Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De geschiedenis van mijne geboortekerk - pagina 7

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis van mijne geboortekerk - pagina 7

Uitgesproken bij de overdracht van het rectoraat aan de Theologische School der Christelijke Gereformeerde Kerk in Nederland op 16 september 1936

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

torische groep der Theologie naar het verleden heenwijst. In die groep is dan ook de historia ecclesiae het hoofdvak. Hel wijst ons op de Christusregeering, die vanaf het be<'in der wereld tot nu toe, Zijne kerk, van den Vader verkoren van eeuwigheid, vergadert, bewaart en beschermt. Onder het Oude Verbond was die Christusregeering inzonderheid beperkt tot het volk van Israël, al voerde de Zone Gods ook enkelen toe uit het heidendom, die in Israël werden ingelijfd. Onder den NieuwTestamentischen dag werd met den Pinksterdag de middelmuur des afscheidsels verbroken en gaat de Ruiter op het Witte Paard voort, overwinnende en opdat Hij overwon. Beginnende van Jerusalem, dat is het parool, dat Jezus als de Koning Zijner Tierk, aan Zijne Apostelen medegeeft, en van Jerusalem naar Samaria, van Samaria naar Antiochië, van Antiochië naar Troas, breidt Hij Zijne Kerk uit tot in Europa en Africa, ja, tot aan de einden der wereld. Zoo ontplooit Christus in Zijn reguum gratiae eene algemeene Kerkgeschiedenis, maar mag ook een bijzondere het oog vestigen op de stichting der kerk in de verschillende landen. In die verschillende landen, zoo leert ons de Heilige Sch rift, heeft Christus weer Zijn plaatselijke Kerken en worden de geloovigen te Corinthe en Thessalonica, te Efeze en te Philippi weer verzameld en geregeerd door het intermediair van Christus, die aan die plaatselijke gemeenten opzieners en armverzorgers geeft, waardoor iedere plaatselijke Kerk weer eene volledige Kerk is, zooals Voetius zegt in Zijn politica ecclesiastica, welke plaatselijke kerk verplicht is met andere plaatselijke kerken in kerkverband te leven zonder hierarchie over andere plaatselijke kerken uit te oefenen. Ons presbyteriaal beginsel laai niet toe, dat één gemeen-

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 september 1936

Brochures (TUA) | 35 Pagina's

De geschiedenis van mijne geboortekerk - pagina 7

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 september 1936

Brochures (TUA) | 35 Pagina's