Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het feestoffer - pagina 21

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het feestoffer - pagina 21

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

dan beproevingen en droefenissen te verdragen als navolgers van Christus! Maar het is ons voorrecht dat wij nimmer eenig touw van eeuwige liefde kunnen maken of vernietigen, binden of breken, maar dat, in spijt van het schepsel, God „vervult al het welbehagen Zijner goedigheid, en het werk des geloofs met kracht". O mijne vrienden! dat de Heere ons beware voor een ijdel hoogmoedig vertrouwen. Niets is er in onze dagen meer te vreezen dan met looze kalk gepleisterd te worden, wandelende in een ijdel gezicht, rustende in de leer der genade, zonder gevoel van de kracht dezer leer in ons hart te hebben, en zich verlatende op de letter van het woord, zonder gevoel van den geest en de kracht der waarheid in onze zielen. Dit is het bijzonder gevaar van de Calvinistische kerken; en het is geloof ik, de bijzondere verzoeking waaraan het volk Gods in de stad Londen is blootgesteld, om te leven onder een ijdele bediening, en te zitten onder zulke predikers die veel letterkennis hebben, maar weinig weten van de zalige werkingen en ootmoedige onderwijzingen van God, den Heiligen Geest in hun zielen. Christus in de letter voegt aan een ongeschonden hart; maar Christus in den Geest, past alleen voor een verbroken hart. Christus in de letter verdraagt zich wel met wereldsgezindheid, hoogmoed en begeerlijkheid; maar Christus door de onderwijzingen van den Heiligen Geest, het hart vormende in de hoop der heerlijkheid, kan alleen bestaan met een teedere consciëntie en een verslagen geest. Hij zal gewisselijk elke ziel verootmoedigen aan wie Hij zich openbaart, en Hij zal die ziel meer of min ootmoedig houden. Hij zal haar tot het kruis brengen en bewaren haar bij het kruis; en als Hij haar dichtbij zich houdt, zal Hij meer of min Zijn eigen beeld daarop drukken. Wilt gij dan weten of gij aan de hoornen des altaars gebonden zijn? Wat weet gij van deze sterke banden rondom uw ziel? Wat weet gij van de dierbaarheid en zoetheid van Jezus in verborgen oogenblikken? Wat weet gij van het komen tot den Vader, door de 22

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juli 1936

Brochures (TUA) | 23 Pagina's

Het feestoffer - pagina 21

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juli 1936

Brochures (TUA) | 23 Pagina's