Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat leert ons de Duitsche kerkstrijd? - pagina 32

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat leert ons de Duitsche kerkstrijd? - pagina 32

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ook in Nederland. Deze nieuwe na-oorlogsche regeling werd in Buitschland door de kerken echter niet eens met grooten geestdrift aanvaard. Sociologisch gezien is deze nauwe verbondenheid in een agrarisch land begrijpelijk. Het tsaristische Rusland kende haar ook. Bij een boerenvolk past een hierarchie van standen met een centraal opperst gezag. Het volk is een stabiel, organisch geheel, waarin elke functie haar vaste plaats heeft. Be vorst beschermt met zijn gezag deze levensorde. Hij beschermt dus ook de kerk. Een volk, dat leeft van handel en industrie, is beweeglijk en expansief. Het heeft voor alles bewegingsvrijheid noodig en staatsbescherming slechts in tijden van crisis. Het verschil tusschen den totalen en den „demo-liberalen" staat kan zoo dus ook sociologisch verklaard worden. Tegen den achtergrond van de oude verbondenheid van staat en kerk wordt veel in den huidigen kerkstrijd begrijpelijk. Velen in de kerk, innerlijk niet in den nieuwen toestand van de republiek ingegroeid en met een sterk heimwee naar den ouden toestand, hebben den nieuwen staat als een bevrijding begroet. Be staat sprak niet meer van vrijheid, maar van gezag, een gezag, waaraan men eigenlijk behoefte had. Was het wonder, dat men in die eerste dagen, toen alles zoo chaotisch en troebel en uitbundig was, in de kerk een parallelbeweging aan de politieke beweging ontketende? Men keerde immers weer naar het oude, goede Buitschland van vroeger terug. Maar het was niet het oude Buitschland, waar staat en kerk beide bogen voor het gezag van Gods woord. Het was een ander. B e geschiedenis van het lutheranisme bewijst, dat onder bepaalde omstandigheden de kerk in een autori30

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1936

Brochures (TUA) | 52 Pagina's

Wat leert ons de Duitsche kerkstrijd? - pagina 32

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1936

Brochures (TUA) | 52 Pagina's