Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De evenwijdige strijd der engelen met de worsteling der volken - pagina 15

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De evenwijdige strijd der engelen met de worsteling der volken - pagina 15

Achtergrond der Hedendaagsche Wereldgebeurtenissen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

En dan gaat die Man Zijn boodschap uitspreken: (vers 12) . . . „Vrees niet, Daniël, want van den eersten dag aan, dat gij uw hart begaaft om te verstaan, en om uzelven te verootmoedigen voor het aangezicht uws Gods, zijn uwe woorden gehoord,

en om uwer woorden wil ben Ik gekomen...."

Gij hebt wel een en twintig dagen gezucht en geweend en gedacht misschien: Zou God dan niet hooren; maar van het eerste oogenblik af, is er notitie van uw woorden geweest in den hemel! Gij hebt uw hart begeven, om te verstaan en om u te verootmoedigen. Het was geen lippentaal! Denk daarom niet, dat gij van het eerste oogenblik af niet gehoord zijt. Wat een troost, geliefden, ligt hierin ook voor u opgesloten. Gij -denkt soms wel eens: Is er dan geen God die hoort. Maar God zal gevangenen in hun zuchten Hooren, als zij tot Hem vluchten; Om hen uit de wreede kaken Van den dood eens los te maken! „En om uwer woorden wil, ben ik tot u gekomen." En dan gaat die Man het geheim verklaren, waarom Daniël een en twintig dagen heeft gewacht op antwoord. Vers 13 zegt:

„Doch de Vorst des koninklijks van Perzië stond tegenover mij een en twintig dagen; en zie Michaël, een van de eerste Vorsten, kwam om mij te helpen."

Wat wil dat zeggen? Wie is die tegenstander van den Man? Hier wordt ons Gel., een blik gegund in den achtergrond van den strijd. Hier wordt ons den evenwijdigen strijd te kennen gegeven in het rijk der engelen, met den strijd der menschen. Hier hebben we een verborgen wetenschap. Die Tegenstander, in vorstelijke kracht is niet de koning Kores van Perzië. Ten eerste wordt deze, in onderscheiding van den Vorst, met den naam koning van Perzië genoemd in ditzelfde vers. Ten tweede was Kores of Cyrus den Joden zeer goedgunstig gestemd. Die Man met Michael, hadden dus geen een en twintig dagen te strijden gehad tegen Kores. Die Vorst des koninkrijks van Perzië is niet een mensch, maar een Engel; een speciale engel, welke door den zwarten raad der helle is aangesteld ,om de koningen van Perzië op te hitsen tegen het volk der Joden. Om wetten te laten proclameeren, waarbij niet te leven valt; waarbij dat bondsvolk ten doode is opgeschreven. Denk aan de geschiedenis b.v. van Ester. Hoe een Haman opgehitst wordt en een koning Ahasveros een edict verzegelt tot ombrenging van al het zaad der Joden... Welnu, de hel heeft speciale Vorsten onder haar regimenten, waarvan één hier als Tegenstander wordt voorgesteld, als een Vorst des koninkrijks van Perzië. Die Tegenstander nu, die Vorst des koninkrijks van Perzië, die

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 1935

Brochures (TUA) | 28 Pagina's

De evenwijdige strijd der engelen met de worsteling der volken - pagina 15

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 1935

Brochures (TUA) | 28 Pagina's