Preek en liturgie - pagina 6
God zich richt. Evenmin a l s e e n g e s p i e k de som is v a n wat twee sprekers voor en n a z e g g e n , m a a r v e e l e e r datg e n e wat wij z e g g e n de ontwikkeling is van hun g e s p r e k , als e e n e ontmoeting, e e n e a a n r a k i n g , die b e p a a l d e vormen a a n n e e m t , een b e p a a l d e n w e g beschrijft, tot een b e p a a l d doel leidt. Zoo is ook de ontmoeting, de a a n r a k i n g , de vereeniging v a n God en den mensch, v a n Christus en zijn g e m e e n t e het eerste en het eigenlijke der godsdienstoefening, die zich d a a r b i j in b e p a a l d e momenten ontvouwt. In de z.g. doode wereld m o g e het g e h e e l de som zijn der deelen, w a a r leven is g a a t het g e h e e l a a n de deelen vooraf, zooals de l e v e n d e werkelijkheid zelve a a n h a a r tijdsverloop en ontwikkelingsvormen en het leven zelf a a n de ontleding en het b e g r i p er van. Ik heb e e n i g e malen het woord godsdienstoefening g e noemd. Het is nu e e n m a a l een woord, dat gebruikelijk is en dat ook zin heeft. Toch gebruik ik het niet zonder voorbehoud, zelfs niet zonder e e n i g e n tegenzin. Het klinkt mij te technisch, te m e c h a n i s c h . Ik weet wel, dat de woorden oefenen en oefening van g o e d e n , ouden, ook b i j b e l s c h e n huize zijn. Het Grieksche woord a s k è s i s , oefening, heeft niet alleen een n e g a t i e v e n , m a a r ook een positieven zin, d.w.z. het beteekent niet slechts zich-onthouden-van, m a a r ook zich-toeleggen-op. „Hierin oefen ik mij zeiven, om altijd een onergerlijk g e w e t e n te hebb e n , " verklaart de apostel. Het woord gymnazein wijst in dezelfde positieve richting. Hier is b e p a a l d e l i j k a a n de sportieve oefening, den wedstrijd, g e d a c h t . „Oefen u zeiven tot de g o d z a l i g h e i d " , schrijft Paulus a a n Timothëus'-').Indit perspectief gezien, is het woord godsdienstoefening schoon en zinrijk. Het geeft dan klank a a n de b e w o g e n h e i d v a n het leven v a n den christen, met zijn op en neer, zijn spanningen en v e r r a s s i n g e n , w a a r b i j a l l e s te winnen en te verliezen valt, en dat een b e r o e p doet op den levenden mensch, om van zijn leven e e n
2
)
Hand. 24 : 16. 1 Tim. 4 : 7.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937
Brochures (TUA) | 36 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937
Brochures (TUA) | 36 Pagina's