Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De ceremoniëele wet - pagina 4

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ceremoniëele wet - pagina 4

Referaat voor de een-en-twintigste wetenschappelijke samenkomst der Vrije Universiteit op 1 juli 1936

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

richtet dus

„duisterheden'

semantische

goed

„duisterheden' priesterstand

een

etymologisch

klopt :

een

den

cultus

van

primitief aan

resultaat, dat met het

volk liet de arcana,

den

daarvoor

„cultus

wordt

door

godheid.

Met

den

naam

onderzoekers van ver-

k o m e n wij o o k hier niet veel

verder, m a a r over de z a a k is men het eens. Men

zou

dus

uit

de

namen

3

„ceremoniën

)

des

„eeredienst

kunnen concludeeren tot een verband met het geheimzinnige eenerzijds

en

met

daarachter

liggende overtuiging van den vereerder

der godheid andererzijds.

Wat

stap

voegt

werk

verder

gaan.

„Symbolik

Bähr

des

a a n zijn definitie van

zijn n o g altijd

M o s a i s c h e n C u l t u s ' ' (I 1 8 3 7 „cultus

lezenswaardig 4

) ; II

1839)

iets toe. Hij zegt o p S . 3, (tweede

druk S 3, 4) van het eerste deel : „Aller C u l t u s ist die äusserliche in die S i n n e fallende Darstellung des Verhältnisses zwischen G o t t und M e n s c h u n d ihrer gegenseitigen Vermittelung ; diese Darstellung

Menge

) V g l . Prof. D r . H. W a g e n v o o r t Caerimonia (verslag van een betoog voor de Sectie van klassieke philologie o p D o n d e r d a g 2 5 A p r i l in „Handelingen van het zestiende Nederlandsche philologencongres, gehouden te Groningen, o p D o n d e r d a g 25 en Vrijdag 2 6 A p r i l 1 9 3 5 ; uitgave van de Vereeniging „Het Nederlandsch Philologen-congres,'' gedrukt bij J . B. W o l t e r s te G r o n i n g e n 1935 ; bl. 4 5 — 4 6 ! . D e naam „schaduwachtige wet'' is ontleend aan het N . T. (vgl. C o l . 2 : 17, Hebr. 8 : 5 , 10 : 1.) V g l . nog Christel. Encyclopaedie I V 2 7 1 , 2 ; 272,1 ; V 718,2 en Geesink V a n 's Heeren O r d i n a n t i ë n 2 111 bl. 148, 149, en over „eeredienst" (vgl. ook volgende noot) bl. 113, 114 vlg. «

D e naam

de

handelingen Ter aanduiding van de religieuze handelingen gebruiken wij het woord kultus (van colere = verzorgen, onderhouden, n.1. van het godsbeeld; in afgeleiden z i n : vereeren, aanbidden " , W a l t h e r Eichrodt Theologie des Alten Testaments Teil I G o t t und V o l k (Leipzig 1933) S . 41 : „Unter Kultus verstehen wir den Ausdruck religiösen Erlebens in sinnfälligen Handlungen, die innerhalb einer Gemeinde, vorzugsweise durch legitimierte Vertreter und in geprägten Formen, vollzogen werden".

Nachweisung

„cultus

o f „eeredienst

voorslellingen Als

zegt z o o weinig, d a a r zooveel

aangaande

voorbeeld

kan

men

de g o d h e i d

worden aan-

wijzen o p het feit, dat bij

te onderhouden.

de

E n vergelijk daartegenover een uitspraak

als in P s . 5 0 : 9 — 1 2 . Wil

men

tot

ceremoniëele aan

deze

een

wet

wet

beslissend

is

zuivere

komen,

ten

bepaling

dan

grondslag

van

moeten ligt,

de

waarde

van de

wij tot het beginsel, dat

zien

door

te dringen.

hier, het standpunt dat wordt ingenomen

Alles

tegenover

de Schrift en in eerster instantie, o f wij den Wetgever, die spreekt, Jahwe

achten.

Met

andere

woorden,

of

wij

aan

de

vooral

in E x o d u s en Leviticus gegevene bepalingen G o d d e l i j k e n o o r s p r o n g of

dat

wij niet

verder gaan d a n tot wat M o z e s be-

doelde o f dat wij in die wetgeving slechts werk van een priesterklasse

zien.

J a h w e de

En

zelfs

al

nemen

wij

de

mededeelingen,

dat

ceremoniëele wet gaf, letterlijk, d a n kan het ontbreken

aan een zuivere visie o p den voortgang der bijzondere openbaring, op

de

plaats

van de ceremoniëele wet in hef geheel der Heilige

Schrift.

'

O n z e bedoeling is, niet een volledige behandeling der ceremoniëele

wet

doch,

na

van

deze

werken

te

geven,

wat in z o o n klein bestek niet mogelijk is,

gewezen te hebben o p eenige opvattingen ten opzichte wet,

aan

willen wij de Gereformeerde opvatting nader uit-

één

voorbeeld.

b e p a a l d schema, b e p a a l d e

Vooral

Is van )

er

een

honderd

groot

aan

de kwestie, o f er een

„Deutungsregeln"

geven zijn, zal a a n d a c h t worden

6

) Erster Band, Zweite umgearbeitete Auflage (Heidelberg 1874). Hierin tracht B ä h r veel bezwaren, fegen den eersten druk ingebracht, fe weerleggen.

äusserlichen D i n g e n ohne

o u d e Babyloniërs eeredienst is arbeid voor de goden, o m

goden

3

) C f . Calvijn in zijn „ P r a e f a t i o " op de laatste vier boeken van M o z e s (ed. Baum - C u n i t z - Reuss Volumen X X I V , V o l . II, Pars I p. 7 ) : „Terfium caput doctrinae constat ex appendicibus, qua voce intelligo, prioris quidem fabulae respecfu, ceremonias et externa piefafis exercitia: deinde secundae respectu leges polificas: quoniam non alio fendit ufraque pars, nisi ut legis moralis observafionem adiuvent.'' Vgl. uit den jongsten tijd D i e Religion in Geschichte und Gegenwart 2 II S p . 1126, III 5 p . 1366, H. Th. O b b i n k D e godsdienst in zijn verschijningsvormen ( J . B . W o l t e r s ' Uitgeversmaatschappij N . V . 1933) bl. 1 3 7 : „ D e vorm waarin de religie zich openbaart, heeft twee zijden: voorstellingen en

von

und der religiösen Idee, die z u m G r u n d e liegt und

verschillende

toekennen, 2

4

Ausdruck

die Seele jener Aeusserlichkeiten ist ?

dit laatste betreft, kunnen wij een in

einer Princips

getroffen. 6 ) en

der C u l t u s ist der treue

ihn verstehen. W a s soll die beste, genaueste, detaillirste Beschrei-

D a a r d o o r worden a a n g e d u i d uitwendige handelingen, ter vereering de

d a r n a c h , wie d a s Verhältnis und die

wird,

aangewezen

schillend standpunt in tamelijk gelijkluidende bepalingen weergegeven.

van

natürlich

aufgefasst

des W e s e n s der religiösen A n s c h a u u n g , und dieses auffinden heisst

bung

of

aber

de

over.

„Eeredienst

sich

Vermittelung

verschil

voor den exegeet te

gewijd.

tusschen

de situatie van nu en die

jaar geleden, wat de standpunten ten opzichte

V g l . P . R . E3. V i l 5 . 2

van

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juli 1936

Brochures (TUA) | 14 Pagina's

De ceremoniëele wet - pagina 4

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juli 1936

Brochures (TUA) | 14 Pagina's