te voren laat zich verwachten, dat de theologie, als de uiterst gevoelige wetenschap, die in nauw verband staat met de diepste roerselen van het leven der enkelen en der gemeenschap, scherp reageert op de wijziging, welke de Duitsche volksgeest ondergaat, zooals de seismograaf onmiddellijk eiken aardschok verraadt. Dit is inderdaad het geval. De kerkelijke strijd in Duitschland bewijst het van dag tot dag. Maar de theologische evoluties en revoluties van den laatsten tijd doen het eveneens, hoezeer minder apert en drastisch. Ik acht het daarom van belang, deze onder de loupe te nemen. Hierbij ben ik mij van ten minste twee bezwaren levendig bewust. Het eerste betreft de wetenschappelijkheid der NieuwGermaansche theologie. Ik ben zelf de eerste om deze in twijfel te trekken. Maar wat, gemeten aan wat wij, methodisch en zakelijk beide, voor wetenschap houden, als para- en misschien zelfs als pseudo-theologie moet worden aangemerkt, kan toch belangrijk zijn. In de eerste plaats niet-wetenschappelijk, als uitdrukking van een levens- of werkelijkheids-verschijnsel. En dit moge al wetenschappelijk niet te verifieeren zijn, het moet toch, in zooverre het zich als wetenschap aandient, volgens wetenschappelijke categorieën worden opgevat en behandeld, eventueel dan als para- of pseudo-wetenschap. Daarbij komt, dat het ook wetenschappelijk van belang kan zijn, in zooverre bepaalde verschijnselen en theorieën, ook al zijn zij wetenschappelijk verdacht, soms met het fanatisme der eenzijdigen en verdrukten opkomen voor een miskend stuk werkelijkheid of een verwaarloosde wetenschappelijke methode. W a t de secte is voor de kerk en de revolutionnair voor de overheid, is de para- en zelfs de pseudo-wetenschap voor de wetenschap. Leven en wetenschap beide moeten altijd open, niet gesloten zijn, zich dynamisch, niet statisch gedragen. Eenige aandrang van buiten is soms noodig om hen zich hiervan ten volle bewust te doen zijn. Het tweede bezwaar, waarop ik doel, houdt met het eerste verband. Wetenschap is geen ephemere grootheid. Zij heeft tijd 66

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1935

Brochures (TUA) | 68 Pagina's

Nieuw-Germaansche theologie - pagina 4

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1935

Brochures (TUA) | 68 Pagina's