Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De ceremoniëele wet - pagina 5

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ceremoniëele wet - pagina 5

Referaat voor de een-en-twintigste wetenschappelijke samenkomst der Vrije Universiteit op 1 juli 1936

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

de ceremoniëele wet betreft ? Evenals toen zijn er ook tegenwoordig twee richtingen te onderscheiden : eenerzijds die van hen, die van geen dieperen zin van deze voorschriften willen weten, andererzijds staan zij, die dit wel willen, al zijn ze het niet eens in de uitwerking, de toepassing. 6 )

Eifer, mit dem alle Religionen des heidnischen Altertums untersucht werden,

bis

jetzt

noch

gar nicht die Reihe an den Mosaischen

Cultus und seine Symbole gekommen Bahr

vreest

ist."

van twee zijden tegenspraak. Ten eerste van hen,

die van alle symboliek niets weten willen (S. V I , VII). „Mit ihnen Toch

doet een dergelijk algemeen antwoord geen recht weder-

varen aan de huidige publicaties, die rechtstreeks of zijdelings o p ons

onderwerp

betrekking

hebben.

Wij

mogen niet voorbijzien

de ontsluiting der Oostersche wereld, vooral door de opgravingen ; het

opgaan,

hausensche

blinken . . . school ;

beteekenis

is

schrijvers

van

en

de

het

toegekend het

en verzinken (?) van de Kuenen-Wellfeit, aan

Oude

dat

door

Gunkel

c.s.

groote

den invloed van den cultus o p de

Testament,

met name

de

Psalmisten

profeten en dat men meer dan vroeger in de gelegenheid

is, „religionsgeschichtlich

parallellen

vooral uit Babel en Egypte

te betrekken o p Israëls eeredienst. Daarnaast moeten worden genoemd een

paar

symptomen,

zelfgetuigenis

van

dat

het

meer

Oude

ernst

wordt

Testament

en

gemaakt met het

(last

not

least)

de

opleving der Gereformeerde theologie, al moet daar dadelijk worden bijgevoegd, dat er voor deze o p dit terrein nog veel te verrichten valt. Toch

wil

ik

beginnen

met aan

Karl Christ. W i l h . Fel. Bahr

een groote plaats in te ruimen onder hen, wier opvattingen in dit gedeelte van dit referaat ter sprake komen. En wel mede hierom, omdat zijn opmerkingen ook voor tegenwoordig nog waarde hebben en tevens de hem voorafgaande periode doen kennen. Uit

het

„Vorwort

Mosaischen

van

a.

Ritualcultus nicht

w.

I 1 S . V citeeren

nachzuweisen,

ist

wij :

„Den

bloss von antiquarischer Seite zu

ein gegenwärtig

lebhaft

gefühltes und

auch mehrfach laut ausgesprochenes Bedürfniss. D i e Typologie in Coccejanischer Form und Methode hat sich überlebt; die

Zeit,

wo

aber auch

man sich ausschliesslich met der Schaale beschäf-

tigte, als wäre sie der Kern selbst, scheint bald vorüber, und es ist

eigentlich

autfallend,

dass bei dem regen Interesse, das jetzt

auf dem Gebiete alttestamentlicher Forschungen

(S. VII).

Grooter is het aantal van hen,

het symbolische bijzonderheden gaan!

Wat

)

herrscht, bei dem

Wederzijdsche invloed wordf geoefend. Zelfs Benzinger b.v. getuigt van Bahr :

„darin aber hat er ein richtiges G e f ü h l , dass manches, z. B. die Zahlen, symbolische Bedeutung hat'' ( H e b r

Arch.

3

S . 7).

protesteeren

zegt

nu

en

Bähr

zeggen : men moet niet zoo ver

aan

hun a d r e s ?

„Ich habe mir die

Augen gegen diese Gefahr nicht zugebunden, und bin eben darum in Anführung beweisender Parallellen aus der heidnischen Symbolik nicht sparsam gewesen „Beweist

man

mir

(S. VII). mit

Gründen,

dass ich irgendwo zu weit

gegangen bin, so werde ich nicht eigensinnig seyn, sondern mich belehren lassen Op

S.

(S. VII).

13—15

(a. w. I, tweede

druk

S.

IQ ff) voert Bähr

drie argumenten aan, ten bewijze, dat aan den Mozaïschen cullus zinnebeeldig karakter moet worden toegekend ; het eerste ontleent hij aan het principe van het Mozaïsme, n.1. de eenheid en geestelijkheid

van

G o d ; voorts noemt hij als tweede argument J o z u a

1 : 8, Ps.

1 : 2,

Col. 2 : 1 7 . nog

In

vermeerderd

1 19 : 18 en als d e r d e : den brief a. d. Hebreen, den

tweeden druk heeft B ä h r deze argumenten

met te wijzen o p de gezichten en visioenen en

Op

S.

15 geeft Bähr een definitie van symbool en van type.

„ D a s Symbol ist irgend eine für die sinnliche Anschauung unmittelbar

vorhandene

sich,

und

nicht

sinnlich

Hülle

des

äusserliche

Existenz,

welche nicht etwas

für

um ihrer selbstwillen da ist, sondern auf ein Anderes, Vorhandenes hinweist, und

Unsichtbaren

und

als sichtbare, sinnliche

Uebersinnlichen

erscheint.

„Der

Typus ist, wenigstens dem allgemein reeipirten theologischen Sprachgebrauch gemäss, zwar gleichfalls Symbol, jedoch mit wesentlicher Beziehung auf die Zeit : Aeusserliches handenes,

6

die, zonder afkeer van

in het algemeen, slechts tegen de verklaring der

de zinnebeeldige handelingen der profeten (S. 20).

untersuchen, sondern auch seine Bedeutung im G a n z e h und Einzelnen

eine Lanze zu brechen, fühle ich mich durchaus nicht aufgelegt

das

Andere, auf welches er durch sein

hinweist, ist nämlich

Gegenwärtiges,

sondern

ein ein

noch nicht wirklich Vornoch

zu Geschehendes,

Künftiges; der Typus ist ein prophetisches Symbol.

(In denzelfden

zin in den tweeden druk S . 7 3 . Alleen wordt daar over

symbool"

het volgende gezegd : „ein Aeusserliches, sinnlich Wahrnehmbares...,

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juli 1936

Brochures (TUA) | 14 Pagina's

De ceremoniëele wet - pagina 5

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juli 1936

Brochures (TUA) | 14 Pagina's