Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het prinselijk bruidspaar in de poort van Bethlehem - pagina 7

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het prinselijk bruidspaar in de poort van Bethlehem - pagina 7

Tijdwoord ter gelegenheid van het huwelijk van H.K.H. prinses Juliana en ..Z.D.H. prins Bernhard

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

toegeschreven worden, dat ons volk, zelfs instinctief, beseft, dat het Prinselijke Bruidspaar van heden, ook van zulk een stralenkrans omweven voor ons staat. In dit vorstelijk huwelijk toch gevoelt Nederland, heel ons volk, aan, dat hier iets gebeurt hetwelk vaderland en volk, onze historie en toekomst raakt. Een der bitterste bezoekingen Gods moge het heeten, wanneer God-Almachtig zóó zijn slaande hand over een volk opheft, dat de levensliefde niet meer functionneeren kan naar de inzetting en ordinantie Gods; en alzoo de „historie" in haar normaal verloop en ontwikkeling wordt gestuit; b.v. door oorlog of revolutie. Want het huwelijk wil zeggen: historie; voortgang en ontplooiing der menschheid, als organisch geheel. Huwelijksstuiting, als dus de stem van den bruidegom en van de bruid niet meer wordt gehoord, is verwoesting van de cel van het menschelijke leven; zooals zich dit van uit het gezin in maatschappij en kerk presenteert. Jeremia had dit oordeel eens zijn volk moeten aanzeggen; in Jer. 16 : 9,10 toch lezen wij: „want zóó zegt de Heere der heirscharen, de God Israëls: zie ik zal van deze plaats voor ulieder oogen en in ulieder dagen doen ophouden de stem. . . des bruidegoms en de stem der bruid . . . omdat uwe vaders Mij verlaten hebben.. En nu zit Jeremia daar neder op de puinhoopen van een eens volkrijke vroolijke stad, wier burgers de lofzangen Israëls opzonden bij de altaren van Jehovah. Eens had daar de troon van Davids Huis gestaan, en de stoelen des gerichts. En thans? Rookende puinhoopen, de heiligdommen verwoest, de schatten geroofd, het zwaard des vijands was dronken geworden van het bloed der verslagenen, de bloem der burgerij in ketenen van ballingschap weggevoerd naar Babel. Thans is het krijgsrumoer verstomd; maar de godzalige profeet Jeremia beweent de breuk van de dochter Sions: Jeruzalem is woest, dat er geen mensch en geen beest in is

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1936

Brochures (TUA) | 20 Pagina's

Het prinselijk bruidspaar in de poort van Bethlehem - pagina 7

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1936

Brochures (TUA) | 20 Pagina's