Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Balsem uit Gilead - pagina 38

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Balsem uit Gilead - pagina 38

10 meditaties

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

God, is het stellen van deze vragen meteen de oplossing. En wat zal er dan van zijn goederen worden? De dichter geeft in Psalm 49 een juist antwoord: „Zij zien, dat niets in 't sterven hun kan baten, Maar dat zij 't al aan and'ren overlaten." Alzoo is het met dien, die zichzelf schatten vergadert, maar niet rijk is in God. Anne rijken, die niets anders hebben dan schatten die geteld, gemeten en gezien kunnen worden. Arme armen, die niets hebben, stoffelijke, noch geestelijke schatten. Maar gelukzalig hij, die bij zijn aardsche schatten ook God mag hebben tot zijn deel en eeuwig goed. En gelukzalig hij, die te midden van den tegenslag en armoede des levens mag getuigen: „Die God is mijne zaligheid, wie zou die hoogste Majesteit, dan niet met eerbied prijzen?" Is dat uw deel reeds, lezer? De rijke dwaas eindigt in zichzelf met de gaven, maar moogt gij er den Heere voor dank betuigen? De rijke dwaas denkt aan niets anders dan aan aardsch genot voor zijn ziel, maar denkt gij aan de rust uwer ziel voor de eeuwigheid en aan het brood en den wijn der genade? Haakt gij naar andere genoegens, dan de wereld u biedt? Zoo ja, weet dan, dat Hij, die deze gelijkenis uitsprak, zelf de rust kan schenken, zelf het brood en den wijn der ziele is; en maken kan, dat gij moogt beginnen vroolijk te zijn. Zonder Hem is er geen leven, maar een eeuwig zielsverderf, maar dóór en in Hem is er troost in dit leven en zaligheid in het sterven. Hij maakt door Zijn woord u arm in uzelf, maar ook rijk in den Heere. Arm aan gerechtigheid, arm aan vrede, arm aan vrijspraak in en uit uzelf. Maar rijk in God door Zijn verzoening. Gezegend zij dan de God en Vader onzes Heeren Jezus Christus, die ons gezegend heeft met vele geestelijke en eeuwige zegeningen in onzen Heere Jezus Christus. Zonder Christus zijn wij arm, wezenlijk arm, maar in Hem zijn wij rijk, wezenlijk rijk, rijk in God.

36

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 1936

Brochures (TUA) | 47 Pagina's

Balsem uit Gilead - pagina 38

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 1936

Brochures (TUA) | 47 Pagina's