Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 48

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 48

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

onzen dienste, toch zullen we ook tot God bidden om herstel. En genezen door dat middel, danken we voor verhooring van ons gebed. Koe denkt men zich — zoo is gevraagd — dan zulk een gebedsgenezing ? Geneesmiddelen werken in het menschelijk organisme volgens zekere regels : dat de uitwerking niet steeds kan worden voorzegd, ligt aan de individueele eigenaard van ieder lichaam, en aan zijn buitengewone samengesteldheid, die ons niet toelaat alle momenten te overzien. Nu belijden wij van die middelen, evenals van ons dagelijksch voedsel, dat ze ons zonder Zijn zegen niet zullen gedijen. Is de vertering der spijzen, is de werking der medicamenten — zoo is verder gevraagd — een andere, wanneer ze gezegend wordt, dan indien dat niet het geval is? Zulke vragen komen op, omdat wij Gods wereldbestuur dikwijls eigenlijk eenigszins deïstisch denken; de wereld rolt wel voort, en zoo nu en dan, b.v. als wij er vurig om bidden, grijpt God in — van boven af. Maar God, die de wereld schiep en nu regeert, onderhoudt haar ook van oogenblik tot oogenblik, van binnen uit. Niet ten onrechte riep Goethe u i t : Was ware ein Gott, der nur von auszen stiesze? Ibn ziemt's, die Welt im Innern zu bewegen. Zonder de creatio continua zou ze als pulver ineen vallen. Dat leert niet alleen een Bijbelsch dogma, maar daartoe leidt ook de jongste ontwikkeling der natuurwijsbegeerte. In Hem bewegen wij, en leven wij en zijn wij. En nu verandert het geloovig gebed, dat trouwens steeds „onder conditie" vraagt, Gods Raadsplan niet. Maar het lijdend creatuur moet bidden, gemeenschap oefenen met den Schepper, en God wil aangebeden worden. Hij onderhoudt het lichaam en beweegt onzen geest. Hij zendt de ziekte, en bestiert de hand, die het recept schrijft of de operatie uitvoert; van Hem is het lijden èn het geneesmiddel, van Hem is ook het gebed. Nu hebben verschillende Christelijke geneesheeren getracht de werking van het gebed nog nader te omschrijven, naar het mij wil voorkomen echter zonder wezenlijke verdieping van ons inzicht. Het verband tusschen gebed en genezing blijft wetenschappelijk geheimzinnig, maar wordt door het geloof ontwijfel-

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Apeldoorn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 49 Pagina's

Geloofs- en gebedsgenezing - pagina 48

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Brochures (TUA) | 49 Pagina's