Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus' dood en heerlijke overwinning - pagina 68

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus' dood en heerlijke overwinning - pagina 68

Verklaard in een Goeden Vrijdag-predicatie over Colossensen 2:14 en twee ..Paasch-predicatiën over Mattheus 28:5 en 6

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

roepen heeft, dezen 'heeft Hij ook gerechtvaardigd", enz. Wij bedoelen hier niet mee om rechtvaardigmakingdrijvers te worden, zooals dat door sommigen gebeurt, dat zij verre. Maar toch zullen Gods kinderen, bij aanvang of voortgang, de diepe beteekenis verstaan, dat het recht des Vaders en de schuld der Kerk, Jezus in het graf brachten, doch dat de Vader, Wiens recht nu verzoend en Wiens eisch voldaan was, Hem er ook uit opwekte. Zoo noodzakelijk het nu voor de eere Gods en het werk der zaligheid van alle uitverkorenen was dat de Vader blijk gaf van Zijn voldaanheid in het Offer, zoo zal ieder de noodzakelijkheid over moeten nemen, om met bewustzijn voor zichzelf, "die vrijspraak des Richters (van zijn schuld en straf) in zijn eigen ziel te beleven. Toehoorders, spant uw aandacht een oogenblik in, om te vatten wat ik in deze zaak bedoel, opdat gij geen verkeerde gedachte hier uit opneemt. Van eeuwigheid, in het voornemen Gods, liggen beiden, Christus en Zijn gemeente volkomen gerechtvaardigd. Hij voor hen en zij in Hem. Maar als de Richter daarmee genoegen genomen had, dat Hij in het voornemen Middelaar was, dan had Hij nooit in den tijd behoeven te lijden of te sterven. Doch het was het welbehagen, de wil van het eeuwig Goddelijk Wezen, dat Christus in de dadelijkheid volbracht, wat er van eeuwigheid besloten was te doen, en zoo is Hij ook in de dadelijkheid door den Vader gerechtvaardigd. Zou dan de Bruidegom in den tijd vrijgesproken worden en de Bruid er nooit kennis van omdragen? Of tenminste, zou de Bruid geen betrekking krijgen er kennis van om te dragen met bewustheid in haar ziel? Wij zeggen hiermee niet, dat alle levendigen die kennis met bewustheid omdragen. De Heere is souverein in Zijn werk. Doch wij durven met vrijmoedigheid zeggen, dat de Heilige Geest iedere levendgemaakte ziel bij aanvang of voortgang iets van de noodzakelijkheid zal leeren van hetgeen de Apostel zegt in 66

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 1936

Brochures (TUA) | 90 Pagina's

Christus' dood en heerlijke overwinning - pagina 68

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 1936

Brochures (TUA) | 90 Pagina's