De ceremoniëele wet - pagina 5
Referaat voor de een-en-twintigste wetenschappelijke samenkomst der Vrije Universiteit op 1 juli 1936
de ceremoniëele wet betreft ? Evenals toen zijn er ook tegenwoordig twee richtingen te onderscheiden : eenerzijds die van hen, die van geen dieperen zin van deze voorschriften willen weten, andererzijds staan zij, die dit wel willen, al zijn ze het niet eens in de uitwerking, de toepassing. 6 )
Eifer, mit dem alle Religionen des heidnischen Altertums untersucht werden,
bis
jetzt
noch
gar nicht die Reihe an den Mosaischen
Cultus und seine Symbole gekommen Bahr
vreest
ist."
van twee zijden tegenspraak. Ten eerste van hen,
die van alle symboliek niets weten willen (S. V I , VII). „Mit ihnen Toch
doet een dergelijk algemeen antwoord geen recht weder-
varen aan de huidige publicaties, die rechtstreeks of zijdelings o p ons
onderwerp
betrekking
hebben.
Wij
mogen niet voorbijzien
de ontsluiting der Oostersche wereld, vooral door de opgravingen ; het
opgaan,
hausensche
blinken . . . school ;
beteekenis
is
schrijvers
van
en
de
het
toegekend het
en verzinken (?) van de Kuenen-Wellfeit, aan
Oude
dat
door
Gunkel
c.s.
groote
den invloed van den cultus o p de
Testament,
met name
de
Psalmisten
profeten en dat men meer dan vroeger in de gelegenheid
is, „religionsgeschichtlich
parallellen
vooral uit Babel en Egypte
te betrekken o p Israëls eeredienst. Daarnaast moeten worden genoemd een
paar
symptomen,
zelfgetuigenis
van
dat
het
meer
Oude
ernst
wordt
Testament
en
gemaakt met het
(last
not
least)
de
opleving der Gereformeerde theologie, al moet daar dadelijk worden bijgevoegd, dat er voor deze o p dit terrein nog veel te verrichten valt. Toch
wil
ik
beginnen
met aan
Karl Christ. W i l h . Fel. Bahr
een groote plaats in te ruimen onder hen, wier opvattingen in dit gedeelte van dit referaat ter sprake komen. En wel mede hierom, omdat zijn opmerkingen ook voor tegenwoordig nog waarde hebben en tevens de hem voorafgaande periode doen kennen. Uit
het
„Vorwort
Mosaischen
van
a.
Ritualcultus nicht
w.
I 1 S . V citeeren
nachzuweisen,
ist
wij :
„Den
bloss von antiquarischer Seite zu
ein gegenwärtig
lebhaft
gefühltes und
auch mehrfach laut ausgesprochenes Bedürfniss. D i e Typologie in Coccejanischer Form und Methode hat sich überlebt; die
Zeit,
wo
aber auch
man sich ausschliesslich met der Schaale beschäf-
tigte, als wäre sie der Kern selbst, scheint bald vorüber, und es ist
eigentlich
autfallend,
dass bei dem regen Interesse, das jetzt
auf dem Gebiete alttestamentlicher Forschungen
(S. VII).
Grooter is het aantal van hen,
het symbolische bijzonderheden gaan!
Wat
)
herrscht, bei dem
Wederzijdsche invloed wordf geoefend. Zelfs Benzinger b.v. getuigt van Bahr :
„darin aber hat er ein richtiges G e f ü h l , dass manches, z. B. die Zahlen, symbolische Bedeutung hat'' ( H e b r
Arch.
3
S . 7).
protesteeren
zegt
nu
en
Bähr
zeggen : men moet niet zoo ver
aan
hun a d r e s ?
„Ich habe mir die
Augen gegen diese Gefahr nicht zugebunden, und bin eben darum in Anführung beweisender Parallellen aus der heidnischen Symbolik nicht sparsam gewesen „Beweist
man
mir
(S. VII). mit
Gründen,
dass ich irgendwo zu weit
gegangen bin, so werde ich nicht eigensinnig seyn, sondern mich belehren lassen Op
S.
(S. VII).
13—15
(a. w. I, tweede
druk
S.
IQ ff) voert Bähr
drie argumenten aan, ten bewijze, dat aan den Mozaïschen cullus zinnebeeldig karakter moet worden toegekend ; het eerste ontleent hij aan het principe van het Mozaïsme, n.1. de eenheid en geestelijkheid
van
G o d ; voorts noemt hij als tweede argument J o z u a
1 : 8, Ps.
1 : 2,
Col. 2 : 1 7 . nog
In
vermeerderd
1 19 : 18 en als d e r d e : den brief a. d. Hebreen, den
tweeden druk heeft B ä h r deze argumenten
met te wijzen o p de gezichten en visioenen en
Op
S.
15 geeft Bähr een definitie van symbool en van type.
„ D a s Symbol ist irgend eine für die sinnliche Anschauung unmittelbar
vorhandene
sich,
und
nicht
sinnlich
Hülle
des
äusserliche
Existenz,
welche nicht etwas
für
um ihrer selbstwillen da ist, sondern auf ein Anderes, Vorhandenes hinweist, und
Unsichtbaren
und
als sichtbare, sinnliche
Uebersinnlichen
erscheint.
„Der
Typus ist, wenigstens dem allgemein reeipirten theologischen Sprachgebrauch gemäss, zwar gleichfalls Symbol, jedoch mit wesentlicher Beziehung auf die Zeit : Aeusserliches handenes,
6
die, zonder afkeer van
in het algemeen, slechts tegen de verklaring der
de zinnebeeldige handelingen der profeten (S. 20).
untersuchen, sondern auch seine Bedeutung im G a n z e h und Einzelnen
eine Lanze zu brechen, fühle ich mich durchaus nicht aufgelegt
das
Andere, auf welches er durch sein
hinweist, ist nämlich
Gegenwärtiges,
sondern
ein ein
noch nicht wirklich Vornoch
zu Geschehendes,
Künftiges; der Typus ist ein prophetisches Symbol.
(In denzelfden
zin in den tweeden druk S . 7 3 . Alleen wordt daar over
symbool"
het volgende gezegd : „ein Aeusserliches, sinnlich Wahrnehmbares...,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juli 1936
Brochures (TUA) | 14 Pagina's