Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Balsem uit Gilead - pagina 9

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Balsem uit Gilead - pagina 9

10 meditaties

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

hem geplant als balsemboom, om de wonden der zonden te oenezen. Die wonden zijn pijnlijk en doodelijk. Een iegelijk, die met deze wonden overladen is, en dat zijn wij van nature allen, zal straks den eeuwigen dood sterven. Doch nu is er nog balsem en wel dure, genezende balsem, n.1. Christus' bloed, dat reinigt van alle zonden. Er wordt wel balsem gemaakt uit de vruchten van den balsemboom, doch, zoo las ik onlangs, de beste balsem wordt bereid uit het vocht, dat druipt uit de wonden van den boom. Toen ik dat las, dacht ik onwillekeurig aan de wonden van Christus, waaruit het dure, d.i. dierbare, maar ook genezende, d.i. al-reinigende bloed vloeit. Mochten wij waarlijk onze zonden kennen op een zaligmakende wijze. Er is immers ook een zondekennis, die van den Heere afvoert en tot den eeuwigen dood leidt. Bidden wij dan, om ontdekkend licht, opdat wij niet als Israël weleer, verhard worden en van geen genade willen weten, terwijl wij vertrouwen op onszelf of op eenig ander schepsel. Dan toch zal een haastig verderf over ons komen. Doch vragen wij liever of de Heere ons make als een Jeremia, die in het vorige vers bidt: „Ik ben gebroken vanwege de breuk der dochter mijns volks, ik ga in het zwart, ontzetting heeft mij aangegrepen". Zie, als wij zoo over onze zonden moeten en mogen treuren, dan zal de Heere Zijn genade aan ons verheerlijken en ons genezen door zijn balsem, zoodat de weeklacht en het geschrei veranderen in een blijden rei. Dan zullen wij met dezen zelfden treurpsalmdichter mogen zingen: „De Heere is mijn deel, zegt mijne ziel, daarom zal ik op Hem hopen. De Heere is goed dengenen, die Hem verwachten, der ziele, die Hem zoekt". heeft

7

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 1936

Brochures (TUA) | 47 Pagina's

Balsem uit Gilead - pagina 9

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 1936

Brochures (TUA) | 47 Pagina's