Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

,,Gereformeerde verbondsbeschouwing en opvoeding

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

,,Gereformeerde verbondsbeschouwing en opvoeding" - pagina 10

Referaat, gehouden op de vergadering van de Vereeniging voor Chr. Geref. Schoolonderwijs in nederland, op 12 Augustus 1936 te Zwolle

2 minuten leestijd

De ouders krijgen een heilsbrief mee voor de opvoeding. Dr Kraan moet niet geheel verkeerd accentueeren. Wij zijn ook minder wettisch, zegt Dr Kraan. Wij zouden wel eens willen weten in welk opzicht wij wettisch zijn. Dr Kraan bewijst niets met een klein zinnetje, buiten het verband, te citeeren. Ds Jongeleen kan zichzelf wel verdedigen, maar wij willen er toch op wijzen, dat wij het onwaardig vinden om zoo te citeeren als Dr Kraan doet en zooals Ds Kersten ook telkens doet. Doch niet alleen de Christelijke Gereformeerden hebben het mis, ook Dr v. d. Zanden, gereformeerd predikant, is niet zuiver. Dr v. d. Zanden gaat uit — als wij — van de eenheid van het verbond, doch leert — als wij — dat wij op verschillende manieren in het verbond kunnen zijn. Wij bespreken nu de meening van Dr v. d. Zanden niet. Hij legt nadruk op de verbondsbetrekking. De argumentatie van Dr Kraan tegen Dr v. d. Zanden is zeer zwak. Ook Dr Sietsma wordt door Dr Kraan terecht gewezen. Wij kunnen op al deze dingen niet ingaan. Dr Kraan stelt de dingen in het kort zoo: Het verbond is in het N. T. tot zijn rijkste ontplooiing gekomen. Hij gaat er van uit, dat de wedergeboorte bij de eerste handeling Gods plaats heeft. Zij, die anders leeren, keeren zich tegen GodZelf. Natuurlijk volgt hieruit, dat kinderen van een kerk zonder tucht anders moeten bearbeid worden. En ook volgt er vanzelf uit, dat op school en bij heel de opvoeding de kinderen als wedergeboren beschouwd moeten worden. Wij willen nu ons eigen standpunt uiteenzetten. II. De les der historie. Wij kunnen over deze zeer belangrijke les ook niet uitgebreid zijn. Wie dit onderwerp uitgebreid wil behandelen, moet er een dik boek over schrijven. Wij willen slechts dit uiteenzetten: De les der historie leert niet onvoorwaardelijk, wat de voorstanders der veronderstelde wedergeboorte bij den Doop der kinderen (op grond van het verbond) leeren. Die les leert ook duidelijk, dat velen ons valsch beschuldigen en de historie niet recht laten spreken. Hoe vaak is Calvijn genoemd als voorstander van de leer der veronderstelde wedergeboorte bij den Doop. En waar is, dat Calvijn zeer sterke uitspraken deed. (Zie Dr Kramers dissertatie en „De onderstellingen in binnen- en buitenlandsche confessies", van Ds A. M. Diermanse.) Doch Calvijn schreef ook veel, dat tegen de „veronderstelling" pleit.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 december 1936

Brochures (TUA) | 24 Pagina's

,,Gereformeerde verbondsbeschouwing en opvoeding

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 december 1936

Brochures (TUA) | 24 Pagina's

PDF Bekijken