Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat leert ons de Duitsche kerkstrijd? - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat leert ons de Duitsche kerkstrijd? - pagina 27

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

A. Ik wijs dan allereerst op de onkerkelijkheid in Duitschland. De Duitsche kerk was wellicht in naam hier en daar een volkskerk, in werkelijkheid was zij dat niet. Zij was de kerk van het platteland, van het conservatieve gedeelte van den middenstand en van die groepen, die ook in de republiek van Weimar nog conservatief-monarchaal dachten. Zij stond buiten de arbeiderswereld, die haar zelfs grootendeels vijandig gezind was. En zij stond buiten de verlichte burgerij en in de republiek buiten die groepen, die de sfeer der moderne West-Europeesche cultuur naar Duitschland probeerden over te dragen. De predikanten waren veel minder dan in Nederland geestelijke volksleiders. Aan de Academies was de theologische faculteit niet in hooge eere. 1 ) De hoogleeraren in de philosophie waren de leiders der leergierige, vooruitstrevende studenten, veel meer dan de hoogleeraren in de theologie. Al was in theorie het geheele Duitsche volk onder de vleugelen der 28 Protestantsche landskerken geborgen, daar men in de kerk,,hineingeboren" werd, in de practijk werden massaal-groote volksgroepen door de stem van de kerk nooit bereikt. Zij leefden geheel aan de kerk voorbij. Nu is het met het vraagstuk der „onkerkelijkheid" eigenaardig gesteld. Men mag onkerkelijkheid heden ten dage nergens in West-Europa zoo opvatten, alsof het volkomen onverschilligheid beteekent. De kerken hebben zulk een machtig aandeel gehad aan de vorming van onze beschaving en van onze moraal, zij zijn nog zulk een levend stuk volkstraditie, dat zelfs in de meest onkerkelijke volksgroep nog een bewustzijn van de Indertijd vormden enkele vrijzinnige faculteiten hierop een lofwaardige uitzondering.

25

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1936

Brochures (TUA) | 52 Pagina's

Wat leert ons de Duitsche kerkstrijd? - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1936

Brochures (TUA) | 52 Pagina's