Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 30

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 30

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij de bestudeering en waardeering van dit extreme standpunt en de bewegingen, die daaruit leven, moeten de verschillende vragen, met geloofs- en gebedsgenezing samenhangend, als van zelf ter sprake komen. Het is echter duidelijk, dat in deze materie de theoloog, zooals Zoo dikwijls, het betere deel heeft. Immers, het lijdt geen twijfel, of het vraagstuk dier gebedsgenezing is in wezen van zuiver theologischen, wil men, van religieuzen aard.Het moge een medische zijde hebben met menig boeiend détail — het casuistisch verhaal heeft geen doorslag-gevende beteekenis; de vraag, waar het op aan komt, draagt een zuiver principieel karakter en zoekt de houding te bepalen, die de Christen, op grond der Bijbelsche openbaring, heeft aan te nemen, wanneer hij herstel voor lichamelijke ziekte zoekt. Men moet, en wil, weten, in hoeverre, onder beroep op Jac. 5 : (14—16), terecht bij ziekte alle geneeskundige hulp wordt afgewezen om alleen geestelijke krachten te mobiliseeren; of het juist is, dat het slot van Marcus 16 den geloovigen het vermogen geeft ziekten te genezen door handoplegging, en of het verrichten van zulke wonderen eisch des geloofs is. Men wil ondubbelzinnig hooren uitgesproken, of lichamelijk lijden waarlijk een onmiddellijke uiting van demonische invloeden is, waarvan de Christen dan ook, op grond der beloften van het evangelie, in zekeren zin recht heeft herstel te verwachten op het gebed. Indien deze en dergelijke vragen van theologische zijde voldoende zijn belicht — ja, dan is over deze zaak ongetwijfeld het voornaamste gezegd. Al het overige kan dan nog slechts J ) Over de principiëele vragen zie men o.a.: J. L. ZEGERS. De Geloofsgenezing. Den Haag, Beschoor 1886. WIELENG De Genezing op het gebed. Brochure in de reeks „Schild en Pijl", 1919. W. H. LIEFTINCK. „Geloofsgenezing", Naarden 1911. A. RINGNALDA. Moeten wij wonderen doen ? Refajah 1936, Aug., Sept., Oct. F. W. Gi isuriDE. Het wonder. Orgaan Chr. Nat. en Geneesk. 1922. T. BEUMER. „De geloofsgenezing door R . R . POSTHUMA" beoordeeld. Utrecht 1907. P. W ERiNGA. Genezing van ziekte op het gebed. Orgaan Chr. Nat. en Geneesk. 190 4 I BJÖRN , Bovenmenschelijke kracht (W. Bib., vert. MEYBOOM) wordt de vraat» naar de Kracni van het geloof; tot genezing door een kunstenaar uitgebeeld.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 49 Pagina's

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 30

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 49 Pagina's