Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dat zij één zijn - pagina 16

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dat zij één zijn - pagina 16

Een woord speciaal tot de Christelijk Gereformeerden ter gelegenheid van de ..Doleantie-herdenking 1936..

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

14 verbreking van het „beginsel" der „Afscheiding" en dus van Gods Woord? Dat is de vraag, die reeds zoo menigmaal behandeld en beantwoord is, en die toch nog steeds het conflict niet tot oplossing heeft gebracht. Deze vraag is slechts te beantwoorden, door zuivere waardeering der Doleantie, en is daarom tot de er achter liggende vraag te herleiden: Was de Doleantie waarlijk reformatie, öf was ze het niet? Waren „Afscheiding" en „Doleantie" één in „beginsel", öf waren ze twee? Ik spreek met opzet over het „b e g i n s e 1". Het is toch niet moeilijk om het verschil tusschen „Afscheiding" en Doleantie aan te geven, maar dat verschil raakte niet het „beginsel". Om er slechts iets van te zeggen: Er was verschil in m e t h o d e . Bij de „Afscheiding" lag het zwaartepunt meer in het ambt der geloovigen, en deze reformatie geschiedde meer persoonlijk, terwijl 'bij de Doleantie het zwaartepunt meer lag in het bijzondere ambt, zoodat de ambtsdragers voor heel de gemeente het synodale juk afwierpen. Over deze methode kan en mag men verschillen, maar ze raakt het eigenlijke „beginsel" niet. Bij de „Afscheiding" 'kwam het tot breken met heel de Herv. Kerk, die men niet meer als wettig erkende, en valsch noemde, bij de Doleantie wilde men slechts 'breken met de Kerkelijke besturen. Maar ook dit, van hoeveel beteekenis ook, raakt tenslotte niet het eigenlijke „beginsel". En terstond moet ik er bijvoegen, dat men dit verschil niet op de spits moet voeren, omdat men dan hopeloos vast raakt. Ik bedoel hier slechts een methodisch verschil te noemen in 'het generaal genomen, want, zie ik de zaken goed, dan was de eerste opzet der „Afscheiding" eveneens een zich losmaken van de Kerkelijke ' b e s t u r e n . De „Afscheiding", zoowel te Ulrum als te Doeveren, gescheidde onder leiding van den Kerkeraad. Er werden geen nieuwe ambtsdragers gekozen; alles bleef

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 1935

Brochures (TUA) | 83 Pagina's

Dat zij één zijn - pagina 16

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 1935

Brochures (TUA) | 83 Pagina's